Auteur Topic: Oud > Nieuw papier  (gelezen 245 keer)

Offline M Stormink

• Vaste bezoeker
Oud > Nieuw papier
« Gepost op: 13 september 2017, 19:17:06 »
Ik heb via mijn vader een collectie oud fotografisch papier in bezit gekregen ,ik heb geen idee over hoe het door de jaren bewaard is gebleven en wat het precies voor papier is en ik vraag mij af of het nog bruikbaar is.
.
De meeste doosjes zijn nog verzegeld.
Kan iemand mij helpen?  :)

Offline defotobakker

• Analoog liefhebber
    • www.arnoudbakker.com
Re: Oud > Nieuw papier
« Reactie #1 Gepost op: 13 september 2017, 20:11:09 »
Jij bent de enige die kan bepalen of jij vindt of iets nog bruikbaar is of niet, het zal gesluierd zijn, en niet zo contrastrijk, maar nogmaals, als je vindt dat dat bij je foto's past zou het prima kunnen of niet....Hulp? met het open maken van de zegeltjes? ... Nee! De rest is vrij makkelijk, openen in de doka geen daglicht er in, alleen doka licht....en na het gebruik weer goed sluiten.....Fotografie, het kan zo simpel zijn...

Offline Degroto

• Analoog liefhebber
  • Fotograaf
    • darkroomninja
« Reactie #2 Gepost op: 13 september 2017, 21:13:26 »
Wil je het zelf gaan gebruiken? En inderdaad maak een afdrukje en beslis of je het resultaat mooi vind of niet. Smaken verschillen.
Reality is whatever stays when you stop believing in it.

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #3 Gepost op: 13 september 2017, 21:34:10 »
Je kunt het zelf proberen en zien of het nog wat is. Of je zet het op eBay en vangt de hoofdprijs; de kans is groot dat je het vrij snel tegen ridicule prijzen kwijtraakt.
Lullen over foto's op een forum is doorgaans net zo interessant als een forum vol foto's van lullen.

Offline Degroto

• Analoog liefhebber
  • Fotograaf
    • darkroomninja
« Reactie #4 Gepost op: 13 september 2017, 22:02:46 »
Je kunt het zelf proberen en zien of het nog wat is. Of je zet het op eBay en vangt de hoofdprijs; de kans is groot dat je het vrij snel tegen ridicule prijzen kwijtraakt.
Ik hou wel van oud papier. Levert soms verrassend goede resultaten op. Maar ja das mijn mening natuurlijk. Er zijn genoeg mensen die gruwelen bij het idee om oud papier te gebruiken  :D
Reality is whatever stays when you stop believing in it.

Offline defotobakker

• Analoog liefhebber
    • www.arnoudbakker.com
« Reactie #5 Gepost op: 13 september 2017, 22:26:15 »
voor mijn projecten word ik altijd wel blij van 8x10" recordrapid agfa...
maar ben ook wel weer zo verwend, dat ik het het liefst in dichte dozen van 100 vel en dan weer graag een doos of 5....... maar goed...... daar word ik dus blij van...

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
  • Het zonesysteem van ratio naar emotie :-o)
« Reactie #6 Gepost op: 13 september 2017, 23:08:35 »
Ik vermoed dat Koraks gelijk heeft dat het collector items zijn.
Het is ook zo dat er indertijd geen versnellers aan de emulsie werd toegevoegd wat wil zeggen het de chemie veel langer goed blijft.
Als het een beetje wil dan kan je er nog hele mooie foto's op afdrukken. Ik zou het altijd proberen in't ieder geval.
Eerst even kijken of het gaat sluieren als je het wat langer in de ontwikkelaar laat liggen en als het dat onverhoopt doet een beetje, niet te veel overbelichten en niet te lang in de ontwikkelaar laten liggen.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #7 Gepost op: 14 september 2017, 02:58:26 »
Dergelijk oud Agfa papier heb ik wel eens getest en dat was altijd nog OK. Maar het formaat is wel heel erg klein dus ik zal er waarschijnlijk nooit iets mee doen.

Het Kodak papier ken ik niet.

Jon

Offline M Stormink

• Vaste bezoeker
« Reactie #8 Gepost op: 15 september 2017, 18:46:34 »
Tja ,het probleem is ik heb niet in het bezit van een vergroter en het papier lijkt mij niet het goede formaat(post-kaart) om in mijn groot formaat camera te gaan en zo te belichten.
Ach ,ik bewaar het wel op een goede plek tot ik een echte doka heb opgebouwd (kan nog wel even duren  :D )