Auteur Topic: Canonet 28 kuren  (gelezen 290 keer)

Offline Boudewijn

• Regelmatige bezoeker
  • **
Canonet 28 kuren
« Gepost op: 7 november 2017, 19:21:36 »
Sinds lange tijd heb ik 2x een canonet 28 in mijn bezit.

1tje van mijn ouders geweest, en toen ik deze mee mocht nemen op schoolreisje ( zo'n 12 jaar geleden) hebben ze in de metro de flitser gestolen, waardoor ik toen al een 2e heb gekocht.
Alleen sinds een tijdje wil ik met het schieten op rol beginnen.

Nu wil ik de canonets in goede staat krijgen. Die van mijn ouders heb ik destijds laten voorzien van een nieuwe LR9 batterij, en de lichtmeter schiet nog steeds van boven naar beneden. helemaal goed dus.

Maar zojuist heb ik canonet nr2 voorzien van datzelfde batterijtje, en deze lichtmeter komt niet in beweging, de naald schommelt alleen lichtjes in het rode onderste vlak op en neer. Ik heb de contactpunten in het batterij compartiment gereinigd met een wattenstaafje met alcohol70%. Dit bood helaas geen verbetering.

Ook zijn van beide de licht seals versleten/ verpulverd.

Kan ik dit het beste zelf snijden? (en zo ja: hoe weet ik of ik 1,2,3 of 4 mm dik foam moet nemen?!)

Dus kort gezegd: wat kan ik het beste doen met de licht seals en hoe kan ik die lichtmeter weer laten werken?!

Alvast bedankt,

groetjes boudewijn

Ps, een uv filter en en 50mm classic lensdop, waar kan ik die het beste vandaan toveren?!

Offline Erwin TF

• Analoog liefhebber
  • Zal ik het ooit eens leren.... Vast niet.
    • Flickr
Re: Canonet 28 kuren
« Reactie #1 Gepost op: 7 november 2017, 20:59:52 »
De filtermaat is 48mm, geen 50mm.
Het lichtmeter probleem kan meerdere oorzaken hebben, lichtgevoelige cel kan defect zijn, slechte contacten
inwendig of defecte inwendige componenten, draadbreuk. Mogelijkheden genoeg.
Als ik de restanten van de light seals in mijn Canonet 28 bekijk lijkt het er op dat deze ongeveer 1mm waren,
maar wie het beter weet mag het zeggen.
No place is boring, if you've had a good night's sleep and have a pocket full of unexposed film.
-Robert Adams-

A technically perfect photograph can be the world's most boring picture -Andreas Feininger-

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #2 Gepost op: 7 november 2017, 22:01:03 »
Als je hetzelfde materiaal gebruikt als erin zit (schuimrubber) dan is denk ik 2 mm meer dan voldoende. Maar je merkt het vanzelf als het te dik is want dan sluit de achterwand niet meer goed genoeg. Het is geen exacte wetenschap.

Als je even googled op "Canonet 28 repair" dan kom je zat resultaten tegen van mensen die problemen hebben met de lichtmeter.

Jon

Offline Boudewijn

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 8 november 2017, 00:12:49 »
De filtermaat is 48mm, geen 50mm.

De filter is 48mm, maar op de dop (helaas gescheurd) staat aan de binnenzijde: 50mm :-) Maar dat isniet meer zo gangbaar als vroeger ben ik bang

Offline Erwin TF

• Analoog liefhebber
  • Zal ik het ooit eens leren.... Vast niet.
    • Flickr
« Reactie #4 Gepost op: 8 november 2017, 00:26:02 »
De filter is 48mm, maar op de dop (helaas gescheurd) staat aan de binnenzijde: 50mm :-) Maar dat isniet meer zo gangbaar als vroeger ben ik bang
Er hoort dus zo'n lensdop op die aan de buitenkant  van de lens klemt.
Dat zou zoiets wel eens kunnen zijn:
https://www.fotoimpex.de/shopen/cameras-accessories/heliopan-lens-cap-50mm.html
No place is boring, if you've had a good night's sleep and have a pocket full of unexposed film.
-Robert Adams-

A technically perfect photograph can be the world's most boring picture -Andreas Feininger-

Offline sterremuur

• Analoog liefhebber
    • Flickr
« Reactie #5 Gepost op: 8 november 2017, 09:10:32 »
Bij een van de mijne was het contactpuntje voor het midden van de batterij te ver in het plastic gedrukt zodat het geen contact maakte.
Friemel er eens een klein stukje alu folie tussen om te kijken of dat het was.

Offline Boudewijn

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 8 november 2017, 16:54:46 »
Er hoort dus zo'n lensdop op die aan de buitenkant  van de lens klemt.
Dat zou zoiets wel eens kunnen zijn:
https://www.fotoimpex.de/shopen/cameras-accessories/heliopan-lens-cap-50mm.html

Dat klopt! die moet ik hebben denk ik! bedankt. Echter staat er dat een UV filter benodigd is?!

Bij een van de mijne was het contactpuntje voor het midden van de batterij te ver in het plastic gedrukt zodat het geen contact maakte.
Friemel er eens een klein stukje alu folie tussen om te kijken of dat het was.

Ik heb met een mesje de contactpuntjes even schoongekrabt, en er is nu leven te zien, alleen is het niet consistent, dus ik ga even vissen hoe dat zit. maar we zijn op weg!!

Offline Boudewijn

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 13 november 2017, 22:12:37 »
Momenteel ligt de Canonet nog steeds uit elkaar: ik heb reeds de contactpunten gereinigd. Dit bracht leven in de camera. De meter sloeg uit! Alleen na een paar keer klikken valt deze weer dood neer  8(.
dit doet de camera een tijdje, en na wat geschud en een keer aan de lens gedraaid te hebben schiet hij soms weer in leven. En even later stort hij zich weer in een doodse modus.

Maarja: dat is dus niks.

Toen heb ik de bovenkant eraf geschroefd, de glaasjes gereinigd, en gekeken of er ergens een los kabeltje of iets te vinden was, maar  helaas, zo'n feest is het niet.

Misschien heeft iemand nog een suggestie? Wordt erg gewaardeerd  0:) 0:) 0:)

mvg
« Laatst bewerkt op: 13 november 2017, 22:17:45 door Boudewijn »

Offline PeterE

• Vaste bezoeker
« Reactie #8 Gepost op: 13 november 2017, 22:43:20 »
Had je de aluminiumfolie ook al geprobeerd om uit te sluiten dat de batterijen geen goed contact maken? Als je gaat schudden en de camera komt tot leven, dan zou dat er misschien mee te maken kunnen hebben.

Offline Mard0

• Vaste bezoeker
« Reactie #9 Gepost op: 14 november 2017, 07:39:04 »
Heb je het contact van de diafragma ring al geprobeerd?
Naast de lens (onder het kunstleer) zit het contactje voor de automatische stand. Deze wil ook nog wel eens kuren geven.
Groeten,

Martijn

Offline Boudewijn

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #10 Gepost op: 14 november 2017, 13:56:58 »
Had je de aluminiumfolie ook al geprobeerd om uit te sluiten dat de batterijen geen goed contact maken? Als je gaat schudden en de camera komt tot leven, dan zou dat er misschien mee te maken kunnen hebben.

Heb ik uitgesloten, zit nu standaard wat aluminiumfolie in voor de zekerheid :-) Was een goede tip!

Heb je het contact van de diafragma ring al geprobeerd?
Naast de lens (onder het kunstleer) zit het contactje voor de automatische stand. Deze wil ook nog wel eens kuren geven.

Kun je me hier iets meer over vertellen?! Ik heb hier op internet nog niets over gevonden namelijk!

Offline Mard0

• Vaste bezoeker
« Reactie #11 Gepost op: 14 november 2017, 18:56:12 »
Als je de camera voor je hebt dan zit er onder het nepleer rechts van de lens een extra luikje. Hieronder zit de schakelaar van de "A" stand op de diafragma ring. Deze was bij mij een beetje lam.

Ik kan zo snel geen foto's vinden van hoe het eruit ziet. Ik geloof dat ik de bovenste en/of de onderste kap eraf heb moeten halen om het leer en het luikje los je kunnen maken.
Groeten,

Martijn