Auteur Topic: Panorama cameras  (gelezen 450 keer)

Offline HoodedOne

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
Panorama cameras
« Gepost op: 25 oktober 2017, 13:07:33 »
Ooit kocht ik in de boekhandel een mooi boek over panorama fotografie. En sinds die tijd is de interesse er altijd wel geweest. Daarom heb ik enige tijd geleden ook een pinhole 6x17 gekocht. Nog steeds de goedkoopste oplossing, in mijn ogen.
Maar, dan ga je naar een AFF dag, en je ziet het fantastische panorama werk van Wim, Paul en Eddy van Wessel. Dan begint het toch weer te kriebelen (jullie worden bedankt, mannen.). Vervolgens kijk je op de standaard lokaties op het internet. En dan toch weer de verassing van sommige prijzen. Zeker als het 120 film modellen zijn.
En om zoveel geld uit te geven voor iets waarvan ik bijna niets weet, is toch wel een flinke drempel.

Dus heb je nuttige info, laat het even weten. Het zou natuurlijk helemaal mooi zijn, als ik er kan lenen/gebruiken.
Hans

“If you cannot please everyone with your deeds and your art, please a few” [Schiller]

Wahrheit ist Feuer, und Wahrheit reden heisst leuchten und brennen. [L. Schefer]

Offline Bosch

• Vaste bezoeker
Re: Panorama cameras
« Reactie #1 Gepost op: 25 oktober 2017, 14:19:23 »
Ik had een panorama back voor mn Bronica maar dat is 35mm formaat. Voor de rest is alles van een beetje kwaliteit flink duur...

Offline willemse

• Analoog liefhebber
  • de beste foto,s maak je zelf
« Reactie #2 Gepost op: 25 oktober 2017, 15:29:55 »
Bedankt Hans voor de mooie woorden, ja ik kan er alles over vertellen, we kunnen beter afspreken in Reeuwijk.
Wim ^^

Offline HoodedOne

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 25 oktober 2017, 15:43:23 »
Ik kan bij het dichtbijzijnde ns station afspreken.

Btw. De Horizon cameras zijn nog enigzins betaalbaar. Iemand ervaring met die dingen?
Hans

“If you cannot please everyone with your deeds and your art, please a few” [Schiller]

Wahrheit ist Feuer, und Wahrheit reden heisst leuchten und brennen. [L. Schefer]

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #4 Gepost op: 25 oktober 2017, 15:58:22 »
Wat dacht je van een beetje zelfbouw? Een Holga Panorama kan je wel ombouwen zodat je 90 mm Toyo lens van je Wanderlust erop kan.

Jon

Offline Mard0

• Vaste bezoeker
« Reactie #5 Gepost op: 25 oktober 2017, 16:05:19 »
Btw. De Horizon cameras zijn nog enigzins betaalbaar. Iemand ervaring met die dingen?

Ja, lijken op het eerste zicht misschien meer op een stuk speelgoed aan maar lijken wel redelijk degelijk te zijn. Alles voelt in ieder geval redelijk stevig aan. De instel mogelijkheden zijn beperkt, zoals als elke zwaai panorama camera kan je de focus niet instellen. Eigenlijk heeft de camera maar 2 snelheden, bij de overige 4 wordt de spleet kleiner gemaakt. Bij de hoogste snelheid gebruik je dus voornamelijk het minst scherpe deel van de lens. Niet dat het veel uitmaakt want je kan toch niet focussen, enkel de hyperfocal distance vergroten door een kleiner diafragma te kiezen. En door het zwaai mechaniek krijg je makkelijk vervormingen wanneer je dicht bij een object staat of wanneer de camera gekanteld is.

Ondanks al deze negatieve punten heb ik veel leuke foto's genomen met mijn horizon 202 afgelopen vakantie.
Groeten,

Martijn

Offline Huub

• Vaste bezoeker
  • Enthausiast fotograaf, zolang het maar zwartwit is
« Reactie #6 Gepost op: 25 oktober 2017, 16:25:24 »
Er zijn volgens mij twee fundamenteel verschillende soorten panorama camera's. 

Bij de ene soort wordt de film om een cilinder gespannen, waarbinnen een lens draait. Horizon, Noblex, Widelux zijn bekende namen. Ze eten kleinbeeld of 120 film. Op hetzelfde principe berust de Seitz Roundshot, waarbij je panorama's van meer dan een cirkel kunt maken. Ook Kodak heeft dergelijke camera's gebouwd met een speciale film. Doordat de film rond een cilinder gespannen is, geven ze een specifiek soort vertekening: evenwijdige horizontale lijnen worden als een soort sigaar afgebeeld. Alleen de lijn die in het midden van de lens zit, blijft mooi recht. Het is een van de redenen waarom ik de shift mogelijkheid van mijn Noblex goed weet te waarderen. Het maakt het mogelijk om de horizon uit het midden van de foto te houden zonder dat hij in een kromme lijn verandert. Een ander interessant experiment is om met een dergelijke camera een auto op een rotonde te fotograferen.

De andere soort camera's zijn wat klassieker, met film die wel vlak ligt. Je hebt dan een negatief met een andere hoogte-breedte verhouding. De Hasselblad Xpan is een die kleinbeeld gebruikt, Linhof en Fuji hebben camera's voor rolfilm, die 6x12 of 6x17 negatieven leveren, Voor 4x5 technische camera's zijn er speciale rolfimcassettes te krijgen die 6x12 geven en hele achterwanden voor 6x17. En dan zijn er speciale technische camera's voor diverse maten vlakfilm, bijvoorbeeld 4x10 en 7x17 inch. Ondermeer Shenhao en Chamonix hebben dergelijke camera's in hun assortiment. De beelden met deze camera's hebben niet de vertekening van de draaiende camera's en bij de technische camera's heb je de voordelen van de verstelmogelijkheden en de verwisselbare lenzen.

Het is een beetje wat voor effect je zoekt, wat je budget is, hoeveel kilo je wilt zeulen (stel je een TC voor 7x17 voor!)  en hoe je wilt afdrukken, maar met alle camera's zijn spectaculaire effecten mogelijk!

« Laatst bewerkt op: 25 oktober 2017, 16:52:58 door Huub »

Offline gary

• Analoog liefhebber
« Reactie #7 Gepost op: 25 oktober 2017, 16:59:27 »
Voor de grap heb ik wel een schuif voor een 8x10 cassette doorgezaagd. Je zet een cassette in de camera. Haalt de gewone schuif uit de cassette en schuift een halve schuif terug. Maakt een opname. Daarna verwissel je de halve schuif voor een hele. Natuurlijk krijg je maar de helft van je matglas op de foto.  Een tweede opname kun je op de andere helft van de 8x10" film maken. Een goedkope manier om hoogwaardige panorama's te maken. Tenminste als je al een TC hebt. Met een 4x5" gaat het natuurlijk ook prima.
Photografie, een rechthoekig stukje papier dat ons tegelijkertijd kan laten denken en voelen.

Offline Huub

• Vaste bezoeker
  • Enthausiast fotograaf, zolang het maar zwartwit is
« Reactie #8 Gepost op: 25 oktober 2017, 17:23:23 »
Je kunt dat ook in post processing doen: gewoon de helft van je negatief afdrukken!  :D

Offline L.Cavalier

• Vaste bezoeker
  • Mijn toenmalig werkbeest
« Reactie #9 Gepost op: 25 oktober 2017, 17:39:55 »
Rolfilm adapters voor 6x12 zijn zeker die van Linhof aan de dure kant, .

Offline koenrutten

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #10 Gepost op: 26 oktober 2017, 22:26:13 »
Ik heb er zelf een gemaakt (24x72mm)

Offline FotovBueren

• Regelmatige bezoeker
  • **
    • Paul van Bueren
« Reactie #11 Gepost op: 27 oktober 2017, 07:44:52 »
Kijk ook eens bij Frits J. Rotgans hij bouwde ze ook zelf. Zijn camera's zijn zeldzaam en dus duur, wel fraaie machines!
Ana loog toen ze zei dat ze de Digi taalbarrière kon doorbreken.

Offline elvinhaak

• Analoog liefhebber
  • www.elvinshoot.net
    • ElvinShoot
« Reactie #12 Gepost op: 27 oktober 2017, 09:34:03 »
Ik heb al jaren een Pentax zoals de MZ-5, voor kleinbeeldfilm dus. Met een extra groothoek-lens genereer je een behoorlijk panoramisch beeld (bijv. een 28mm met een 1/2x adapter op de lens maakt vergelijkbaar met een 14 mm lens of je neemt een 18mm zoals op een crop-sensor DSLR standaard is).
Door het schuifje te plaatsen op 'panorama' wordt een kleinbeeld-negatief belicht met een onbelichte balk boven en onder.
In de afdrukcentrale (of zelf dus) wordt dan het panorama-papier belicht tot extra breed formaat.
1 negatief breed dus, niet optimaal wat de resulutie betreft maar met goede (kleuren-) film levert het goede plaatjes op.

Ik heb ook een wegwerp-toestelletje gehad wat op dezelfde manier werkte, ook met 1 KB-film dus.

Andere mogelijkheid: in een TLR gewoon een KB-film plaatsen (kleine adapter gebruiken of een KB-film plakken op het schutpapier).  Je belicht dan bijna 2 negatieven breed, afdrukken wordt wat lastiger maar dat kan natuurlijk ook. Een stuk breder beeld, hogere resolutie.
In feite best een groothoek-lens of -adapter op je toestel steken, of de lens eruit en een pinhole maken (verrassend eenvoudig met een TLR, binnenste deel van de lens eruit, buitenste deel van de lens eruit schroeven en pinhole-plaatje bevestigen, klaar. Camera is snel weer om te bouwen naar 'normaal')

En anders kom je dus op de 'echte panorama-camera's' uit.
Die met de KB met adapter en gewoon afsnijden zoals op de Pentax MZ-5 of MZ-7 vind ik wel de makkelijkste manier.
ME-super(s), ME, MZ-5, MZ-7, Praktica's, Flexaret's, een paar lensjes... APS, DOKA, ook wat digitaals... http://people.zeelandnet.nl/elvin/foto voor een overzicht en www.elvinshoot.nl.

Offline HoodedOne

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
« Reactie #13 Gepost op: 27 oktober 2017, 09:38:40 »
Kijk ook eens bij Frits J. Rotgans hij bouwde ze ook zelf. Zijn camera's zijn zeldzaam en dus duur, wel fraaie machines!

Ja, prachtig werk. Maar hij gebruikte ook groot formaat panorama cameras. Het is wel de bedoeling dat het een beetje draagbaar blijft.
Hans

Offline Genster

• Analoog liefhebber
    • "AnaloGenster"
« Reactie #14 Gepost op: 27 oktober 2017, 09:47:50 »
...Het is wel de bedoeling dat het een beetje draagbaar blijft.

Deze dan?  :P