Auteur Topic: ontwikkeling beoordelen met rood licht  (gelezen 344 keer)

Offline L.Cavalier

• Vaste bezoeker
  • Mijn toenmalig werkbeest
ontwikkeling beoordelen met rood licht
« Gepost op: 10 september 2017, 19:42:35 »
Ik ondervind nog steeds problemen om bij rood licht de foto in het ontwikkelbad goed te beoordelen, op zicht zijn ze goed bij het rode licht, maar ze zijn na fixeren veel te licht.

Vroeger met gradatie papier en geel bruine filter van Ilfort kon ik precies zien wanneer de foto goed was, nu moet de foto veel donkerder zijn.

Wat kan ik hier aan doen? Ik heb geen zin om terug naar gradatie papier te gaan, het Multigradepapier werkt veel handiger en meer tussenstappen in gradatie enz.

Iemand een oplossing?

Offline dasca

• Vaste bezoeker
Re: ontwikkeling beoordelen met rood licht
« Reactie #1 Gepost op: 10 september 2017, 19:50:36 »

Ik herken je probleem. Mogelijke remedie is de volgende. Maak van een negatief met grijstinten, hoge lichten en diepe zwarten, het hele gamma dus, een aantal prints. Bij een dokasessie leg je een exemplaar in de bak met ontwikkelaar waarmee je een goede referentie hebt.
...geaccepteerde onscherpte is nog geen scherpte...

Offline gary

• Analoog liefhebber
« Reactie #2 Gepost op: 10 september 2017, 21:23:20 »
Als je ilford multigrade papier  gebruikt kun je een ilford 902 safelight filter gebruiken. Met dat licht is het beoordelen van de print een stuk makkelijker dan bij rood licht.
Overigens de beste afdruk krijg je door het papier volledig uit te ontwikkelen. Dus het eerder uit de ontwikkelaar trekken levert altijd een mindere afdruk op.
« Laatst bewerkt op: 11 september 2017, 04:06:40 door gary »
Resistance is futile.

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #3 Gepost op: 11 september 2017, 07:43:18 »
Ik sluit me aan bij Gary, vooral in het laatste wat hij zegt: laat het papier volledig ontwikkelen. Dus niet op zicht, maar stel bij jouw temperatuur, verdunning en papier de tijd vast die het kost om volledig uit te ontwikkelen en gebruik een timer. Ik gebruik zelf adotol 1+7 en een tijd van 1m15, wat voldoende is voor de papieren die ik gebruik.
Lullen over foto's op een forum is doorgaans net zo interessant als een forum vol foto's van lullen.

Offline L.Cavalier

• Vaste bezoeker
« Reactie #4 Gepost op: 11 september 2017, 08:40:53 »
Als je ilford multigrade papier  gebruikt kun je een ilford 902 safelight filter gebruiken. Met dat licht is het beoordelen van de print een stuk makkelijker dan bij rood licht.
Overigens de beste afdruk krijg je door het papier volledig uit te ontwikkelen. Dus het eerder uit de ontwikkelaar trekken levert altijd een mindere afdruk op.

Ik ontwikkel wel steeds op de juiste temperatuur en zet mijn timer op 3 minuten, dus steeds uitontwikkeld  ;) ;)
Ik heb nog een filter 20x20 cm liggen dat ik vroeger gebruikte maar of dit een 902 is weet ik niet, is geel groen (bruin) ik kan misschien eens een sluiertest doen met dat filter.
Anders gaan zoeken naar een 20x20cm   902 filter.
Bedankt voor de reacties :)

Offline willemse

• Analoog liefhebber
  • de beste foto,s maak je zelf
« Reactie #5 Gepost op: 11 september 2017, 10:47:23 »
Een afdruk beoordelen doe je altijd met een filter 902 , rood licht wordin de doka niet meer gebruikt, bij roodlicht beoordeling  vervagen de contrasten,
Wim

Offline MacSimski

• Vaste bezoeker
« Reactie #6 Gepost op: 11 september 2017, 10:53:19 »
vervang "je" door "ik" en "de" door "mijn", dan klopt het weer.  ^^

Hier gebruik ik diep rode leds en heb prima resultaten. wel gebruik ik een zwarte ontwikkelbak om de zwarting van het papier goed te kunnen beoordelen. maar voor een echte goeie beoordeling van de print loop ik meestal even naar buiten. (dat kan hier)
--
kan het uit elkaar? Mooi!

Offline Huub

• Vaste bezoeker
  • Enthausiast fotograaf, zolang het maar zwartwit is
« Reactie #7 Gepost op: 11 september 2017, 10:56:52 »
Citaat
Een afdruk beoordelen doe je altijd met een filter 902 , rood licht wordin de doka niet meer gebruikt, bij roodlicht beoordeling  vervagen de contrasten

Als je op Foma papier afdrukt, gebruik je een roodfilter, omdat je anders sluier krijgt.

Citaat
Ik ondervind nog steeds problemen om bij rood licht de foto in het ontwikkelbad goed te beoordelen, op zicht zijn ze goed bij het rode licht, maar ze zijn na fixeren veel te licht.

Ik zou niet weten waarom je een afdruk zou willen beoordelen als hij in de ontwikkelaar ligt, want je kunt op dat moment toch niets meer aan het contrast en de belichting doen als je hem uit laat ontwikkelen. Doorgaans beoordeel ik een afdruk pas als hij door het eerste fixeerbad is gegaan en bij wit licht. En ik haal hem uit de fixeer, want ook dat vertekent de indruk. Deze werkwijze duurt misschien een minuut langer per afdruk, maar geeft wel een veel betrouwbaarder oordeel. Het helpt daarbij dat ik een geijkte stopclock van RH-design gebruik, want daardoor heb ik een aardig idee waar mijn hoge lichten en diepe schaduwen zitten. Dat ijken doe je op basis van droog papier, want ook dat heeft nog invloed. Zeker barietpapier droogt in en het beoordelen van een natte afdruk is slechts een benadering van hoe het er droog uit gaat zien.

« Laatst bewerkt op: 11 september 2017, 11:05:22 door Huub »

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #8 Gepost op: 11 september 2017, 11:06:30 »
Ik beoordeel het ook gewoon bij wit licht en ook uit de fixeer. En dan zit je ook met met de droging want dan wordt het meestal ook weer wat slapper en donkerder dus daar moet je ook wat voor compenseren.

Bij doka licht beoordelen - rood of andere kleur heb ik te weinig ervaring voor en dat is denk ik ook te afhankelijk van welk doka licht je gebruikt. Ilford heeft bijvoorbeeld ook al meerdere types.

Jon
« Laatst bewerkt op: 11 september 2017, 12:25:24 door Jonnie88 »

Offline gary

• Analoog liefhebber
« Reactie #9 Gepost op: 11 september 2017, 11:32:34 »
"vroeger" in een professionele doka's kon je natuurlijk niet zomaar het witte licht aan doen. Je was meestal met meerdere bezig. Dus moest je de doka uit om de print bij wit licht te beoordelen. Een ervaren printer kan/kon als binnen een halve minuut ontwikkelen bij het dokalicht zien hoe het af zou lopen met een proefstook. Tijd is in die zetting ook geld. In een privé doka is dat nutuurlijk niet meer nodig. Je doet gewoon het witte licht aan als de print of proef in de fixeer beland is. Zoals Huub, Koraks en ik al hebben aangegeven. Na de belichting kun je er toch niets meer aan veranderen.
« Laatst bewerkt op: 11 september 2017, 11:44:18 door gary »
Resistance is futile.

Offline L.Cavalier

• Vaste bezoeker
« Reactie #10 Gepost op: 11 september 2017, 13:24:04 »
"vroeger" in een professionele doka's kon je natuurlijk niet zomaar het witte licht aan doen. Je was meestal met meerdere bezig. Dus moest je de doka uit om de print bij wit licht te beoordelen. Een ervaren printer kan/kon als binnen een halve minuut ontwikkelen bij het dokalicht zien hoe het af zou lopen met een proefstook. Tijd is in die zetting ook geld. In een privé doka is dat nutuurlijk niet meer nodig. Je doet gewoon het witte licht aan als de print of proef in de fixeer beland is. Zoals Huub, Koraks en ik al hebben aangegeven. Na de belichting kun je er toch niets meer aan veranderen.
Ik heb jaren het foto-labo van de toen grootste fotozaak van Antwerpen gedaan, ik deed ongeveer een 500 tal vergrotingen in alle formaten, het meeste wel 9x13 ,
het zou onbegonnen geweest zijn om iedere afdruk in het witte licht te gaan beoordelen  ;) dan zou ik het niet op tijd kunnen afwerken hebben.
Daarom heb ik steeds de afdruk tijdens het ontwikkelen beoordeeld, enkel bij grote series van 100 of meer vergrotingen wel eerst een proef gemaakt en beoordeeld in het daglicht.
Dus mijn werkwijze was dat de afdruk er bij het donkere kamer licht correct moest zijn.
Heb deze werkwijze daarna in mijn eigen labo jaren toegepast, wel met gradatie papier en geel groen (bruin) filter.
Ik ga eens een sluiertest doen met dat oude filter,misschien staat daar een nummer op , anders zal ik gaan zoeken waar er een 902 Ilfort filter te koop is.

Offline martingewis

• Vaste bezoeker
« Reactie #11 Gepost op: 11 september 2017, 19:51:36 »
Ik heb jaren het foto-labo van de toen grootste fotozaak van Antwerpen gedaan, ik deed ongeveer een 500 tal vergrotingen in alle formaten, het meeste wel 9x13 ,
het zou onbegonnen geweest zijn om iedere afdruk in het witte licht te gaan beoordelen  ;) dan zou ik het niet op tijd kunnen afwerken hebben.
Daarom heb ik steeds de afdruk tijdens het ontwikkelen beoordeeld, enkel bij grote series van 100 of meer vergrotingen wel eerst een proef gemaakt en beoordeeld in het daglicht.
Dus mijn werkwijze was dat de afdruk er bij het donkere kamer licht correct moest zijn.
Heb deze werkwijze daarna in mijn eigen labo jaren toegepast, wel met gradatie papier en geel groen (bruin) filter.
Ik ga eens een sluiertest doen met dat oude filter,misschien staat daar een nummer op , anders zal ik gaan zoeken waar er een 902 Ilfort filter te koop is.
Ik heb zaterdag een middag aan snel afdrukken gedaan door in de regel een strookje te gebruiken voor de exposure en dan direct afdrukken. Ik kwam tot 7 foto's in 4 uur... Meestal werk ik die vier uur aan één foto! Maar idd alle printjes bij daglicht bekeken, al gaat dat makkelijk door het dakraam open te trekken.

Offline L.Cavalier

• Vaste bezoeker
« Reactie #12 Gepost op: 12 september 2017, 17:03:27 »
Ik heb zaterdag een middag aan snel afdrukken gedaan door in de regel een strookje te gebruiken voor de exposure en dan direct afdrukken. Ik kwam tot 7 foto's in 4 uur... Meestal werk ik die vier uur aan één foto! Maar idd alle printjes bij daglicht bekeken, al gaat dat makkelijk door het dakraam open te trekken.

Ik maak er nu ook geen 500 meer per dag :)
Er is een verschil tussen 9x13 vakantie kiekjes en vergrotingen voor aan de muur die meer zorg vereisen.
Maar dit gaat over 1962 -1970 ;) ;)

Offline L.Cavalier

• Vaste bezoeker
« Reactie #13 Gepost op: 12 september 2017, 17:19:33 »
Ik heb het oude filter 24x24 cm terug in de lichtbak gestoken, is waarschijnlijk aan de kleur te zien een 902 of equivalent daar van.
Bij de eerste sluierproef met het kleins mogelijke wattage dat ik vond ( gemeten op 1 meter afstand van de ontwikkelschaal was 44 Lux) resultaat sterke sluier ,grijstint. : :( :(Een gewoon kopieer  papier tussen de filter en de lamp gestoken (gemeten gaf 0.35 Lux) in het totaal is het papier 8 minuten aan het doka licht blootgesteld geweest.
Resultaat niets te zien van enige aftekening van de muntstukken die op het papier hadden gelegen,wit hetzelfde als een niet blootgesteld papier aan het doka licht  :)
Het lijkt mij dus volkomen veilig.
En ik  heb nu terug een beter inzicht op het eindresultaat,minder proefstroken maken dus en minder papier verbruik  :) :)

Offline willemse

• Analoog liefhebber
  • de beste foto,s maak je zelf
« Reactie #14 Gepost op: 12 september 2017, 17:54:21 »
En zo hoort het op, top
Wim

topsecret-dna