Auteur Topic: LED licht bruikbaar ?  (gelezen 1235 keer)

Offline cmug

• Vaste bezoeker
LED licht bruikbaar ?
« Gepost op: 23 oktober 2017, 18:00:09 »
Ben niet zo'n flitser (heb er wel een hoor)
Vroeg mij of of je me met LED licht wat leuke foto's kunt maken
Ik bedoel zoiets
http://www.ebay.de/itm/Aputure-Amaran-AL-H198C-LED-Licht-MA-/222540553142?hash=item33d0735bb6:g:bJAAAOSwvjdZOuhh
Ik hou van zacht licht (Zoals een grote softbox)
Wie heeft ervaring ?
Gaat om dichtbij opnames (1a 2 meter)

Offline Fred

• Analoog liefhebber
  • Voorheen Asahi Pentax, thans vnl. FSU camera's.
Re: LED licht bruikbaar ?
« Reactie #1 Gepost op: 23 oktober 2017, 18:14:37 »
Heeft ooit in de Focus een test gestaan van led verlichting, de goedkopere sets hadden meestal een onnatuurlijke kleur zal je met zwart-wit foto's niet veel van merken.
Voor portret foto's is de lichtopbrengst net niet voldoende, je zal dus meerdere lampen nodig hebben.
Persoonlijk denk ik toch dat je meer aan een normale flits hebt.

Offline sterremuur

• Analoog liefhebber
    • Flickr
« Reactie #2 Gepost op: 23 oktober 2017, 18:47:29 »
LEDs zijn de laatste jaren behoorlijk geevolueerd.
Ik heb vrijwel alles nu met LED of spaarlamp in huis. Niks mis mee.
Haal veel bij IKEA en A.C.Tion.

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #3 Gepost op: 23 oktober 2017, 18:54:37 »
Ik hang soms een dun, wit laken tussen de lichtbron en het onderwerp als ik heel diffuus licht wil. Dat werkt behoorlijk goed. Een flink stuk kaasdoek zou ook moeten werken. Geen idee of deze LED lichtbron dan nog voldoende licht geeft om flink te kunnen diafragmeren, mocht dat nodig zijn.
De dag dat ik volledig tevreden ben met mijn foto's, is de dag dat ik de camera aan de wilgen hang.

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #4 Gepost op: 23 oktober 2017, 19:32:49 »
LEDs zijn de laatste jaren behoorlijk geevolueerd.
Ik heb vrijwel alles nu met LED of spaarlamp in huis. Niks mis mee.
Haal veel bij IKEA en A.C.Tion.

Ik denk dat als je zelf iets maakt met de E27 led lampen dat inderdaad beter verlicht dan zo'n armatuurtje met 5 mm ledjes.

Offline elvinhaak

• Analoog liefhebber
  • www.elvinshoot.net
    • ElvinShoot
« Reactie #5 Gepost op: 23 oktober 2017, 20:21:47 »
LED-bouwlampen doen het ook behoorlijk goed hoor...
Voor ZW dan tenminste want de lichtkleur valt vaak wat tegen.

Ik heb ook zo'n ringlicht die een ringflitser zou moeten vervangen... tsja, het werkt wel maar toch echt verre van optimaal.
Een flinke fietslamp (zo'n 6 Watt exemplaar of zwaarder) met LED is behoorlijk prijzig maar werkt ook goed vaak, maar ook daarbij een flinke afwijking van de kleuren.
Overigens klopt de lichtmeter met LED-verlichting ook vaak niet goed - waarschijnlijk ook een gevolg van de kluer van het licht en de smalle bandbreedte.
ME-super(s), ME, MZ-5, MZ-7, Praktica's, Flexaret's, een paar lensjes... APS, DOKA, ook wat digitaals... http://elvinhaak.xyz/elvin/foto voor een overzicht en www.elvinshoot.nl.

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #6 Gepost op: 23 oktober 2017, 20:36:58 »
De huis tuin en keuken ledlampen kunnen idd vreemde kleuren hebben, onze ogen corrigeren dat wel, maar op een kleurenfoto is het goed zichtbaar.
Er zijn gecorrigeerde led lampen voor fotografie maar ook hier hangt weer een prijskaartje aan.

De lichtmeter kan bij mij verder wel goed omgaan met led licht.

Offline Erwin TF

• Analoog liefhebber
  • Zal ik het ooit eens leren.... Vast niet.
    • Flickr
« Reactie #7 Gepost op: 23 oktober 2017, 21:00:12 »
Er wordt geen lichtsterkte opgegeven bij deze lamp, zal wel een ël cheapo" uit China zijn.
En als je de kleur wat warmer instelt, daalt de lichtsterkte waarschijnlijk ook.
« Laatst bewerkt op: 23 oktober 2017, 22:23:58 door Erwin TF »
A technically perfect photograph can be the world's most boring picture -Andreas Feininger-

Elke dag dronken is ook een geregeld leven.

Offline cmug

• Vaste bezoeker
« Reactie #8 Gepost op: 23 oktober 2017, 21:06:40 »
Kleur van het licht lijkt me wel lastig inderdaad. Maar ik ga in z/w werken, dus dat probleem is opgelost. Gaat mij meer om de 'kwaliteit' en lichtopbrengst van z'n lamp. Ik heb een hoogwattage SL lamp (zo'n gedraaide spiraal) in softbox. Maar die is gewoon te groot.
Ik wil met twee-oog-reflex deels met voorzet lens gaan werken in reportage setting (Traag onderwerp). Met  continue licht die ik van bepaalde richting laat komen, heb ik veel meer invloed op het resultaat.

Offline cmug

• Vaste bezoeker
« Reactie #9 Gepost op: 23 oktober 2017, 21:12:24 »
De tip van forumlid 'Sterremuur' lijkt me ook niet onaardig. Bij het Zweedse warenhuis hebben ze LED panelen van 60x60 zie ik. Nou mijn keukenlamp moet toch vervangen worden.
Ga ik eerst die lamp gebruiken voor foto sessie en als project is afgelopen of het bevalt niet, kan ik de lamp gewoon aan plafon zetten. Dus dan in de investering altijd eruit.

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #10 Gepost op: 23 oktober 2017, 21:32:15 »
A.C.Tion.
Even off-topic, maar toen vrienden me eens vertelden dat er echt mensen zijn die de Action "A- C Tion" noemen en het serieus meenden ook, viel m'n bek wel ff open :'D
De dag dat ik volledig tevreden ben met mijn foto's, is de dag dat ik de camera aan de wilgen hang.

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
« Reactie #11 Gepost op: 23 oktober 2017, 21:40:17 »
wij noemen het met een knipoog "Boutique A. C. tion" in dezelfde stijl als chateau du pomp voor kraanwater...
--
kan het uit elkaar? Mooi!

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
« Reactie #12 Gepost op: 23 oktober 2017, 21:43:47 »
Ben niet zo'n flitser (heb er wel een hoor)
Vroeg mij of of je me met LED licht wat leuke foto's kunt maken
Ik bedoel zoiets
http://www.ebay.de/itm/Aputure-Amaran-AL-H198C-LED-Licht-MA-/222540553142?hash=item33d0735bb6:g:bJAAAOSwvjdZOuhh
Wie heeft ervaring ?
Gaat om dichtbij opnames (1a 2 meter)

ik heb in mijn nadagen van het filmwerk eigenlijk uitsluitend met led licht gewerkt. het merk is me ontschoten, maar het waren professionele panelen met soms een draaiknop voor spot/flood (doormiddel van wijde en smalle bundel leds) of warm/koud (met weer twee sets leds erop, ze waren meestal 30x30cm met een accupack achterop. perfecte vervanging voor de o zo fragiele kinoflo tl-armaturen die hetzelfde doel hadden.
--
kan het uit elkaar? Mooi!

Offline elvinhaak

• Analoog liefhebber
  • www.elvinshoot.net
    • ElvinShoot
« Reactie #13 Gepost op: 23 oktober 2017, 22:27:52 »
Bedenk me dat ik voor ZW - werk ook wel met garage-spots op accu gewerkt heb.
Ging best goed, maar enkel met langzame sluitertijden als ik de 'dim-stand' gebruikte want anders kreeg ik te maken met een overlap met sluiter en gedeeltelijk meer belichte opnames (als ik het goed herinner sluitertijd altijd boven de 1/50e gebruiken).
Kleur werd het niet mooi.
Maar is al weer een aantal jaren geleden dus kwaliteit kan goed verbeterd zijn en kan ook wel exemplarisch zijn / afhankelijk van model.
Op volle lichtsterkte kon ik wel kortere sluitertijden gebruiken zonder problemen wat bij bijv. macro-opnames wel zo prettig is.
Ik ging toch vrij snel terug naar halogeenspots: gebruiken amper meer energie maar gaven een leukere kleur en geen gedoe met sluitertijden en 'halve belichtingen'. Bij digitaal was dat nog niet zo erg omdat je het gelijk zag maar bij analoog kan je zo een half filmpje weggooien en opnieuw opbouwen.
Ik zou dus eerst even met een DSLR proberen of je problemen krijgt met kortere sluitertijden (alhoewel de kans op problemen met een centraal-sluiter natuurlijk erg klein zijn).
ME-super(s), ME, MZ-5, MZ-7, Praktica's, Flexaret's, een paar lensjes... APS, DOKA, ook wat digitaals... http://elvinhaak.xyz/elvin/foto voor een overzicht en www.elvinshoot.nl.

Offline fotomatthijs

• Vaste bezoeker
    • f/m
« Reactie #14 Gepost op: 24 oktober 2017, 08:16:38 »
.......
Overigens klopt de lichtmeter met LED-verlichting ook vaak niet goed - waarschijnlijk ook een gevolg van de kluer van het licht en de smalle bandbreedte.

En LED brandt niet continu maar knippert met een frequentie die wij niet kunnen zien (totdat je er mee gaat zwaaien) - kan dat de lichtmeting ook doen verpesten?

topsecret-dna