Auteur Topic: Het einde van Impossible !!!!!  (gelezen 560 keer)

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
  • Het zonesysteem van ratio naar emotie :-o)
Re: Het einde van Impossible !!!!!
« Reactie #15 Gepost op: 14 september 2017, 09:36:38 »
Inderdaad.
En de titel van dit topic klopt ook.  :D
Da bedoel ik maar  ^^

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.

Offline HoodedOne

• AFF moderator
  • Analoog liefhebber
« Reactie #16 Gepost op: 14 september 2017, 09:40:09 »
Is dat wat het is? Produceert de fabriek in Enschede nu film onder de naam Polaroid?

In principe wel. Het is nu weer een echte Polaroid fabriek.
Maar het is wel begrijpelijk dat ze deze stap zetten. De naam Polaroid is zo bekend, dat iedereen gelijk weet waar je het over hebt. Maar, het is nu weer een naam die exclusief ( hoop ik) is verbonden aan film en camera productie.
Hans

“If you cannot please everyone with your deeds and your art, please a few” [Schiller]

Wahrheit ist Feuer, und Wahrheit reden heisst leuchten und brennen. [L. Schefer]

Offline elvinhaak

• Analoog liefhebber
  • www.elvinshoot.net
    • ElvinShoot
« Reactie #17 Gepost op: 14 september 2017, 09:52:04 »
Ik vind het wel jammer.
Zou leuker zijn als de naam Impossible ook zou blijven bestaan maar dan bijvoorbeeld voor de meer experimentele en kunstzinnige films gebruikt zou worden waar het toch een naam heeft opgebouwd.
ME-super(s), ME, MZ-5, MZ-7, Praktica's, Flexaret's, een paar lensjes... APS, DOKA, ook wat digitaals... http://people.zeelandnet.nl/elvin/foto voor een overzicht en www.elvinshoot.nl.

Offline !karen

• Vaste bezoeker
« Reactie #18 Gepost op: 14 september 2017, 11:13:07 »
1€ prijsverlaging

Offline Maarten_E

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #19 Gepost op: 14 september 2017, 11:46:30 »
Denk wel dat het er weer voor kan zorgen dat instant fotografie wat serieuzer genomen wordt.
Hoe bedoel ik dat?
Vroegâh had je het grote Polaroid dat iedereen qua naam kent, dat stopte met instant met fotografie.
Vervolgens komen een paar jongens die het weer opstarten met niet altijd even veel succes (Impossible), nu komt de grote Polaroid naam weer terug, waardoor het wat minder het gevoel van "een paar jongens met een machine" is.
Maar goed, dat ben ik.
135,6x4.5,6x6.

Offline HoodedOne

• AFF moderator
  • Analoog liefhebber
« Reactie #20 Gepost op: 14 september 2017, 11:47:27 »
Ik vind het wel jammer.
Zou leuker zijn als de naam Impossible ook zou blijven bestaan maar dan bijvoorbeeld voor de meer experimentele en kunstzinnige films gebruikt zou worden waar het toch een naam heeft opgebouwd.

Zo experimenteel is de film niet meer. De ceo schrijft in een open brief, dat de taak van Impossible is volbracht. Het is tijd voor een nieuw hoofdstuk.
En als je directe concurrent, een grootheid als Fuji is. Dan kan het gebruik van de naam Polaroid, zeker een voordeel zijn.
Hans

“If you cannot please everyone with your deeds and your art, please a few” [Schiller]

Wahrheit ist Feuer, und Wahrheit reden heisst leuchten und brennen. [L. Schefer]

Offline Mard0

• Vaste bezoeker
« Reactie #21 Gepost op: 14 september 2017, 12:03:15 »
Ik vraag me af wat Impossible hoopt te bereiken met deze marketing stunt. Ik heb namelijk het idee dat ze een nichemarkt bedienen van klanten die vanuit nostalgische waarde graag met polaroids schieten. Veel nieuwe klanten zullen ze er niet mee winnen. Zeker niet wanneer er een kwalitatief beter alternatief is in de vorm van Fuji instax.

De nieuwe camera ziet er leuk uit, maar voor hetzelfde geld kan je 4 oude land 1000 camera’s halen met dezelfde leuke kleurrijke strepen. En die euro goedkoper is ook altijd fijn, maar voor hetzelfde geld heb je 20 instax wide foto’s ipv 8.
Groeten,

Martijn

Offline HoodedOne

• AFF moderator
  • Analoog liefhebber
« Reactie #22 Gepost op: 14 september 2017, 12:40:54 »
Ik vraag me af wat Impossible hoopt te bereiken met deze marketing stunt. Ik heb namelijk het idee dat ze een nichemarkt bedienen van klanten die vanuit nostalgische waarde graag met polaroids schieten. Veel nieuwe klanten zullen ze er niet mee winnen. Zeker niet wanneer er een kwalitatief beter alternatief is in de vorm van Fuji instax.

De nieuwe camera ziet er leuk uit, maar voor hetzelfde geld kan je 4 oude land 1000 camera’s halen met dezelfde leuke kleurrijke strepen. En die euro goedkoper is ook altijd fijn, maar voor hetzelfde geld heb je 20 instax wide foto’s ipv 8.

Marketing: ja
Een stunt: denk het niet.
Ik denk dat de markt voor instant film en cameras, groter is dan je denk. Fuji komt niet zomaar met een instax square film en camera. En ook lomo, maakt met regelmaat nieuwe instant film camera's.

Ja je kan voor een paar tientjes een land 1000/one step kopen. En als je hem alleen maar in de kast wil zetten, is dat de goedkoopste manier. Maar voor gebruik, ga je wel er van uit dat die camera die al ruim 30 jaar oud is het nog doet. Daarbij komt nog dat de 1000/one step een sx70 camera was, en niet een 600. Je hebt geen ingeboewde flits. En de nieuwe zal beter afgestemd zijn op gebruik van de nieuwe film.

Het kwaliteit verschil tussen instax en polaroid is op dit moment niet zo heel groot. Instax is nog wel beter, maar het is niet het verschil van 3 jaar geleden. Blijft aleen nog het prijsverschil. Tja daar zal weinig aan veranderen denk ik. Fuji is een van de weinige bedrijven geloof ik, die alles in eigen beheer kunnen maken. De andere film fabrikanten zijn afhankelijk van derden.

Hans

Offline Mard0

• Vaste bezoeker
« Reactie #23 Gepost op: 14 september 2017, 15:02:19 »
Alle marketing is wat mij betreft een stunt of een truuk. Maar dat is een discussie voor een volgende keer.

De markt voor instant film is inderdaad veel groter dan alleen impossible/polaroid. Ik denk alleen dat ze niet moeten proberen hun product op een zelfde manier weg te zetten als Fuji. Een instant camera voor de massa. De reden hiervoor is prijs kwaliteit. De kwaliteit kan misschien toegenomen zijn ten opzichte van de instax film, maar met de huidige prijs zullen ze het veel beter moeten doen om op de zelfde prijs kwaliteit uit te komen.

De reden dat Fuji instax modellen het zo goed doen is omdat je voor 80 euro bij de Hema een nieuwe camera hebt met film voor 20 foto's. De nieuwe one step 2 kost al 99 dollar en daarnaast is de film ook niet zo goedkoop dat je even snel een fotootje gaat maken op dat feestje.

The impossible project is ooit begonnen met film te maken zodat al die oude polaroid camera's niet ergens in een hoekje zouden verstoffen. Of erger nog, op een vuilnisbelt terecht zouden komen. En ze zijn hier heel succesvol in geweest. Het is ook niet dat ik ze niet meer succes gun. In tegendeel, ik zou het heel leuk vinden als er meer opties zouden zijn. Pack film is uit de handel gegaan en veel te duur geworden voor ik er ooit mee heb kunnen schieten. Maar op dit moment is hun markt een niche binnen de instant markt. Enkel een naamsverandering zal hier geen verandering in brengen.
Groeten,

Martijn

Offline TechandMusic

• Nieuw
  • *
« Reactie #24 Gepost op: 15 september 2017, 00:32:27 »
Is dat wat het is? Produceert de fabriek in Enschede nu film onder de naam Polaroid?
Ja, en ze hebben nu alle originele formules in handen. Uiteraard kunnen ze die niet zo klakkeloos namaken, omdat de chemicaliën er simpelweg niet meer zijn, maar het is natuurlijk handig om het als referentie te hebben wanneer ze verder gaan met het verbeteren van de nabootsing. Dat hebben ze overigens al gedaan, de nieuwe Polaroid Originals film is volgens de klantenservice aanzienlijk verbeterd dan wat er onder het Impossible merk werd verkocht. Sowieso de ontwikkelingstijd is beter, die is van 20-30 minuten naar 10-15 minuten gezakt.

Oh, en over die fabriek gesproken:

Offline fotomatthijs

• Vaste bezoeker
    • f/m
« Reactie #25 Gepost op: 15 september 2017, 09:32:22 »
Polaroid is back.

https://eu.polaroidoriginals.com

Het is helemaal niet terug:
  • nog steeds geen 10 foto's in een cassette
  • nog steeds inferieure beeldkwaliteit t.o.v. de echte

puur naamsbekendheid/nostalgia marketing, nothing more

en nog ff harder liegen door 'originals' er aan toe te voegen, alsof het echt terug is  oO

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #26 Gepost op: 15 september 2017, 09:49:12 »
Alle marketing is wat mij betreft een stunt of een truuk.
Marketing is het onderzoeken welke markten ruimte bieden voor een onderneming om actief in te zijn, bepalen wat voor product past bij een geschikt marktsegment, de ontwikkeling van dat product sturen zodat de eigenschappen van het product bij het marktsegment passen, en vervolgens het product in het segment plaatsen met een geschikte combinatie van prijs, plaats en promotie en door middel van een toepasselijke lanceer- en kanaalstrategie. Alle bedrijven doen aan marketing. Als dat betekent dat alle bedrijven zich bedienen van stunts of truuks, dan zij dat zo.

In het geval van Polaroid/Impossible wordt gebruik gemaakt van de waarde van het merk Polaroid, dat al decennia grote naamsbekendheid geniet, oftewel het gebruiken van bestaande 'brand equity' om de verkopen van het product te maximaliseren. Als strategie is dat goed verdedigbaar en ook logisch in het licht van het verwerven van een bekende merknaam; dat doe je doorgaans niet om hem op de plank te laten liggen verstoffen. Het is een beproefde en in sommige gevallen succesvolle strategie. Daar mag je van alles van vinden, maar het is een volstrekt logische gang van zaken.
Lullen over foto's op een forum is doorgaans net zo interessant als een forum vol foto's van lullen.

Offline HoodedOne

• AFF moderator
  • Analoog liefhebber
« Reactie #27 Gepost op: 15 september 2017, 09:53:08 »
Het is helemaal niet terug:
  • nog steeds geen 10 foto's in een cassette
  • nog steeds inferieure beeldkwaliteit t.o.v. de echte

puur naamsbekendheid/nostalgia marketing, nothing more

en nog ff harder liegen door 'originals' er aan toe te voegen, alsof het echt terug is  oO

Aangezien ze eigenaar van het merk Polaroid zijn, is het wel terug.

Polaroid begon zelf ook met 8 opnames, en 10 opnames is technisch niet meer mogelijk. Maar dat zal je toch wel een lulkoek verhaal vinden.

De nieuwe polaroid film is een kompleet nieuwe formule, dus je weet helemaal niet wat de kwaliteit is.
Maar de kwaliteit van de originele had echt niet de mytische eigenschappen, die jij denkt dat het had.

Ja natuurlijk is het gedeeltelijk nostalgie en naamsbekendheid. Dat is het eerste waar de klanten op reageren.
« Laatst bewerkt op: 15 september 2017, 09:56:37 door HoodedOne »
Hans

Offline gary

• Analoog liefhebber
« Reactie #28 Gepost op: 15 september 2017, 10:03:27 »
De tijd komt niet terug. In 1960 was leica en polaroid het beste wat er was. Daar valt ook nog op af te dingen. Maar dat is slechts nuance.  Maar nu een halve eeuw later natuurlijk niet meer. De charme zit hem nu juist in de aandoenlijkheid van de imperfecties.

Tien of acht direct klaar plaatjes ? Afgezet tegen een iphone waar je duizend en meer plaatjes achter elkaar kunt maken en direct zien vallen de aantallen van 8 of 10 volstrekt in de kantlijn weg.

Een product als polaroid heeft andere wegen moeten zoeken. Gelukkig hebben ze die ook gevonden. Want de tijd van weleer komt niet terug. Slechts het verlangen en herinnering er na blijft. Juist daar vind dit merk een deel van zijn klanten.

Zelf zie ik toch als grootste pluspunt dat het een beeld oplevert wat onvervreemdbaar is. Het is fysiek het materiaal wat in de camera heeft gezeten op het moment van de opname. Geen PS, geen verscherping, geen bijsnijden en alle narigheid die postbewerking ons gegeven heeft. Ja, je moet afstand nemen van het willen perfectioneren.
Resistance is futile.

Offline HoodedOne

• AFF moderator
  • Analoog liefhebber
« Reactie #29 Gepost op: 15 september 2017, 10:07:09 »
....Zelf zie ik toch als grootste pluspunt dat het een beeld oplevert wat onvervreemdbaar is. Het is fysiek het materiaal wat in de camera heeft gezeten op het moment van de opname. Geen PS, geen verscherping, geen bijsnijden en alle narigheid die postbewerking ons gegeven heeft. Ja, je moet afstand nemen van het willen perfectioneren.

+1
Hans