Auteur Topic: Wephota FO5?  (gelezen 289 keer)

Offline Martijnox

• Vaste bezoeker
  • Student Regie aan de Nederlandse Filmacademie
Wephota FO5?
« Gepost op: 11 september 2017, 11:56:31 »
Hi!

Ik ga binnenkort m'n eerste grootformaat camera aanschaffen, en ben aan het oriënteren op films. Nu vond ik bij macodirect Wephota FO5.
Ontzettend goedkoop, maar volgens mij bedoeld voor alternatieve afdrukmethodes. Ik ben van plan in eerste instanties m'n negatieven te gaan scannen.
Kan iemand me meer vertellen over deze film? Ik kan er amper wat over vinden.
https://www.macodirect.de/en/rarities/5216/wephota-fo-5-4x5-10.2x12.7cm-20-sheets?c=617

Verder moet ik denk ik gaan kijken naar snellere film, aangezien ik als eerste project portretten wil gaan schieten. Iemand adviezen, naast de kodak en ilford emulsies die ik van middenformaat ken? Ik heb wel eens een rol Fomapan geschoten, maar was er niet zo kapot van. Is dit anders op 4x5?

Dank!
120 film en espresso, what else?

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
Re: Wephota FO5?
« Reactie #1 Gepost op: 11 september 2017, 12:22:36 »
Deze film is net zo duur/goedkoop als Fomapan 100 en dat is wel een normale film.

Er zijn genoeg mensen die hier met Fomapan 100 op 4x5 schieten en daar heb ik nog geen grote klachten van gehoord. Anders films zijn meteen bijna 2x zo duur (in 4x5).

Jon

Offline gary

• Analoog liefhebber
« Reactie #2 Gepost op: 11 september 2017, 12:52:23 »
Ik gebruik nooit fomapan 100. Vandaar dat ik ook geen klachten heb.
Resistance is futile.

Offline HoodedOne

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 11 september 2017, 12:57:20 »
Als je persé voor alternatieve druktechnieken foto's wil maken, zal het wel helpen.
Maar als je het omrekent naar 50 vel is het 0,10 goedkoper dan Fomapan 100.

En Gary weet niet wat hij mist, door geen Fomapan 100 te gebruiken  ^D
Hans

“If you cannot please everyone with your deeds and your art, please a few” [Schiller]

Wahrheit ist Feuer, und Wahrheit reden heisst leuchten und brennen. [L. Schefer]

Offline gary

• Analoog liefhebber
« Reactie #4 Gepost op: 11 september 2017, 13:05:57 »
En Gary weet niet wat hij mist, door geen Fomapan 100 te gebruiken  ^D

Dat kun je ook tegen een niet roker zeggen.  8)
Resistance is futile.

Offline Frank1948

• Vaste bezoeker
« Reactie #5 Gepost op: 11 september 2017, 16:43:35 »
Wephota F05 is dat niet ORWO in een nieuw jasje  ::)

Offline Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
« Reactie #6 Gepost op: 11 september 2017, 17:45:49 »
Oude OrWo grafische film. Wephota is Banse & Grohmann, nog uit DDR tijd ....  :|
Роберт
"De enige beperking in je fotografie ben je zelf" ook op het FDF
http://gallery.fotohuisrovo.nl/
http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/

Online koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #7 Gepost op: 11 september 2017, 17:57:55 »
Ik heb wel eens een rol Fomapan geschoten, maar was er niet zo kapot van. Is dit anders op 4x5?
Na één rol kun je natuurlijk weinig zeggen. De emulsie voor 4x5" is uiteraard hetzelfde als voor de kleinere formaten, maar de drager is anders. Ook heeft Fomapan op 4x5" (en groter) een antihalatielaag, wat de kleinere formaten niet hebben (net zoals dat bij veruit de meeste films het geval is). Persoonlijk ben ik nooit een groot fan geweest van Fomapan 100 in D76 (geen mooie scheiding van grijstinten in het middengebied) of Rodinal (teveel verlies van snelheid, maar verder mooi). Echter, in Pyrocat vind ik het inmiddels een heel fijne film en alleen als iets echt korrelvrij moet zijn en/of met een zo lineair mogelijk verloop, grijp ik naar TMAX100. Voor veruit de meeste toepassingen vind ik Fomapan100 een fijne film. Met de 200 en 400 heb ik minder ervaring, en een enkel misstapje daargelaten, bevallen die tot dusverre ook goed.
Lullen over foto's op een forum is doorgaans net zo interessant als een forum vol foto's van lullen.

Offline Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
« Reactie #8 Gepost op: 11 september 2017, 18:15:15 »
FOMA maakt uitstekende producten voor een zeer acceptable prijs. Als je het laatste jaar bij Kodak kijkt wat ze hebben gebakken van de Tmax 100 120 rolfilm = 3x niks ....  8)
Роберт
"De enige beperking in je fotografie ben je zelf" ook op het FDF
http://gallery.fotohuisrovo.nl/
http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/

Offline Martijnox

• Vaste bezoeker
  • Student Regie aan de Nederlandse Filmacademie
« Reactie #9 Gepost op: 11 september 2017, 18:22:20 »
Dank voor de reacties!

Dussss, Wephota nu lekker laten voor wat het is, en een pakketje foma doen. Ik wil denk ik wel voor 400 gaan, aangezien ik binnen met daglicht plan te schieten. Mensen ervaring met de 400?

Verder: verzendkosten bij maco is iets van 10eu. Dat is ook het verschil in prijs met Foto den Boer. Daar lekker langsrijden, of zie ik iets over het hoofd?
120 film en espresso, what else?

Offline gary

• Analoog liefhebber
« Reactie #10 Gepost op: 11 september 2017, 18:30:22 »
alleen als iets echt korrelvrij moet zijn

4x5" @ 100 iso niet korrelvrij ? Bij een print van 1 x 2 meter kan ik me daar wel iets bij voorstellen maar bij kleinere prints toch niet.
Resistance is futile.

Offline Degroto

• Analoog liefhebber
  • Fotograaf
    • darkroomninja
« Reactie #11 Gepost op: 11 september 2017, 18:43:03 »
4x5" @ 100 iso niet korrelvrij ? Bij een print van 1 x 2 meter kan ik me daar wel iets bij voorstellen maar bij kleinere prints toch niet.
Tja ik heb New55 op 1x1,2 m afgedrukt. Is ook 100 iso. Ik heb geen korrel op de platen gezien. M.a.w. iso 100 is voldoende. Bij Rembrandt kost een doosje van 50 vel rond de 30 euro. Zou ik niet perse voor in het buitenland bestellen.
Reality is whatever stays when you stop believing in it.

Online koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #12 Gepost op: 11 september 2017, 22:21:58 »
Dat ging meer over kleinere formaten inderdaad. In mindere mate ook digitale scans van 4x5; de korrel van bv foma 100 blijft zelfs na vrij fors verkleinen ietwat zichtbaar in scans, althans in effen partijen. Maar ik gebruik erg weinig tmax meer, omdat het inderdaad nauwelijks voordelen biedt. Alleen voor portretten gebruik ik soms nog tmax, maar dan vooral vanwege de rechte curve (en het goede schaduwdetail zelfs bij mild onderbelichten).
Lullen over foto's op een forum is doorgaans net zo interessant als een forum vol foto's van lullen.