Auteur Topic: GAS!  (gelezen 807 keer)

Offline Tom Van de Peer

• Regelmatige bezoeker
  • **
  • Als het wel lukt, kalft de os.
Re: GAS!
« Reactie #15 Gepost op: 16 september 2017, 18:05:26 »
Saai is meestal als iets is zoals het hoort te zijn (zoals de mooi verlopende onscherpte in de foto van je zoon. :))

LOL  :'D

Offline martingewis

• Vaste bezoeker
« Reactie #16 Gepost op: 16 september 2017, 18:57:16 »
Saai is meestal als iets is zoals het hoort te zijn (zoals de mooi verlopende onscherpte in de foto van je zoon. :))
Dan heb je nog nooit de bokeh van de Xenar gezien. En trouwens: bokeh is nooit zoals hij hoort te zijn, want in de werkelijkheid ziet ons oog geen bokeh. Kortom, we mogen zelf kiezen. En dan geldt dat over smaak, vermaak en liefde niet te twisten valt.

Tja wat maakt bokeh saai? Dat is volgens mij gewoon een kwestie van lens-design. Heeft met diafragma te maken en lens elementen.

Overigens produceert een Tessar lens volgens mij wijs open wel swirl, hoewel niet al te uitgesproken. Dat vind ik dan wel weer leuk.

Op MP staan nu verschillende sonnar exemplaren van de Rollei 35. Als je er dan toch een koopt... ;)

Offline Paul Verrips

• Analoog liefhebber
    • LeicaMoments
« Reactie #17 Gepost op: 16 september 2017, 21:31:59 »
Ik vraag me nu af of onze hobby niet synoniem staat voor het GAS

Ik zeg altijd "je moet toch iets hebben waar je jeuk van krijgt" dan maar liever van je hobby. Veel hobby's kosten geld, zolang het maar niet je laatste centen zijn. En het principe hanteren om alleen te kopen wat je ook gebruikt is ook een verstandige. Ik heb niet veel camera's, maar er gaat genoeg geld in om op zijn tijd. Maar wat ik belangrijker vind dan apparatuur kopen/doorverkopen, is uitstapjes/tripjes maken om ze te gebruiken.

Een artikel met en knipoog......
Koopziek of compulsive buying, hoe kom je er weer vanaf?

Koopziek, ook wel compulsief kopen of compulsive buying of compulsieve shoppers genoemd, is een serieus probleem. Eerst dacht men dat vooral jonge vrouwen aan deze dwangmatige aandoening lijden, maar het komt bijna even vaak bij mannen voor. Het is dwangmatig omdat het koopgedrag niet te beheersen blijkt, of het is slechts heel beperkt te beheersen. Deze mensen komen in de problemen en hebben hulp nodig.

Veel mensen kennen het opgewekte gevoel wat we krijgen als we eens lekker kunnen shoppen. Op zich is daar niets mis mee, maar als je het kopen niet kunt laten, ondanks dat je je hebt voorgenomen je geld niet over de balk te gooien, dan is het mogelijk dat je aan compulsive buying lijdt. Ook wel koopziek genoemd. Opvattingen die betrekking hebben op koopzieke mensen:
Mensen met een laag inkomen lijden vaker aan deze dwangstoornis dan mensen met een hoog inkomen.
Vrouwen lijden vaker aan koopziekte dan mannen.
Het komt vaker voor bij jonge mensen dan bij oude mensen.
Mensen met een inkomen lager dan $ 50.000 per jaar, lijden vaker aan de dwangstoornis.

Koopziek
Een onderzoek (onder ruim 2500 volwassenen) uitgevoerd door de Stanfort University (US) in 2006 wees uit dat 6% vrouwen aan compulsief kopen lijdt en 5,5% mannen. Men beschouwt dwangmatig koopgedrag (binge buying) als een dwangstoornis waarbij hulp van een psycholoog of psychiater nodig is. In Nederland noemen we binge buying ook wel koopverslaving. In Amerika lijdt ongeveer 1 op de 20 volwassenen aan binge buying of compulsive buying disorder. Bij vrouwen gaat het in het merendeel van de gevallen om relatief jonge vrouwen die een ziekelijke drift hebben om spullen te kopen. In de meeste gevallen gaat het om het kopen van schoenen, kleding, parfums, juwelen en make-up. Ogenschijnlijk zijn dit spullen om er leuk uit te kunnen zien, maar eigenlijk worden de spullen door vrouwen gekocht om depressieve gevoelens te onderdrukken en om zichzelf te troosten. Kopen geeft namelijk een speciale kick, waardoor de koopzieke persoon zich eventjes heel prettig voelt. De kick van het kopen is echter maar van korte duur. Bepakt en beladen met tasjes vol spullen ga je naar huis terwijl de koopkick achter je ligt en dus ook dat ‘prettige gevoel’ is verdwenen. Daarna kunnen schuldgevoel en schaamte je overvallen. Een groot deel van de spullen blijken tegen te vallen of zelfs nooit gebruikt te worden. Koopziekte is compulsief gedrag. Omdat iemand met compulsive buying het kopen niet kan laten, is het gedrag net zo obsessief als bij een andere dwangstoornis. Denk hierbij aan: dwangmatig omgaan met seks, eten, geloof, dwangmatig schoonmaken, enzovoorts. De koopzieke kan de enorme drang om te kopen, steeds opnieuw, niet weerstaan en komt daardoor steeds dieper in de problemen en/of elke maand niet uit met het budget. Een deel van compulsive buyers gaat geld lenen waardoor de problemen nog groter worden.

Koopziekte herkennen
Iemand met koopziekte lukt het niet om te stoppen met kopen, ondanks het voornemen om het niet meer te doen.
Voor het kopen voelt hij/zij zich onrustig, en op een bepaalt moment lukt het niet meer om de prikkel te onderdrukken en moet hij/zij gehoor geven aan de drang om spullen te kopen.
Hij/zij geeft meer uit dan hij/zij zich kan permitteren waardoor na afloop schuldgevoelens, stress en onrust ontstaan.
Het kopen gebeurt impulsief en ongeremd, er zit geen financieel plan achter. Er kan ook (te veel) via postorderbedrijven gekocht worden.
Overschrijdt het (voorgenomen) budget keer op keer.
Tijdens het kopen is hij/zij opgewekt en ervaart een soort onrustig geluksgevoel, te vergelijken met high zijn.
Na het kopen voelt hij/zij zich schuldig en voelt zich al snel niet meer gelukkig. Het besef dat het geld besteed is aan allerlei dingen die hij/zij niet echt nodig had, roept onrust, schaamte en depressiviteit op.
Aankopen worden soms verstopt en/of er wordt gelogen over het werkelijke bedrag of over de noodzaak van de aankopen.
Keer op keer gaat geld op aan aankopen die hij/zij eigenlijk niet van plan was te doen.
Er kunnen (grote) financiële zorgen en/of schulden door ontstaan (zijn).
De naaste omgeving vindt het koopgedrag niet normaal en maakt zich zorgen, of het koopgedrag wordt zolang mogelijk verborgen gehouden.
Omdat je het geld eigenlijk niet kon uitgeven kom je tekort voor andere zaken.
De compulsieve koper zit in een vicieuze cirkel gevangen van onrust, geld opmaken, schuldgevoel, schaamte, depressieve gevoelens, voornemen om niet meer toe te geven aan de prikkel om te kopen en het toch weer doen, enzovoorts.

Het dwangmatige zit hem in de herhaling van het patroon terwijl de koper eigenlijk niet van plan was veel geld uit te geven, zich had voorgenomen het niet (meer) te doen, en/of steeds weer opnieuw dezelfde onrust om spullen te moeten kopen, ervaart. Als je het koopgedrag onder controle kunt houden en je er niet door in de problemen komt hoeft het koopgedrag niet dwangmatig te zijn.

Compulsive buying, wat heb je gekocht?
Compulsive kopers krijgen een kick van het kopen van specifieke spullen.
Koopzieke vrouwen kopen heel vaak kleding, make-up, parfums, schoenen, tasjes, juwelen en dergelijke artikelen om het uiterlijk te verfraaien.
Mannelijke compulsive buyers kopen eerder luxe artikelen op elektronica gebied, computer spullen of spullen die aansluiten bij hun hobby, ook Dvd's, Cd's, camera’s, gadgets en/of boeken.

Het gaat om het kopen van spullen die je eigenlijk niet echt nodig hebt en die je misschien zelfs niet of nauwelijks gebruikt. Het gaat puur om het kopen en het prettige gevoel wat iets kopen geeft.

Hulp zoeken. Wanneer ben je koopziek?
Je bent pas koopziek als het koopgedrag schuldgevoel en schaamte en problemen (zoals geldzorgen) oplevert, omdat je het niet kunt bedwingen en als je als gevolg daarvan problemen krijgt in relationele sfeer en/of emotionele sfeer en/of financiële sfeer. Als je onrust voelt als je niet kopen kunt of schuldgevoel als je juist veel gekocht hebt, is het eigenlijk al duidelijk dat je niet goed met de prikkel om te kopen, om kunt gaan. Als dit vaker voorkomt (en niet slechts incidenteel) neem het dan serieus. Als kopen jou de baas is in plaats van andersom, zoek dan hulp. Mensen die aan koopziekte lijden moeten het probleem niet onderschatten. Vaak ontstaat het probleem in een periode in hun leven waarin ze verdriet, zorgen of stress hebben. Als het je niet lukt om te budgetteren en ondanks herhaalde pogingen steeds weer (je) geld over de balk smijt, zoek dan hulp. Het is heel goed mogelijk dat je via hulpverlening ontdekt wat de ware oorzaak van je dwangmatige koopgedrag is. Als je al in de financiële problemen bent gekomen, zoek dan ook hulp, zodat het allemaal niet nog erger wordt. De dwangstoornis kan behandeld worden. Bepaalde antidepressiva kunnen op dwangmatig gedrag een positieve uitwerking hebben.

Bron: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/verslaving/42442-koopziek-of-compulsive-buying-hoe-kom-je-er-weer-vanaf.html

Offline Paul Verrips

• Analoog liefhebber
    • LeicaMoments
« Reactie #18 Gepost op: 16 september 2017, 21:39:01 »
Block de sites van marktpaat,ebay,catawiki en fotoapparatuur op je computer. Dat geeft een kleine week ontwenningsverschijnselen maar daarna is de interesse over.

Ook helemaal waar. Gewoon minder op focussen, maar ik weet ook dat het niet makkelijk is.....

Offline Tom Van de Peer

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #19 Gepost op: 17 september 2017, 21:01:11 »
Ook helemaal waar. Gewoon minder op focussen, maar ik weet ook dat het niet makkelijk is.....
... of gewoon heel veel lezen over de Rollei 35 whatever en tot de vaststelling komen dat je er niet meer plezier aan zal beleven dan aan je Taxona of je Retina 1a ... zover ben ik nu

Verstuurd vanaf mijn ONE E1003 met Tapatalk

Offline martingewis

• Vaste bezoeker
« Reactie #20 Gepost op: 17 september 2017, 22:57:47 »
... of gewoon heel veel lezen over de Rollei 35 whatever en tot de vaststelling komen dat je er niet meer plezier aan zal beleven dan aan je Taxona of je Retina 1a ... zover ben ik nu

Wow! Maarre, weer je qua afmetingen moet die Taxona het toch afleggen hoor en wat dacht je van.... :)

Offline Tom Van de Peer

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #21 Gepost op: 18 september 2017, 07:45:30 »
Wow! Maarre, weer je qua afmetingen moet die Taxona het toch afleggen hoor en wat dacht je van.... :)
grrr....

Offline gary

• Analoog liefhebber
« Reactie #22 Gepost op: 18 september 2017, 08:24:07 »
Het plezier wat je beleeft aan het te drogen hangen van een net ontwikkelde goed gelukte film is veel groter dan weer eens de zoveelste nieuw camera kopen.

Spreek af om te gaan fotograferen met een paar andere liefhebbers. Misschien hou je er zelfs wat vrienden aan over. In ieder geval wat zelfgemaakte plaatjes.
« Laatst bewerkt op: 18 september 2017, 08:28:32 door gary »
Photografie, een rechthoekig stukje papier dat ons tegelijkertijd kan laten denken en voelen.

Offline MacSimski

• Vaste bezoeker
« Reactie #23 Gepost op: 18 september 2017, 10:54:45 »
Ik had erg last van G.A.S. totdat ik me ging afvragen WAT ik nu eigenlijk met die camera's deed. voor mij is een object dood tot ik em gebruik of kan gebruiken. er staan er maar een paar op de plank. de rest zit in lades, koffers en dozen.

Op een of andere manier was ik er bijtijds bij qua aanschaffen en heb een leuke collectie camera's op de kop getikt "voah weinug". De Rollei 35se zit daar ook tussen, maar ik gebruik em minder dan de Minox 35GT omdat die een heel stuk sneller werkt. sluitertijden doet ie automatisch en het diafragma zit om de lens heen ipv op die rare plek. (hoewel ik bij beide cameras regelmatig vergeet scherp te stellen.) de Mju-II is helemaal erg, daar druk je alleen af. dan kan ik net zo goed mn foon gebruiken.

Ik heb dan ook altijd meerdere camera's gevuld met film zodat ik er eentje kan pakken voor een bepaald moment. Nu staat de PEN-EE klaar met 200asa kleur en de rollei staat halverwege 36 opnames 100asa zw/w. de mamiya rb67 is gevuld met EPP (dacht ik) en ik heb geen idee wat er in de Robot Royal 24 of de praktica super TL zit. 200asa, zal wel kleur zijn. de exakta rtl1000 staat nog in de wacht tot de andere camera's leeg zijn. ik moet vanmiddag maar eens de stad in op zoek naar karakterkoppen...
--
kan het uit elkaar? Mooi!

Offline Tom Van de Peer

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #24 Gepost op: 26 september 2017, 20:29:23 »
Zonet de laatste seconde te weinig geboden voor een Rollei 35 TE.  8(
En toch ben ik nu opgelucht  :)

Offline TTS

• Analoog liefhebber
« Reactie #25 Gepost op: 28 september 2017, 21:43:05 »
Oh wat een k u t gevoel :-)  Ken het ....  Maar ja, dan moet het zo zijn.

Offline martingewis

• Vaste bezoeker
« Reactie #26 Gepost op: 1 oktober 2017, 15:39:43 »
Het is net als met eetverslaving. Er is altijd weer een nieuwe mogelijkheid... :)

Offline Michiel Fokkema

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #27 Gepost op: 1 oktober 2017, 15:54:30 »
Ik vraag me nu af of onze hobby niet synoniem staat voor het GAS, maar misschien maak ik mezelf dat maar wijs om argumenten te hebben om uiteindelijk die Rollei 35 aan te schaffen.  :P

Dat hangt er vanaf wat je hobby is, fotograferen of camera's hebben. Bij  mij is het ongeveer 50/50. Maar de laatste jaren kan ik  het kopen aardig in de hand houden. Verkopen is ook leuk.