Auteur Topic: Beste vergroter voor 35mm tot 4x5  (gelezen 413 keer)

Offline T.M.

• Regelmatige bezoeker
  • **
Beste vergroter voor 35mm tot 4x5
« Gepost op: 11 september 2017, 19:33:56 »
Hallo iedereen!
Na een hele poos niet op het forum geweest te zijn eindelijk weer eens terug! 
Ik ben volop bezig met mijn doka en het ontwikkelen van mijn stijl, Nu wil ik binnenkort een middenformaat camera gaan kopen en wat later ook een camera om 4x5 foto's mee te maken.

Op dit moment gebruik ik een Durst M305 voor mijn kleinbeeld en een simpele opemus voor middenformaat maar vroeg mij af of er vergoters zijn die all die formaten kunnen afdrukken en zo ja, welke worden aangeraden voor een niet te grote prijs.

~Tijs
"Photography is the only language that can be understood anywhere in the world." - Bruno Barbey

Offline PrinterAttic

• Vaste bezoeker
    • Printer Attic
Re: Beste vergroter voor 35mm tot 4x5
« Reactie #1 Gepost op: 11 september 2017, 19:39:52 »
Zodra je 4x5 wilt kunnen afdrukken gaat de prijs over het algemeen flink omhoog. Waar je een kleinbeeld / middenformaat vergroter voor een paar tientjes op de kop kunt tikken, moet je voor 4x5 denken aan enkele honderden euros. Dit zijn vergroters die voornamelijk door professionals werden gebruikt en daardoor op de tweedehands markt schaarser zijn.
Je kunt eens kijken naar de volgende modellen:

Durst 138, L1000, L1200 (Laborator)
DeVere 45
Omega D5XL
Beseler 45 MX / MXT

Ik heb zelf een complete Durst Laborator L1200 kunnen kopen voor circa 450 euro, maar de vraagprijs daarvoor ligt meestal rond de 800+.
Er zijn hier laatst een paar Durst 138s gratis weggegeven door een gul forumlid die ze liever weg gaf dan ze op zolder te laten verstoffen. Hou de markt goed in de gaten!

Roy

Offline Huub

• Vaste bezoeker
  • Enthausiast fotograaf, zolang het maar zwartwit is
« Reactie #2 Gepost op: 11 september 2017, 21:24:26 »
Ook de Omega's D2V en D3V zijn uitstekende werkpaarden. Heb er zelf al jaren eentje. Voor 4x5 is eigenlijk bijna alles uitstekend spul, omdat het voor professioneel gebruik gemaakt is.

Een paar dingen om in de gaten te houden: de Durst 138 is een staand model 13x18 vergroter, de andere zijn tafelmodellen voor 4x5. Die grote Durst zou ik alleen in mijn doka kunnen krijgen als ik eerst een gat in mijn dak maak en dan een hijskraan huur, omdat de trap naar mijn zolder te krap is voor het ding. Verder worden ze geleverd met een keur aan koppen: ondermeer condensor, koud licht en kleurenkop is er voor alle modellen. Ze hebben allemaal hun voors en tegen, maar bedenk wel wat je zelf wilt. Tenslotte:als je voor Durst gaat, zorg dat je een compleet model koopt, want onderdelen zijn een ramp. Dat geldt min of meer ook voor DeVere, terwijl voor de Omega's en de Beselers in de VS zo ongeveer alles te krijgen is.

Online koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #3 Gepost op: 11 september 2017, 22:03:14 »
De Durst 138 kan helemaal uit elkaar en de onderdelen zijn niet zo zwaar als je zou verwachten. Een hijskraan is echt niet nodig ;) de hoogte is iets van 2m10 en past daardoor in de meeste ruimtes, maar een schuin dak kan uiteraard een probleem zijn.
Lullen over foto's op een forum is doorgaans net zo interessant als een forum vol foto's van lullen.

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #4 Gepost op: 12 september 2017, 01:47:04 »
Mijn Liesegang Rajah 5 kan middenformaat en 4x5 en kost hooguit 200 euro of minder - je ziet ze echter niet veel. Is niet heel veel groter dan je Opemus. Je moet wel een exemplaar met alle condensors hebben.

Voor kb kan je gewoon je 305 houden.

Jon

Offline gary

• Analoog liefhebber
« Reactie #5 Gepost op: 12 september 2017, 10:09:17 »
Toch heb ik niet het idee dat er een hype rond bepaalde vergroters is. Zoals bij sommige camera's. Maar toch brengen bepaalde types vergroter aanzienlijk meer geld op dan anderen. 
Resistance is futile.

Offline sterremuur

• Analoog liefhebber
    • Flickr
« Reactie #6 Gepost op: 12 september 2017, 11:25:27 »
Focomats zijn ook nogal aan de prijs.

Offline L.Cavalier

• Vaste bezoeker
  • Mijn toenmalig werkbeest
« Reactie #7 Gepost op: 12 september 2017, 13:54:25 »
Focomats zijn ook nogal aan de prijs.

Ik krijg donderdag een Focomat II c gratis :) ik weet nog niet in welke staat afwachten dus.

Offline sterremuur

• Analoog liefhebber
    • Flickr
« Reactie #8 Gepost op: 12 september 2017, 17:35:39 »
Gratis??!

Offline gary

• Analoog liefhebber
« Reactie #9 Gepost op: 12 september 2017, 18:23:27 »
Ik krijg donderdag een Focomat II c gratis :) ik weet nog niet in welke staat afwachten dus.

Rond 2004 een stuk of 5 naar de stort gereden samen met een 15 tal andere professionele vergroters.
Vooral de focomat II is het optiek echt niet meer wat je nu wilt. 
Resistance is futile.

Offline T.M.

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #10 Gepost op: 12 september 2017, 20:45:40 »
Bedankt voor alle reacties! zal mijn ogen open houden, het heeft gelukkig ook geen haast.
Eerst maar iets van een bronica aan de haak slaan en een leuke 4x5.
"Photography is the only language that can be understood anywhere in the world." - Bruno Barbey

Offline PrinterAttic

• Vaste bezoeker
    • Printer Attic
« Reactie #11 Gepost op: 12 september 2017, 20:58:42 »
Bedankt voor alle reacties! zal mijn ogen open houden, het heeft gelukkig ook geen haast.
Eerst maar iets van een bronica aan de haak slaan en een leuke 4x5.
Er staan momenteel een aantal redelijk geprijsde exemplaren op marktplaats ;)

Roy

Offline Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
« Reactie #12 Gepost op: 12 september 2017, 22:14:30 »
Ik heb nog een Leitz Focomat V35 (A.F.) staan met Focotar F/2,8-40mm en een nieuwe RH analyser. Gaat toch weg want ik kan er geen 6x7cm mee doen.

4x5": Jobo/LPL 4x5" heel compact voor dit formaat en toch heel stevig.
Роберт
"De enige beperking in je fotografie ben je zelf" ook op het FDF
http://gallery.fotohuisrovo.nl/
http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/

Offline martingewis

• Vaste bezoeker
« Reactie #13 Gepost op: 14 september 2017, 22:48:51 »

Offline gary

• Analoog liefhebber
« Reactie #14 Gepost op: 15 september 2017, 07:23:01 »
LPL groot formaat (4x5 inch)  vergroter
Bieden
http://link.marktplaats.nl/m1203864556?utm_source=android_social&utm_medium=android_social&utm_content=vip&utm_campaign=socialbuttons

Niet de mijne trouwens...

Het nadeel van de lpl is dat door het gewicht van het lamphuis die je op de negatiefhouder laat zakken bij sommige exemplaren de negatiefhouder een heel klein beetje vervormd met als gevolg dat het negatief niet zuiver vlak ligt.
Resistance is futile.