Auteur Topic: Dia's en negatieven van mijn vader scannen, 1000+. Geen idee waar te beginnen  (gelezen 484 keer)

Offline RobinV

• Nieuw
  • *
Re: Dia's en negatieven van mijn vader scannen, 1000+. Geen idee waar te beginnen
« Reactie #15 Gepost op: 11 september 2017, 21:09:58 »
Samenvattend zou je dus kunnen zeggen dat 2000+ negatieven scannen onbegonnen werk is, en het wellicht inderdaad niet nodig is om elke foto in de allerbeste kwaliteit ter wereld te hebben. De beste foto's kunnen we uiteindelijk of zelf, of dichter bij huis voor een hogere prijs laten scannen bij een professionele fotograaf.

Tevens lijkt de consensus dat een dedicated film scanner (minolta ofzo) altijd beter is dan een flatbed (Epson v800 ofzo). Klopt dat een beetje?
« Laatst bewerkt op: 11 september 2017, 21:13:11 door RobinV »

Online koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
Re: Dia's en negatieven van mijn vader scannen, 1000+. Geen idee waar te beginnen
« Reactie #16 Gepost op: 11 september 2017, 21:57:36 »
Ja, zo zou ik het zelf ook wel samenvatten. Waarbij digitaal fotograferen een goed alternatief voor scannen kan zijn.
Lullen over foto's op een forum is doorgaans net zo interessant als een forum vol foto's van lullen.

Offline elvinhaak

• Analoog liefhebber
  • www.elvinshoot.net
    • ElvinShoot
« Reactie #17 Gepost op: 11 september 2017, 23:05:49 »
Het kwam bij ons op de zaak ook voor dat grote aantallen dia aan geleverd werden, een fatsoenlijke prijs is niet te maken.
Wat wij nu doen fotograveren met een dia duplicator, erg snel en tegen een redelijke prijs en de klant is tevreden.
Wim
Dat lijkt mij in veel gevallen ook de beste en betaalbaarste manier en ook zelf nog leuk en snel te doen.
Voor de negatieven / dia's waar je een nog hogere kwaliteit wilt kan je evt. ook nog in stappen af-fotograferen (bijvoorbeeld 4 of 8 opname's per origineel).
Ik heb er 1000en van m'n moeder en mezelf gedaan in een vrij korte tijd met pauze's. Gewoon elke keer een paar 100 tot 1000 originelen digitaliseren.
100 originelen is maar max. 5 films van 24 opnames dus dat is vrij goed te behappen in een paar uur tijd maar het is natuurlijk afhankelijk vanhoe het origineel is en wat er op staat hoeveel tijd het kost.
ME-super(s), ME, MZ-5, MZ-7, Praktica's, Flexaret's, een paar lensjes... APS, DOKA, ook wat digitaals... http://people.zeelandnet.nl/elvin/foto voor een overzicht en www.elvinshoot.nl.

Offline RobinV

• Nieuw
  • *
« Reactie #18 Gepost op: 12 september 2017, 00:47:10 »
Een duplicator kost helaas ook iets van duizend euro, en dan heb je ook nog eens een flitser nodig. Omgevingslicht lijkt me niet betrouwbaar?

Offline PrinterAttic

• Vaste bezoeker
    • Printer Attic
« Reactie #19 Gepost op: 12 september 2017, 08:24:05 »
Een duplicator kost helaas ook iets van duizend euro, en dan heb je ook nog eens een flitser nodig. Omgevingslicht lijkt me niet betrouwbaar?
Als je zoiets bedoelt, 185 tweedehands: https://www.fotoapparatuur.nl/Ad/170113/bowens/overig/slide-copier-duplicator

Roy

Offline elvinhaak

• Analoog liefhebber
  • www.elvinshoot.net
    • ElvinShoot
« Reactie #20 Gepost op: 12 september 2017, 09:04:08 »
Of met de juiste kleur lamp ervoor.
Ik heb het op een iets andere manier opgelost voor bijna niets omdat ik al een DSLR heb, een vergroterlens en een vergroter, een iets andere lamp en filter en het gaat vlot. Echter is mijn DSLR nog niet zoveel DPI als gewenst (over het nut daarvan heb ik het even niet want dat is persoonlijk).
Met een DSLR van een paar jaar geleden, met een groter formaat sensor is dat ook goed te doen (ik heb APS-C sensor in die DSLR).
ME-super(s), ME, MZ-5, MZ-7, Praktica's, Flexaret's, een paar lensjes... APS, DOKA, ook wat digitaals... http://people.zeelandnet.nl/elvin/foto voor een overzicht en www.elvinshoot.nl.

Offline RobinV

• Nieuw
  • *
« Reactie #21 Gepost op: 13 september 2017, 14:05:45 »
Ik heb een eos 400d met de stock lens... Is dat voldoende denk je?

Online koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #22 Gepost op: 13 september 2017, 14:15:04 »
De kitlens is niet geschikt voor dit soort werk. Het zal evt. wel gaan als je er een geschikte tussenring bij gebruikt om de focusafstand korter te maken, maar optisch zal de lens dan niet optimaal presteren (echter, mogelijk nog wel goed genoeg afhankelijk van je maatstaven).
Lullen over foto's op een forum is doorgaans net zo interessant als een forum vol foto's van lullen.

Offline PrinterAttic

• Vaste bezoeker
    • Printer Attic
« Reactie #23 Gepost op: 13 september 2017, 19:59:02 »
 Voor een paar tientjes huur je een macrolens. Dan kan je eens kijken of de kwaliteit daarvan je bevalt voor digitalisatie.

Roy

Offline willemse

• Analoog liefhebber
  • de beste foto,s maak je zelf
« Reactie #24 Gepost op: 13 september 2017, 20:23:21 »
In de Bowens duplicator zit een Sneider companon  vergrotings objectief, ik denk dat er een grijs filter op zit.
Kan in vragen.
Wim

Offline moto

• Analoog liefhebber
  • Als je een schrijvfout vindt mag je hem hebben!
« Reactie #25 Gepost op: 13 september 2017, 20:50:13 »
Hasku hier op het forum heeft uitgebreide en goede ervaring hiermee. Vraag hem eens.
Gr. Joop

topsecret-dna