Auteur Topic: Zorki 6, is dat wat?  (gelezen 585 keer)

Offline Fred

• Vaste bezoeker
Re: Zorki 6, is dat wat?
« Reactie #15 Gepost op: 14 november 2017, 22:41:24 »
Die oogjes kunnen trouwens makkelijk gemaakt worden op de draaibank. :)

Voor de Asahiflex had ik een oogje nodig niet meer aan te komen uiteindelijk maar gemaakt uit een stukje messing.
De verdunning voor het M2,4 schroefdraad heb ik met een vijl gemaakt, messing in de boormachine en vijlen tot het 2,4 mm was.
Het overige is ook gevijld (behalve het gat natuurlijk).

Een van de originele oogjes was gebroken.

Offline moto

• Analoog liefhebber
  • Als je een schrijvfout vindt mag je hem hebben!
« Reactie #16 Gepost op: 15 november 2017, 14:46:41 »
aan het geldstuk te zien, van voor 2001   ^D
Knap gedaan hoor.

Offline Fred

• Vaste bezoeker
« Reactie #17 Gepost op: 15 november 2017, 16:09:25 »
aan het geldstuk te zien, van voor 2001   ^D
Knap gedaan hoor.

Nee hoor 2 jaar geleden, dat ouderwetse dubbeltje gebruik ik wel vaker als referentie voor grootte.

Offline moto

• Analoog liefhebber
  • Als je een schrijvfout vindt mag je hem hebben!
« Reactie #18 Gepost op: 15 november 2017, 20:55:42 »
langzaamaan mee stoppen Fred, er ontstaat een generatie die niet meer weten hoe groot het dubbeltje is.  ^D
Wellicht een euro bij het dubbeltje leggen  :P

Plaag je maar hoor
^^

Offline snaparazzo

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #19 Gepost op: 16 november 2017, 07:06:30 »
De Zorki 6 is inderdaad een erg fijne camera. De beste modellen zijn die met een hoog serienummer.

Vanaf welk nr is het een hoog serienummer?
En maakt het nog uit of er zorki in het engels of russisch op staat?
« Laatst bewerkt op: 16 november 2017, 08:49:57 door snaparazzo »

Offline Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
« Reactie #20 Gepost op: 16 november 2017, 10:08:48 »
Dat laatste heeft te maken of de camera voor export of de eigen interne USSR markt bedoeld was.
Роберт
"De enige beperking in je fotografie ben je zelf"

http://gallery.fotohuisrovo.nl/
http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/

Offline Fred

• Vaste bezoeker
« Reactie #21 Gepost op: 16 november 2017, 12:14:44 »
Vanaf welk nr is het een hoog serienummer?

Bij de Zorki-6 zijn de eerste 2 cijfers van het serienummer het bouwjaar, volgens mij waren het de zorki's-6 van na 1963 die als beter bekend staan.
Ik heb een exemplaar uit 1960 en die is gewoon goed had ik niet veel werk aan.

langzaamaan mee stoppen Fred, er ontstaat een generatie die niet meer weten hoe groot het dubbeltje is.  ^D
Wellicht een euro bij het dubbeltje leggen  :P

Als het dubbeltje vergeten is dan gebruik ik weer een meetlat als referentie, maar op dit forum zal men het dubbeltje niet zo snel vergeten ^D

Offline Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
« Reactie #22 Gepost op: 16 november 2017, 13:32:42 »
De Z-6's die ik heb zijn van 1963 en 1965. Die van 1963 zat echt nieuw in de doos (met een I-50) met alles er bij.
Naar de Z-6 heb ik nog een Kiev-4AM (ook zeker niet verkeerd) en een 50 jaar Oktober revolutie FED-3 met I-61. De laatste is een veel gevraagd collecter item, ook incl. de fraai bewerkte doos.
Al mijn FSU camera's en objectieven zijn in top conditie. Ik krijg er ook prima resultaten uit.
Роберт

Offline toines

• Vaste bezoeker
« Reactie #23 Gepost op: 16 november 2017, 16:26:37 »
Nou, de Zorki is binnen. Het serie nummer is 630013275 dus die zal uit 1963 zijn neem ik aan. De sluitertijden doen het, of ze het goed doen weet ik niet maar op1/30 en B gaat het gordijn maar langzaam terug, dus das nie goe hee.
De lensvatting, op het objectief heeft teveel speling naar mijn zin, daar zit een zwart schroefje in een geleidebaantje en daar zit te veel ruimte in, het gevolg daarvan is ook dat de scherpstelring teveel kan doordraaien, dus naar minder dan 1 meter getal.
De diafragma ring klikt niet in, ik weet niet of dat wel moet of dat het kogeltje ontbreekt dat miet ik nog uitzoeken. En dan natuurlijk de ontbrekende oogjes voor de riem.....
Een paar Nikon, Minolta en Olympus analoge camera's en een paar Nikon digi reflexen. En sinds kort een Bronica SQ-A set en SQ-Ai set en een Kiev 60 met leuke objectieven.

Offline Fred

• Vaste bezoeker
« Reactie #24 Gepost op: 16 november 2017, 16:39:13 »
Een industar objectief heeft geen diafragma kliks dat hoort dus zo, de overige kwalen horen niet  :'D

Offline toines

• Vaste bezoeker
« Reactie #25 Gepost op: 16 november 2017, 16:48:44 »
Een industar objectief heeft geen diafragma kliks dat hoort dus zo, de overige kwalen horen niet  :'D
Nou,één ding dus opgelost  :D De speling op de vatting, is dat op te lossen met een dikker schroefje of is de ring dan uitgesleten? En die oogjes, zijn die ergens te koop?
Een paar Nikon, Minolta en Olympus analoge camera's en een paar Nikon digi reflexen. En sinds kort een Bronica SQ-A set en SQ-Ai set en een Kiev 60 met leuke objectieven.

Offline Fred

• Vaste bezoeker
« Reactie #26 Gepost op: 16 november 2017, 16:55:52 »
Nou,één ding dus opgelost  :D De speling op de vatting, is dat op te lossen met een dikker schroefje of is de ring dan uitgesleten? En die oogjes, zijn die ergens te koop?

Lastig te zeggen of de spelling met een andere schroef is op te lossen, de Industar kan je altijd wel iets onder de 1 meter terugdraaien en bij oneindig gaat deze echt niet verder, spelling kan ook komen omdat de smering volledig ontbreekt.

De oogjes zijn niet te koop, mag je dus zelf maken bij de Zorki zijn ze op de body geklonken, bij mijn Asahiflex was het met M2,4 mm schroefdraad als je even terug kijkt in dit topic dan zie je enkele afbeeldingen hoe ik een oogje van een staafje messing heb gemaakt.

Offline Erwin TF

• Analoog liefhebber
  • Zal ik het ooit eens leren.... Vast niet.
    • Flickr
« Reactie #27 Gepost op: 16 november 2017, 23:00:12 »
Dit geld niet voor alle Industars dan, mijn Zorki-6 heeft een Industar 61 en die heeft wel degelijk kliks bij het diafragma.
No place is boring, if you've had a good night's sleep and have a pocket full of unexposed film.
-Robert Adams-

A technically perfect photograph can be the world's most boring picture -Andreas Feininger-

Offline Fred

• Vaste bezoeker
« Reactie #28 Gepost op: 16 november 2017, 23:21:41 »
Dit geld niet voor alle Industars dan, mijn Zorki-6 heeft een Industar 61 en die heeft wel degelijk kliks bij het diafragma.

Sommige Industar hadden inderdaad een klik diafragma maar de Industar 50 en 26M hadden het niet.

Offline Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
« Reactie #29 Gepost op: 17 november 2017, 09:21:52 »
Alle I-61 objectieven hebben een klik diafragma. Deze lens is ook later ontwikkeld. Er zijn ook twee uitvoeringen van, de gewone en de L/D de L staat voor Lanthanium lensdeel (een beetje radioactief) en de D voor LTM M39 draad dus, beide in het Cyrillisch alfabet bedoeld. Het verschil tussen de beide types is in praktijk overigens nihil. Het beste kun je de Industar's van een vroege productie hebben, na 1970 werd het allemaal kwalitatief veel minder.
Роберт

topsecret-dna