Auteur Topic: Rapid film in 35mm cassette laden?  (gelezen 196 keer)

Offline chris_zeel

• Regelmatige bezoeker
  • **
Rapid film in 35mm cassette laden?
« Gepost op: 19 september 2017, 23:10:05 »
Ik heb twee rolletjes Rapid film, en heb op internet instructies gevonden om 35mm film in Rapid cassettes te laden, maar andersom niet.

Dit is denk ik alleen met een bulklader mogelijk?

Of is er een ander trucje om een dergelijke film in een gewone kleinbeeld camera te laden (en met name terug te spoelen)?

Iemand ervaring?

Als de film wel geladen kan worden, kan je misschien de film in wisselzak/doka uit de camera halen ipv terugspoelen, en dan gelijk in filmtank laden..
Helaas gaat het om een C41 en een dia film, dat lukt mij niet om te ontwikkelen..

Offline Erwin TF

• Analoog liefhebber
  • Zal ik het ooit eens leren.... Vast niet.
    • Flickr
Re: Rapid film in 35mm cassette laden?
« Reactie #1 Gepost op: 20 september 2017, 02:17:01 »
Rapid cassettes hebben meestal maar 12 opnames en als je dit korte stuk film in een gewone cassette wil stoppen
raak je waarschijnlijk al 2 opnames kwijt in de cassette (of je moet een gebruikte cassette hebben). Ook hebben Rapid cassettes
geen leader zoals gewone kleinbeeld cassettes, dus die zal je ook nog moeten knippen. Kortom je houd waarschijnlijk maar 7 of 8 opnames over.
Zonde van de moeite, je kan beter uitkijken naar een Rapid camera om de film te gebruiken.
Een bulklader heb je niet veel aan met een Rapid cassette, je zal in totale duisternis de film er uit moeten trekken en dan  aan de kern
van een herlaadbare cassette moeten plakken met tape of aan het restje film van een gebruikte cassette.
No place is boring, if you've had a good night's sleep and have a pocket full of unexposed film.
-Robert Adams-

A technically perfect photograph can be the world's most boring picture -Andreas Feininger-

Offline elvinhaak

• Analoog liefhebber
  • www.elvinshoot.net
    • ElvinShoot
« Reactie #2 Gepost op: 20 september 2017, 07:07:59 »
Ik snap niet waarom je het zou willen :-(
Andersom heb ik al diverse keren gedaan zodat ik die camera kan gebruiken. Let wel op dat je de casette dan ook goed voorzichtig opent.

Het is niet zo heel moeilijk trouwens hoor, maar gewoon in een wisselzak of in de DoKa doen, en als je zoveel mogelijk opnames wilt behouden zou je de leader en het eindstuk van de bestaande KB-film gewoon moeten houden en daar aan vast tapen.
Dus bij een KB-cassette die je ontwikkelt behoud je de leader (/tip) en een paar opnames  (die toch belicht zijn dus daar doe je niets mee na ontwikkelen, gewoon iets verder de tip afknippen dus) en het stukje wat nog uit de cassette steekt. Daar plak je dan een stukje plakband op, spoelt met de hand de film in en aan het einde ook met een stukje plakband de leader en: klaar.

Maar dan de bruikbaarheid: als je hem in een KB-camera wilt gebruiken mis je de benodigde perforaties (voor transport in dat toestel), dus is hij enkel bruikbaar als een film in bijvoorbeeld je panorama-camera  zonder beeld-teller of je rolfilmtoestel met enkel in het midden die film.
En verder: de film zal waarschijnlijk behoorlijk oud zijn dus met de belichting een ramp en veel slechte effecten hebben.
Daarnaast zal je hem ook weer zelf moeten ontwikkelen maar dat wist je waarschijnlijk al wel. Je kunt dan wel de leeftijd van de film wat compenseren.

Maar ik denk niet dat het de moeite waard is en zou de film weggooien, maar ik zou wel gelijk in die rapid-cassette een nieuw stuk KB-film plakken (rekening houden met schutpapier etc.) zodat je de cassette kan gebruiken!
ME-super(s), ME, MZ-5, MZ-7, Praktica's, Flexaret's, een paar lensjes... APS, DOKA, ook wat digitaals... http://people.zeelandnet.nl/elvin/foto voor een overzicht en www.elvinshoot.nl.

Offline Erwin TF

• Analoog liefhebber
  • Zal ik het ooit eens leren.... Vast niet.
    • Flickr
« Reactie #3 Gepost op: 20 september 2017, 08:48:05 »

Maar dan de bruikbaarheid: als je hem in een KB-camera wilt gebruiken mis je de benodigde perforaties (voor transport in dat toestel), dus is hij enkel bruikbaar als een film in bijvoorbeeld je panorama-camera  zonder beeld-teller of je rolfilmtoestel met enkel in het midden die film.
En verder: de film zal waarschijnlijk behoorlijk oud zijn dus met de belichting een ramp en veel slechte effecten hebben.
Daarnaast zal je hem ook weer zelf moeten ontwikkelen maar dat wist je waarschijnlijk al wel. Je kunt dan wel de leeftijd van de film wat compenseren.

Maar ik denk niet dat het de moeite waard is en zou de film weggooien, maar ik zou wel gelijk in die rapid-cassette een nieuw stuk KB-film plakken (rekening houden met schutpapier etc.) zodat je de cassette kan gebruiken!

Het Rapid systeem gebruikt gewone kleinbeeldfilm, met dezelfde perforaties. Een nieuw stuk film in de Rapid  cassette plakken ? Je schuift de film er via opening gewoon in, hij hoeft niet open gemaakt te worden. Er is niks waar je de film aan vast kan plakken, Rapid heeft geen spoel in de cassette zitten.
No place is boring, if you've had a good night's sleep and have a pocket full of unexposed film.
-Robert Adams-

A technically perfect photograph can be the world's most boring picture -Andreas Feininger-

Offline chris_zeel

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 20 september 2017, 09:31:55 »
Bedankt voor de reactiez.

De rapid film heeft inderdaad zelfde perforaties als kleinbeeld.

Met zo'n klein aantal beelden op de film is het niet echt de moeite nee..

Het gaat om Agfacolor film, 50 ASA dia en 80 ASA kleur, beide verlopen eind jaren 70 maar zien er goed bewaard uit, als dat iets betekend..

Als ik de film in een kleinbeeld cassette krijg, hoef ik hem niet zelf te ontwikkelen, neem ik aan.
Maar kan Rapid film makkelijk ergens ontwikkeld worden?

Wat zijn leuke (en goede) camera's die Rapid nemen?

Wellicht doe ik de twee films van de hand. Dus als iemand veel interesse heeft, laat maar weten.

Sent from my FP2 using Tapatalk

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #5 Gepost op: 20 september 2017, 09:55:01 »
Kan het zo snel niet vinden, maar is dat wel c41 film of is het het oude cn17 procédé van agfa? Indien het laatste, dan kun je het niet zondermeer als normaal kleurnegatief laten ontwikkelen, oa omdat de standaard temperatuur te hoog is en zal leiden tot schade aan de emulsie.

Overigens zou ik bepaald geen wonderen verwachten van die film, als je überhaupt al bruikbaar beeld krijgt. Lijkt me eerder geschikt om ongebruikt in de vitrine te leggen.
Ik heb geprobeerd te fotograveren, maar dat vond ik teveel werk. Fotograferen bleek veel gemakkelijker.

Offline ArneKuilman

• Vaste bezoeker
« Reactie #6 Gepost op: 20 september 2017, 11:06:55 »
Ik heb mijn rapid's aan de muur gehangen (via statief schroef). Leuke camera'tjes hoor, maar teveel gedoe om een foto te maken, die je ook met een andere camera kan nemen.

Offline elvinhaak

• Analoog liefhebber
  • www.elvinshoot.net
    • ElvinShoot
« Reactie #7 Gepost op: 20 september 2017, 13:29:32 »
Het Rapid systeem gebruikt gewone kleinbeeldfilm, met dezelfde perforaties. Een nieuw stuk film in de Rapid  cassette plakken ? Je schuift de film er via opening gewoon in, hij hoeft niet open gemaakt te worden. Er is niks waar je de film aan vast kan plakken, Rapid heeft geen spoel in de cassette zitten.
hmm. dan heb ik een vorige keer voor niets moeiijk gedaan...
maar ik had wel wat afwijkende perforaties zag ik. Misschien een bepaalde cassette die gebruikt werd.

Als je hem aan een KB-film plakt is de kans groot dat je hem kunt laten ontwikkelen maar ik zou het er toch zeker bijvertellen of gewoon even zelf doen.
Als de plakband losgaat en ze hem net zo ontwikkelen als een KB-film dan mis je snel wat opnames en ook kans dat ze hem verkeerd afsnijden (ipv. plakbandje losmaken).
Maar voor het ontwikkelen op zich maakt het niets uit: buiten de cassette snijden ze de film normaal af (daar waar jij hem aanplakt) om in de ontwikkelmachine te steken, aan de andere kant wordt de tip afgesneden (die jij er dus aanplakt van te voren) zodat deze aan andere films kan worden vastgemaakt / aan de houder.
Bij zelf-ontwikkelen gaat dat gewoon in de spiraal natuurlijk.
C-41 is helemaal niet moeilijk ;-)
ME-super(s), ME, MZ-5, MZ-7, Praktica's, Flexaret's, een paar lensjes... APS, DOKA, ook wat digitaals... http://people.zeelandnet.nl/elvin/foto voor een overzicht en www.elvinshoot.nl.