Auteur Topic: Hoeveel 8 x 10 " gebruikers zijn er hier ?  (gelezen 502 keer)

Offline gary

• Analoog liefhebber
Hoeveel 8 x 10 " gebruikers zijn er hier ?
« Gepost op: 14 september 2017, 19:23:29 »
Wat de titel ook al zegt. Hoeveel van jullie maken met regelmaat foto's op 8 x 10 ".
Wat is de toegevoegde waarde van dit extreme negatief formaat. Loont het op tegen de kosten. Vier keer die van 4 x 5 "

De aanleiding is dat ik na mijn vakantie weer het monster uit de kast heb getrokken en op het statief gezet. Mooi object dat wel. Maar veel te weinig gebruikt. Hoe overtuig ik mij zelf dat het de moeite waard is om het ding mee te slepen.   
Photografie, een rechthoekig stukje papier dat ons tegelijkertijd kan laten denken en voelen.

Offline HoodedOne

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
Re: Hoeveel 8 x 10 " gebruikers zijn er hier ?
« Reactie #1 Gepost op: 14 september 2017, 19:47:55 »
Ik gebruik alleen 8x10 voor pinhole opnames op x-ray film.
Voor "serieuze" fotografie wegen de extra kosten niet op, tegen die van een 4x5 camera.
Hans

“If you cannot please everyone with your deeds and your art, please a few” [Schiller]

Wahrheit ist Feuer, und Wahrheit reden heisst leuchten und brennen. [L. Schefer]

Offline dasca

• Vaste bezoeker
« Reactie #2 Gepost op: 14 september 2017, 20:18:46 »
Ik denk dat wanneer je kritisch kijkt naar twee 40x50 prints, de -een van een 4x5 inch en een identieke van een 8x10 inch negatief- je wel degelijk verschil zal zien in o.a. scherpte, korrel en "smeuiigheid". De verschillen zullen groter worden met het groter worden van de uiteindelijke afdruk en kleiner bij de kleinere afdrukformaten. Of die kwaliteitsverschillen opwegen tegen de moeite en kosten van het grotere formaat, is strikt individueel. Ik ga er in dit voorbeeld wel van uit, dat je gelijkwaardige optieken op de beide camera's hebt. Een 90mm Super Angulon is betaalbaar, naar voor een kwalitatief gelijkwaardige groothoek voor 8x10 moet de knip iets verder open.
Zelf werk ik niet meer op 8x10 en mijn grootste huidige werkformaat is 5x7 inch, een incourant negatiefformaat, maar bij grotere vergrotingen is er wel kwaliteitsverschil met een 4x5 opname.
...geaccepteerde onscherpte is nog geen scherpte...

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #3 Gepost op: 14 september 2017, 20:41:47 »
De laatste tijd heeft de 8x10 wat stilgestaan, maar ik hoop hem wel weer wat meer te gaan gebruiken. Eigenlijk is de enige reden voor de aanschaf van dat monster geweest om contactafdrukken te maken met alternatieve afdrukprocédé's. Voor vergrotingen vind ik 4x5" goed zat. Als je tot bushokjesformaat wilt vergroten en zelfs op korte kijkafstand veel detail en weinig korrel wilt, dan kan ik me nog iets bij 8x10" voorstellen, maar dat zie ik mezelf niet doen.
5x7 is een mooi compromis zoals dasca aangeeft.
Ik heb geprobeerd te fotograveren, maar dat vond ik teveel werk. Fotograferen bleek veel gemakkelijker.

Offline Degroto

• Analoog liefhebber
  • Fotograaf
    • darkroomninja
« Reactie #4 Gepost op: 14 september 2017, 20:55:22 »
Ik gebruik de camera op onregelmatige basis. Als je het over de kosten gaat hebben kun je beter digitaal gaan en de foto's afdrukken. Ik vind het mooi om met dat formaat te werken en ik vind de grootte van de negatieven geweldig. Net als de (inmiddels) Polaroid 8x10 formaat. Ook voor contactafdrukken is het een mooi formaat. Verder boeit me de kwaliteit van het formaat me niet zo heel veel. Ik vind het leuk en fijn om met zo iets groots bezig te zijn. Net als veel analoge fotografie gaat het vaak tegen de logica in. Dat maakt het juist leuk.
Overigens met rontgenfilm op 18x24 cm zijn die kosten niet veel meer dan een pakje 4x5 film.
Reality is whatever stays when you stop believing in it.

Offline SV

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 14 september 2017, 22:33:04 »
We kregen eind deze middag bericht dat komende week we onze 8x10 binnenkrijgen.
8x10 is voor ptpl contacten toch weer "mooier" dan 4x5 dat we nu gebruiken.

Offline gary

• Analoog liefhebber
« Reactie #6 Gepost op: 15 september 2017, 07:51:00 »
Duidelijk dat voor velen de charme zit in de grote van de contactafdruk. Mijn insteek is toch vergroten tot max 50x60. Waar ik zelf het meest tegen aanloop is het geringe aantal shots wat je kunt nemen. Het instellen van de grotere camera duurt langer en ik kan minder cassettes meenemen. Mijn hoop is dan dat er een groter deel van de opnames blijvertjes zijn. Dat laatst blijkt voor mij slecht te gaan .
Pluspunt is wel dat mensen die de prints zien vaak opmerken dat er een grote drie dimensionalitijd in zit.
Photografie, een rechthoekig stukje papier dat ons tegelijkertijd kan laten denken en voelen.

Offline FotovBueren

• Regelmatige bezoeker
  • **
    • Paul van Bueren
« Reactie #7 Gepost op: 15 september 2017, 09:14:15 »
Ik gebruik wel groot formaat maar een maatje kleiner, de 4x5". Ik ben ook wel benieuwd wat je met een 8x10 meer kan dan met een 4x5.
Ana loog toen ze zei dat ze de Digi taalbarrière kon doorbreken.

Offline op film

• Vaste bezoeker
« Reactie #8 Gepost op: 15 september 2017, 13:03:11 »
Binnenkort weer, 8x10" gewoon uit nieuwsgierigheid en om te ervaren.
Het begon met een paar nieuwe Jobo Expert Drums 3004 die ik voor weinig kon kopen

:)

Offline defotobakker

• Analoog liefhebber
    • www.arnoudbakker.com
« Reactie #9 Gepost op: 15 september 2017, 15:48:11 »
hiero, 8 x 10" en dan scannen en dan de hele avond naar oortjes, haartjes en glinstertjes staren op het computerbeeldscherm...leuk hoor. verder direct op papier, en wanneer mijn atelier af is, (dat zal vast nog even duren, ) dan weer volledig. maar ik moet toegeven dat ik de plaubel op kinderfeestjes en met vakantie uitjes ook wel eens thuis laat......

Offline gary

• Analoog liefhebber
« Reactie #10 Gepost op: 19 september 2017, 14:22:37 »
Vandaag 5 cassettes gevuld met film. Vrijdag na een locatie waar ik al een aantal jaren mee bezig ben geweest. Zowel 4 x 5" als kleinbeeld. Nu kijken of met deze flappen film er iets anders uitkomt.

Offline defotobakker

• Analoog liefhebber
    • www.arnoudbakker.com
« Reactie #11 Gepost op: 19 september 2017, 15:27:35 »
ben benieuwd!!

Offline gary

• Analoog liefhebber
« Reactie #12 Gepost op: 19 september 2017, 18:46:01 »
ben benieuwd!!

Ik ook wel. Misschien lukt het om op de aff dag wat prints klaar te hebben. Hoeveel tijd en energie is reëel om in dit formaat te steken voordat je besluit dat het toch niet is wat je we van verwacht. Nadat ik de hele rimram bij elkaar heb gesprokkeld inclusief vergroter , cassettes lenzen enz. is het kwartje nooit gevallen. Het lijkt wel alsof ik het op de verkeerde plek zoek. Of ik heb er gewoonweg niet het talent voor.
Nu een ultieme poging; kleur negatief, extreme groothoek, en een vertrouwd onderwerp. Een onderwerp waarvan ik in het verleden foto's heb weten te maken waar ik zelf tevreden mee ben. 

Offline defotobakker

• Analoog liefhebber
    • www.arnoudbakker.com
« Reactie #13 Gepost op: 19 september 2017, 19:37:29 »
spannend! want je legt de lat vrij hoog voor jezelf... iedere (eventuele) teleurstelling kan in je plan van aanpak direct terug worden geleid naar 'de zwakste schakel'  je verwachtingen zijn hoog gespannen... je zelf verrassen wordt nog een hele klus, maar misschien is het voor jou de ultieme test of jij en 8x10" voor elkaar gemaakt zijn.  sccs! en dat het muntje maar de goede kant op moge rollen.

Offline gary

• Analoog liefhebber
« Reactie #14 Gepost op: 20 september 2017, 09:04:49 »
Voor een groot deel ben ik een ambachtsman. Waarvoor heel sterk geld dat je het juiste gereedschap voor het juiste doel moet gebruiken.
Mijn fotografische gereedschapskist is gevuld met de volgende gereedschappen;
Kleinbeeld reflex
Digitale FF reflex
midden formaat digitale TC, kan ook rolfilm.
4x5" veld camera.
Van deze weet ik vrij goed waar ze voor in te zetten zijn.

Maar een 8x10" waar past die in het plaatje  (?) Is dit uitsluitend als je contact wilt printen. Of is het een manier om een fetish voor een groot "ding" te hanteren.
Wat ik wil uitzoeken is of een 8x10" in een traditionele work flow van negatief-vergroting-print zichtbaar andere resultaten geeft dan een 4x5" Waar de extra moeite en kosten tegen opwegen.

Het onderwerp leent zich denk ik wel ->

(kleinbeeld opname)