Auteur Topic: Zorki 6, is dat wat?  (gelezen 584 keer)

Offline Fred

• Vaste bezoeker
Re: Zorki 6, is dat wat?
« Reactie #30 Gepost op: 17 november 2017, 12:15:34 »
Ik ken niet alle FSU objectieven de I-61 heb ik zelf nooit in mijn handen gehad.

Wel heb ik ooit eens een latere zwarte Jupiter-8 in mijn handen gehad en die vond ik beduidend minder dan de oudere Alu objectieven.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik tot nu toe veel geluk heb gehad met mijn Jupiter en Industar objectieven.

Offline toines

• Vaste bezoeker
« Reactie #31 Gepost op: 17 november 2017, 14:46:03 »
De Zorki 6 ziet er weer wat beter uit. Het objectief heb ik ontdaan van al het oude vet en vernieuwd, de diafragma lamellen olievrij gemaakt en opgepoetst. Daarna getest met een matglas of ie scherpgesteld  op oneindig en dat lijkt goed te zijn.
2 oogjes van een sloop Praktica BC1 afgehaald, deze zijn van koper dus daar was simpel schroefdraad in de maken en vastgeschroefd aan de binnenzijde.

Nadeel is wel dat ik weinig zie door het minuscule zoekertje met bril op en zonder bril is het helemaal niks  oO maar toch gauw eens een filmpje doorheen draaien.

Een paar Nikon, Minolta en Olympus analoge camera's en een paar Nikon digi reflexen. En sinds kort een Bronica SQ-A set en SQ-Ai set en een Kiev 60 met leuke objectieven.

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #32 Gepost op: 17 november 2017, 15:11:49 »
Zo mooi glimmend heb ik een Industar 26 nog niet eerder gezien  :D

Jon

Offline moto

• Analoog liefhebber
  • Als je een schrijvfout vindt mag je hem hebben!
« Reactie #33 Gepost op: 17 november 2017, 15:13:27 »

Offline Fred

• Vaste bezoeker
« Reactie #34 Gepost op: 17 november 2017, 15:40:21 »
De zoeker van de Z-6 is toch wel redelijk overzichtelijk, met de dioptrie instelling zou je geen bril meer nodig moeten hebben.

en deze is ook modern:
https://www.youtube.com/watch?v=cFnAefTly6k

Leuk idee maar eigenlijk weer zonde van de camera.

Offline Mschekkerman

• Analoog liefhebber
« Reactie #35 Gepost op: 18 november 2017, 19:43:06 »
Citaat
Nou, de Zorki is binnen. Het serie nummer is 630013275 dus die zal uit 1963 zijn neem ik aan. De sluitertijden doen het, of ze het goed doen weet ik niet maar op1/30 en B gaat het gordijn maar langzaam terug, dus das nie goe hee.
De lensvatting, op het objectief heeft teveel speling naar mijn zin, daar zit een zwart schroefje in een geleidebaantje en daar zit te veel ruimte in, het gevolg daarvan is ook dat de scherpstelring teveel kan doordraaien, dus naar minder dan 1 meter getal.
De diafragma ring klikt niet in, ik weet niet of dat wel moet of dat het kogeltje ontbreekt dat miet ik nog uitzoeken. En dan natuurlijk de ontbrekende oogjes voor de riem.....

Vanaf '66 heeft de Zorki 6 onder andere een extra rateltje in het opspanmechanisme. Lang verhaal, maar de spatiƫring is iets beter bij de nieuwe modellen. Ook de terugspoelknopis van binnen iets anders. Bij het oudere model zit er een kogel in de as, hij klikt dan duidelijk als je hem optilt.

Dioptie instelling is een klein hendeltje onder de zijkant van je terugspoelknop. De camera ziet er trouwens erg netjes uit.  :D
~ vergeet nooit je camera mee te nemen ~

Offline toines

• Vaste bezoeker
« Reactie #36 Gepost op: 18 november 2017, 19:48:05 »
Vanaf '66 heeft de Zorki 6 onder andere een extra rateltje in het opspanmechanisme. Lang verhaal, maar de spatiƫring is iets beter bij de nieuwe modellen. Ook de terugspoelknopis van binnen iets anders. Bij het oudere model zit er een kogel in de as, hij klikt dan duidelijk als je hem optilt.

Dioptie instelling is een klein hendeltje onder de zijkant van je terugspoelknop. De camera ziet er trouwens erg netjes uit.  :D
Dankzij jouw tip voor de dioptrie instelling zie ik nu vlijmscherp door het zoekertje  :D Bedankt....
Een paar Nikon, Minolta en Olympus analoge camera's en een paar Nikon digi reflexen. En sinds kort een Bronica SQ-A set en SQ-Ai set en een Kiev 60 met leuke objectieven.