Auteur Topic: drager lost niet op.  (gelezen 379 keer)

Offline Erwin TF

• Analoog liefhebber
  • Zal ik het ooit eens leren.... Vast niet.
    • Flickr
Re: drager lost niet op.
« Reactie #15 Gepost op: 7 november 2017, 22:14:22 »
Net nog even de instructies van Ilford bekeken, film 1+4 en papier 1+4 of 1+9.
Film fixeer moet dus 1+4 zijn, je fixeer was dus te veel verdund.
No place is boring, if you've had a good night's sleep and have a pocket full of unexposed film.
-Robert Adams-

A technically perfect photograph can be the world's most boring picture -Andreas Feininger-

Offline elvinhaak

• Analoog liefhebber
  • www.elvinshoot.net
    • ElvinShoot
« Reactie #16 Gepost op: 8 november 2017, 07:18:04 »
Citaat
edit: net de fles fixeer eens bekijken en is film én papier fixeer, oplossing 1+4 OF 1+9.

Misschien leggen ze het niet zo duidelijk uit op de fles dan in de gebruiksaanwijzing... zoals genoemd voor film is de bedoeling 1+4 en voor papier kan je kiezen.
Maar dat wilt niet zeggen dat het niet kan, zoals ik ook in het voorbeeld schetste. Met langere fixeertijden (die jij gebruikte) en minder films/liter kan het dus wel maar zal je ook eerder problemen kunnen krijgen.
Als er films tussenzitten die meer fixeer nodig hebben om helder te worden zal je ook sneller tegen de grenzen van je product aankomen. Zie het als rijden met je brommer en altijd thuiskomen op het zelfde aantal liters benzine. Maar dan op een koude dag met tegenwind moet je ineens een stukje lopen omdat de motor aan het einde stopt, dus gewoon iets meer tanken dan zit je bijna altijd goed.

Maar: is het nog gelukt met herfixeren?
ME-super(s), ME, MZ-5, MZ-7, Praktica's, Flexaret's, een paar lensjes... APS, DOKA, ook wat digitaals... http://people.zeelandnet.nl/elvin/foto voor een overzicht en www.elvinshoot.nl.

Offline MoFoPictures

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #17 Gepost op: 8 november 2017, 10:48:14 »
Jazeker het is gelukt, heb gisteren na m’n reactie nog nieuwe oplossing gemaakt en herfixeert, mooi helder nu, bedankt voor de tip! Wist helemaal niet dat je nog kon ‘nafixeren’ :{}

Offline gary

• Analoog liefhebber
« Reactie #18 Gepost op: 8 november 2017, 11:27:38 »
Jazeker het is gelukt, heb gisteren na m’n reactie nog nieuwe oplossing gemaakt en herfixeert, mooi helder nu, bedankt voor de tip! Wist helemaal niet dat je nog kon ‘nafixeren’ :{}

Even voor de puntenslijpers onder ons. Dat nafixeren wordt minder effectief na mate de film aan meer licht en tijd blootgesteld wordt. Hoe langer je wacht hoe meer schaduw details je verliest aan de toegenomen basis sluier van de film. Na een weekje zonnige vensterbank voor zo'n "melk" film hoef je niet veel meer te verwachten.
Photografie, een rechthoekig stukje papier dat ons tegelijkertijd kan laten denken en voelen.

Offline MoFoPictures

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #19 Gepost op: 8 november 2017, 19:40:11 »
dan hang ik de film gelukkig altijd in een berging zonder ramen  8)