Auteur Topic: Niet meer op fotouitstap !!  (gelezen 400 keer)

Offline eMWee

• Analoog liefhebber
Re: Niet meer op fotouitstap !!
« Reactie #15 Gepost op: 12 september 2017, 11:59:34 »
Ik doe dat ook wel eens, maar dan met een Rolleiflex. Toch leidt dat bij mij doorgaans tot frustraties omdat ik telkens het gevoel heb bepaalde foto's niet te kunnen maken - geen groothoek, geen tele. Ook heb ik het idee dat ik met die camera niet de technische kwaliteit haal die ik zou willen hebben. Dat is bij landschapsfotografie misschien belangrijker dan bij straatfotografie, waar spontaniteit toch wat belangrijker is.

Dus als ik enigszins de kans krijg, pak ik mijn technische camera mee, met een handvol lenzen en zes filmcassettes. Dat gaat in een goede rugzak die nog redelijk te tillen is. Tijdens een dag wandelen maak ik dan een handvol foto's en met bijna even zoveel lenzen. Mijn extreme groothoek en langste tele gebruik ik daarbij het minst, maar ik loop toch regelmatig tegen een situatie aan waarin ik blij ben dat ze in mijn rugzak zitten. Dus telkens toch maar alles meenemen....

Natuurlijk  Huub;  ieder zijn meug !!
'k schrijf enkel  hetgeen mij goed  bevalt   en wat ik graag doe.
Het is  geen wetsvoorstel  dat ik wil indienen hoor !!
En  frustraties  om een niet gemaakte opname  heb ik niet  ; 'k ben  wel  geen  jonge  kerel meer  maar    heb toch altijd  een goede  " benenzoom " bij op uitstap !!

Groetjes
Maurits

Offline TTS

• Analoog liefhebber
« Reactie #16 Gepost op: 12 september 2017, 14:40:18 »
Het zal wel komen omdat ik een analoge camera bij me heb dat ik een zonder vooropgezet plan geen goede foto's maak.
Dat denk ik niet. Met een analoge camera doe ik precies hetzelfde. En ook dan is het gelegenheid scheppen tot....... en de foto's vallen me toe.
En digitaaltje maakt het alleen wat goedkoper en sneller te verwerken. Eerder resultaat in de afwerking.

Met een digitaal ding kun je leuk raak in het rond schieten. Wie weet zit er dan tussen de honderden opnames wel iets zinvols. Maar dat is niet waar dit forum over gaat natuurlijk.
Dat is niet mijn werkwijze.

Offline Tom Van de Peer

• Regelmatige bezoeker
  • **
  • Als het wel lukt, kalft de os.
« Reactie #17 Gepost op: 12 september 2017, 16:40:58 »
Ik had ook last van te veel gerief mee te willen nemen.
Sinds enige tijd kies ik gewoon een toestel + lens uit en beperk me dus.
Veel plezanter is dat. Geen gezeul. Niet hoeven kiezen welk toestel je telkens uit je zak tovert. Geen tijdverlies dus.
En ja... dan mis je nu net die 35mm lens of je MF-camera ... tja :)
Maar je moet dan maar denken dat dat op een luxeprobleem wijst.
Veel minder stress.

Offline FX-26-PN

• Regelmatige bezoeker
  • **
  • Liefhebber van Minolta en Praktica Bajonet...
    • Dutch Wine Lover
« Reactie #18 Gepost op: 12 september 2017, 20:07:42 »
Hier ook 'niet meer'. Voor de andere hobby is het veelal vliegtuigen fotograferen. DSLR's, lenzen, gewicht, maar nodig. Analoog is voor mij straatfotografie en de natuur in. Vaak met 28mm, 35-70mm of 50mm. Een lens, een toestel. Werkt heerlijk en geeft ruimte. Ruimte geeft creativiteit. Populair nu zijn X-700 met MD 35-70 f/3.5 en Praktica BC1 met 28mm f/2.8. Heerlijke apparaatjes.
Groeten, Roel

Offline Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
« Reactie #19 Gepost op: 12 september 2017, 22:11:08 »
Wat ik nu mee heb op de zakelijke trip: Een Zorki-6 met J-8 +zonnekap met een Gossen Lunasix-3 belichtingsmeter. Een rolletje OrWo Filmotec N74+ zit er in, gaat straks perfect met Pyrocat-HDC.
Роберт
"De enige beperking in je fotografie ben je zelf" ook op het FDF
http://gallery.fotohuisrovo.nl/
http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/

Offline elvinhaak

• Analoog liefhebber
  • www.elvinshoot.net
    • ElvinShoot
« Reactie #20 Gepost op: 12 september 2017, 22:56:39 »
Tsja, als ik buiten de deur ga, ga ik ook in princiepe op fototrip/jacht...
Goed, er zijn uitzonderingen bijvoorbeeld als ik naar het ziekenhuis ga maar dan probeer ik het nog te combineren.
Dus tsja... altijd wel een paar toestellen bij me maar tenzij ik specifiek naar iets op zoek ga eigenlijk vrij standaard:
a) Pentax spiegelreflex met een flinke zoomlens en een polarisatie-filter voor die mooie Zeeuwse luchten.
b) zonder MF is het geen leven... dus standaard een Flexaret IV mee, vaak met een zelfgemaakt teleconvertertje als ik verder ga dan de eerste 2 km rond het dorp
c) regelmatig een 'test-toestelletje' , geladen met film. Als het dan een leuke situatie is om die film vol te schieten... of zomaar die boom of toevallig passerende oldtimer.

Daarnaast altijd wel een jaszaktoestelletje, digitaal. Is ook soms een soort van lichtmeter en natuurlijk om vast te leggen wanneer ik een opname met ander toestel gemaakt heb. Zeker ook omdat het wel eens een half jaar kan duren voor ik een film vol heb (want op fotopad gaan betekent niet automatisch negatieven volschieten toch? Als het  licht bijvoorbeeld net niet helemaal goed is, is het zonde voor mij om negatief te schieten). Toch wel handig om te weten of het in maart was of juni... ;-)

Overigens als ik toch ga ontwikkelen omdat ik een film vol heb, gaan de andere films in de KB-toestellen meestal ook mee de soep in. Ook al staan er dan maar bijv. 3 opnames op (de rest gaat terug in het toestel). Tenminste bij kleur. Bij ZW schiet ik het ook nog wel eens vol (zijn toch filmpjes van maar 16-18 opnames meestal)
ME-super(s), ME, MZ-5, MZ-7, Praktica's, Flexaret's, een paar lensjes... APS, DOKA, ook wat digitaals... http://people.zeelandnet.nl/elvin/foto voor een overzicht en www.elvinshoot.nl.

topsecret-dna