Auteur Topic: Oude voorraad filmrolletjes korting  (gelezen 280 keer)

Offline Oki

• Nieuw
  • *
Oude voorraad filmrolletjes korting
« Gepost op: 12 september 2017, 20:18:42 »
Ik zag bij Foto Tuerlings filmrolletjes die over de datum zijn, zou het de moeite waard zijn ? Je wilt immers een goed resultaat van je fotomoment.

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
Re: Oude voorraad filmrolletjes korting
« Reactie #1 Gepost op: 12 september 2017, 20:31:47 »
Ik heb er ooit wel eens naar geïnformeerd, maar vond ze destijds nogal prijzig voor verlopen film. Kan me zo niet herinneren wat de kosten waren, maar ik meen iets van €2 per rolletje als je er veel (>50) kocht. Dat vond ik het niet waard aangezien ik toen op hetzelfde moment een hele lading vergelijkbare film voor ongeveer de helft kon krijgen via marktplaats. Die film was ook 10 jaar over de datum en ik gebruik hem nog steeds regelmatig. Kwaliteit is meer dan goed genoeg voor mij; ik zie in praktijk nauwelijks verschil met verse film. Mits goed bewaard is kleuren negatieffilm best een jaar of 10 houdbaar met acceptabele kwaliteit, naar mijn bescheiden (amateur)mening.

Ik weet trouwens niet welke aanbieding je in de winkel hebt gehad, maar bij de Hema kun je 3x superia 200 36 opnamen voor €11 kopen. Op de website van tuerlings zie ik superia 200 36 opnamen van meer dan 10 jaar oud voor 3,50 per rol. Tsja, voor dat kleine prijsverschil zou ik het risico zelf niet nemen.
« Laatst bewerkt op: 12 september 2017, 20:34:53 door koraks »
Lullen over foto's op een forum is doorgaans net zo interessant als een forum vol foto's van lullen.

Offline Oki

• Nieuw
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 12 september 2017, 20:57:07 »
Bedankt Koraks,  op naar de hema voor kleurneg.film, Voor zwart-wit film maakt de prijs niet zoveel uit. Ik ben net weer aan het beginnen met film en scannen en zal nog uitvinden of omzetten(fofoshop of lightroom) van kleur naar zw.wit het resultaat geeft waar ik naartoe wil. tnx!

Offline Jelmer

• Analoog liefhebber
    • Jelmer Gremmen
« Reactie #3 Gepost op: 13 september 2017, 05:08:19 »
dan zou ik direct in z/w gaan schieten??
Altijd labiel is ook stabiel.

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #4 Gepost op: 13 september 2017, 09:10:14 »
Er is zeker iets te zeggen voor het opnemen in kleur en digitaal omzetten naar zwart wit, omdat je dan achteraf kan besluiten welke filtering je toepast. In de "digitale doka" is dat een zeer krachtige manier. Digitaal doe ik het zelf altijd zo. Maar met analoog heb ik liever de mogelijkheid om het hele traject in de "natte" doka te doen en dan is het handiger om zwart wit beelden ook op zwart wit film op te nemen.
Lullen over foto's op een forum is doorgaans net zo interessant als een forum vol foto's van lullen.

Offline eMWee

• Analoog liefhebber
« Reactie #5 Gepost op: 13 september 2017, 22:56:10 »
Niet  bang zijn  van overjarige film!  Tmax van  10 jr gebruik ik regelmatig  met  1 stop  overbelichting
400 asa belichten  op 200 asa
Kijk  maar eens  bij  kleinbeeld foto's op  het forum , er staat  een foto  door mij genomen  op TMax 400 ( anno 2006 )

Grts
Maurits