Auteur Topic: Fomaspeed variant 3  (gelezen 252 keer)

Offline TomStr

• Analoog liefhebber
Fomaspeed variant 3
« Gepost op: 3 december 2017, 13:36:07 »
Nieuw papier!
maar geen tabel met de kleurenkop instelling voor de verschillende contrasten.
Er zit wel bij: hoeveel Y voor gradatie 0 en 1. en hoeveel M voor de gradaties 2 3 4 en 5.
Maar dan veranderd de belichtingstijd natuurlijk. voor Ilford en Adox zijn die lijstjes er wel, en het lijkt ook te werken voor foma, maar toch heb ik liever een duidelijke houvast. Zo ben ik natuurlijk zeker dat ik het meeste krijg uit mijn papier.

Iemand tips of hou ik me gewoon bij mijn "oude" Y/M instellingen bij de gradaties?

Tom
Guardian of the map. ^^ De AFFkaart

Offline willemse

• Analoog liefhebber
  • de beste foto,s maak je zelf
Re: Fomaspeed variant 3
« Reactie #1 Gepost op: 3 december 2017, 13:48:09 »
Gewoon beginnen en naar eigen smaak graderen.
Wim

Online koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #2 Gepost op: 3 december 2017, 14:26:15 »
Gewoon beginnen en naar eigen smaak graderen.
Wim
Precies. Who cares of het nou net graad 2,5 of graad 3 is waar je op uitkomt. Als het maar eruit ziet zoals jij wilt dat het eruit ziet.
En belichtingstijd bepaal je toch gewoon met een proefstrookje? Meer houvast heb je niet nodig.
Ik heb geprobeerd te fotograveren, maar dat vond ik teveel werk. Fotograferen bleek veel gemakkelijker.

Offline op film

• Vaste bezoeker
« Reactie #3 Gepost op: 3 december 2017, 19:36:05 »
http://www.foma.cz/en/fomaspeed-variant-III

Zoals de anderen schrijven gewoon beginnen en gradatie naar smaak, bovenstaand een link naar het productinformatieblad van Foma, gradatie/filtering op de eerste bladzijde.

Succes.

Leendert

Offline TomStr

• Analoog liefhebber
« Reactie #4 Gepost op: 3 december 2017, 21:41:47 »
dat is ook min of meer de informatie die bij het papier zit. maar dan hou ik mijn basis menging voor contrast en zie wel waar ik terecht kom! Maar hetzelfde blijven van de belichtingstijd bij verandering van gradatie is toch makkelijk.

Bedankt voor het mee-denken!

Tom

Offline elvinhaak

• Analoog liefhebber
  • www.elvinshoot.net
    • ElvinShoot
« Reactie #5 Gepost op: 3 december 2017, 22:16:16 »
Gewoon met die losse filters werken is toch het makkelijkst?
hardheid 00 - 3 is 1x, daarboven is het 2x de eerst belichte tijd. Natuurlijk krijg je daarnaast variaties per negatief, want als het gemiddelde goed is wilt niet zeggen dat het detail wat voor jou van belang is ook goed is. Het kan goed zijn dat je dan toch nog net wat langer of korter moet belichten (en daarbij minder-belangrijke delen van de afdruk teveel of te weinig licht te geven). Ik zie die tijden meer als een richtlijn om mee te beginnen en daarna per negatief de juiste nuances te zoeken. Er is een reden om een ander contrast te gebruiken dan 'standaard' (2,5 of 3) en die zorgt meestal voor een verschuiving van de verlichting, en natuurlijk vaak gebruik je meerdere contrasten op 1 afdruk (bijvoorbeeld hard voor de details van de luchten en gemiddeld voor de bakstenen in de muur en zacht voor de personen op de voorgrond), dus dat levert ook weer verschillende tijden op per deel-afdruk.
ME-super(s), ME, MZ-5, MZ-7, Praktica's, Flexaret's, een paar lensjes... APS, DOKA, ook wat digitaals... http://people.zeelandnet.nl/elvin/foto voor een overzicht en www.elvinshoot.nl.

Offline TomStr

• Analoog liefhebber
« Reactie #6 Gepost op: 3 december 2017, 22:21:22 »
Elvinhaak, daar heb je dan ook weer helemaal gelijk in. ik zal mijn vaste filters nog eens moeten boven halen!

Offline gary

• Analoog liefhebber
« Reactie #7 Gepost op: 4 december 2017, 09:51:43 »
De filters en tabellen waarbij de belichtingstijd gelijk blijft is dat bijna zonder uitzondering de belichtingstijd voor midden grijs. Dat is ook wel logisch je neemt een andere gradatie papier als de dekking in de schaduwen of hoge lichten niet is zoals je dat wenst. De dekking en dus de belichting in de schaduwen of lichten veranderd als je een andere gradatie papier neemt.
Wat heb je er aan als de belichting voor midden grijs niet veranderd als je een andere gradatie neemt ? Vrijwel niets. Het past namelijk niet bij de gangbare praktijk bij het printen. Afhankelijk van de foto bepaal je namelijk eerst de juiste belichting van de afdruk aan de hand van of de schaduwen of de lichten. De belichting waarbij er nog net genoeg detail in de schaduwen of lichten zit. Daarna ga je kijken of aan de andere kant van de schaal het ook een beetje klopt. Afhankelijk van hoe dat uitpakt verander je dan de papier gradatie. En zult dan opnieuw bij een veranderde  gradatie de belichting moeten bepalen. Immers die heb je niet aan de hand van midden grijs bepaalt maar aan de schaduwen of lichten.
Photografie, een rechthoekig stukje papier dat ons tegelijkertijd kan laten denken en voelen.