Auteur Topic: Rangefinder  (gelezen 785 keer)

Offline HoodedOne

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
Re: Rangefinder
« Reactie #15 Gepost op: 22 oktober 2017, 15:34:22 »
ps.
Jon linkde al naar de cameraquest site. Maar deze site heeft heel veel info over allerlei rangefinder cameras.

https://www.cameraquest.com/classics.htm
Hans

“If you cannot please everyone with your deeds and your art, please a few” [Schiller]

Wahrheit ist Feuer, und Wahrheit reden heisst leuchten und brennen. [L. Schefer]

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #16 Gepost op: 22 oktober 2017, 15:54:53 »
Beste mensen, jullie maken het moeilijker  :'( :'(

^D ^D

Je vraag is ook moeilijker dan je denkt. Er zijn heel veel mogelijkheden en dan krijg je ook nog te maken met ieder zijn persoonlijke voorkeuren. Er is niet 1 antwoord mogelijk.

Gewoon een tijdje onderzoek doen en af en toe eens zo'n ding in handen hebben/uitproberen helpt denk ik het beste.

Jon

Offline defotobakker

• Analoog liefhebber
    • www.arnoudbakker.com
« Reactie #17 Gepost op: 22 oktober 2017, 18:33:35 »
persoonlijk zou ik voor Garry gaan, hij weet heel goed wat ie zegt, en hij heeft verstand van zaken....en, wacht....ik heb zelf ook zo'n 35ti liggen, (in mijn zak!) ze zijn erg prettig in gebruik, niet gek groot, (al was mijn ricoh GR1 nog kleiner, en eigenlijk nog prettiger, maar daar zijn echt zooo weinig goede exemplaren van te vinden...... en die zijn 28mm dus niet voor moto.. ) verder, T2, evt. TVS III  en verders, success!!

Offline koenrutten

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #18 Gepost op: 22 oktober 2017, 20:21:03 »
Een meetzoeker met vaste lens is wat betaalbaarder dan met verwisselbare lenzen...

Ik heb voor m’n zwarte yashica electro 35 GX (die is een heel stuk compacter dan de gewone yashica electro’s) een jaar of 10 geleden zo’n 40 euro betaald.
Dat is een fijn meetzoekertje met lichtmeter (halfautomaat obv diafragmavoorkeuze), een 40mm f/1.7 lens en parallaxcorrectie in de zoeker.

Offline elvinhaak

• Analoog liefhebber
  • www.elvinshoot.net
    • ElvinShoot
« Reactie #19 Gepost op: 23 oktober 2017, 09:33:36 »
 8)
Diverse toestellen hier, meestal compact voor dit doel, ahum geen meetzoekers.
Maar ik gebruik voor dit doel gewoon een TLR, dus een Rolleiflex met wat grotere hoek lens ben je er ook.
En natuurlijk de genoemd Olympus trip 35 maar die heeft geen meetzoeker.
Wat ik zelf meest gebruik voor dit doel is een eenvoudige compactcamera, Pentax kom even niet op het type. Ingebouwde lichtmeter, meetzoeker voor de ene keer dat ik het wil gebruiken en alles instelbaar. Of een van m'n compactjes met 'AF'. Vaak ook gewoon op f/8 instellen en alles is scherp vanaf 1 meter tot oneindig dus hoef ik niet te meten hoe ver iets is.
Ik ben trouwens ooit begonnen met fotograferen met een Voigtlaender meetzoeker, als ik het goed onthouden heb ook 35 mm (of 40 of zo, was meer beeld dan de 50mm), ingebouwde gekoppelde lichtmeter en met paraattas om makkelijk mee te nemen. Nadeel wel het grote gewicht, was net zo zwaar als een Pentax SLR met de 28 of 35 mm erop.
ME-super(s), ME, MZ-5, MZ-7, Praktica's, Flexaret's, een paar lensjes... APS, DOKA, ook wat digitaals... http://people.zeelandnet.nl/elvin/foto voor een overzicht en www.elvinshoot.nl.

Offline Jelmer

• Analoog liefhebber
    • Jelmer Gremmen
« Reactie #20 Gepost op: 23 oktober 2017, 10:23:15 »
Yashica Electro 35CC

35mm 1.7 lens.
Altijd labiel is ook stabiel.

Offline Michiel Fokkema

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #21 Gepost op: 23 oktober 2017, 10:35:58 »
Ik kan je een Voigtlander Bessa R2 aanraden. Met een 35 of 50mm lens ga je misschien net iets je budget over maar heb je wel een fijne (instap) meetzoeker camera met een belichtings meter. Als hij toch niet bevalt kan je hem zeer waarschijnlijk zonder verlies weer verkopen.

Offline MeikeA

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #22 Gepost op: 23 oktober 2017, 16:16:36 »
Heb zelf de Werra IV met een 2.8/35 flektagon en 4/100 Cardinar  een leuk en makkelijk ding.

Offline Laario

• Vaste bezoeker
« Reactie #23 Gepost op: 23 oktober 2017, 21:33:54 »
Ik haak hier even aan. Ben namelijk ook op zoek... Heb weliswaar een Zorki 4 en een Kiev 4 maar zoek iets met hogere sluitersnelheden (1/1000 minstens, liever nog 1/2000).

Veel interessante opties gezien. Een Bessa R2 of R3 staat al langer op het lijstje. Past daar zonder prioblemen een Jupiter 8 op? D.w.z. werkt zo’n Jup normaal en probleemloos, eventueel met een M naar M39/LTM adapter?

Mijn Flickr

Offline moto

• Analoog liefhebber
  • Als je een schrijvfout vindt mag je hem hebben!
« Reactie #24 Gepost op: 23 oktober 2017, 21:57:34 »
De Bessa 2 springt er echt uit. Overigens, hier nog niet genoemd, de Contax G2 . . . . . . . .
Merk dat mijn wensen groter zijn dan mijn budget.  :D
Herkenbaar????

Gr.  Joop

Offline Laario

• Vaste bezoeker
« Reactie #25 Gepost op: 23 oktober 2017, 22:01:50 »
Ja, voor mij wel herkenbaar  ^D

Mijn Flickr

Offline HoodedOne

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
« Reactie #26 Gepost op: 23 oktober 2017, 22:04:58 »
... Overigens, hier nog niet genoemd, de Contax G2 . . . . . . . .

Dat heeft misschien wel een reden....
De Contax G1 en G2 zijn fantastische cameras, met waarschijnlijk de beste lenzen die er ooit zijn verschenen voor een meetzoeker. Of de G modellen echte meetzoekers zijn is altijd een leuk discussie punt, omdat ze autofocus hebben.
Maar, als deze cameras het begeven. dan is het ook gelijk einde oefening. Ze worden niet meer gerepareerd. Maar, de lenzen kunnen nog omgebouwd worden naar Leica M. Als dat geen optie is, dan wordt het een nieuwe body vinden, en hopen dat hij het blijft doen.
Hans

“If you cannot please everyone with your deeds and your art, please a few” [Schiller]

Wahrheit ist Feuer, und Wahrheit reden heisst leuchten und brennen. [L. Schefer]

Offline Fred

• Vaste bezoeker
« Reactie #27 Gepost op: 23 oktober 2017, 22:13:44 »
Ik haak hier even aan. Ben namelijk ook op zoek... Heb weliswaar een Zorki 4 en een Kiev 4 maar zoek iets met hogere sluitersnelheden (1/1000 minstens, liever nog 1/2000).

De Zorki 3 en Zorki 4(K) gaan beide tot 1/1000 en eenmaal goed afgesteld wordt deze snelheid ook gehaald, de Kiev 4 gaat toch tot 1/1250.

Offline Coosc

• Vaste bezoeker
« Reactie #28 Gepost op: 23 oktober 2017, 22:31:36 »
Ik gebruik nog wel eens een Konica Auto S3. Een mooie compacte rangefinder met een geweldig 38mm f1.8 objectiefje.

Groeten,

Coos

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #29 Gepost op: 23 oktober 2017, 22:56:01 »

1/2000 haal je alleen met de moderne camera's. De 1/1000 op Zorki's en Kiev's neem ik toch altijd met een korreltje zout.

Veel interessante opties gezien. Een Bessa R2 of R3 staat al langer op het lijstje. Past daar zonder prioblemen een Jupiter 8 op? D.w.z. werkt zo’n Jup normaal en probleemloos, eventueel met een M naar M39/LTM adapter?

Als je geluk hebt wel, maar is niet altijd zo. De Russen zijn ooit uitgegaan van net andere maten dan de Leica standaard en die lenzen werken dus niet altijd optimaal met de Leica/Bessa meetzoekers. Ik heb een Jupiter 8 geprobeerd en die zat er duidelijk steeds een beetje naast op open diafragma. Mijn Industar doet het wel altijd goed maar dat is ook een 2,8 lens en dan heb je net iets meer scherptediepte. Maar er zijn ongetwijfeld Jupiter exemplaren die het wel goed doen.

Jon