Auteur Topic: Probleem met sluiter Canon AE-1  (gelezen 180 keer)

Offline pocket_titan

• Nieuw
  • *
Probleem met sluiter Canon AE-1
« Gepost op: 3 september 2017, 14:24:07 »
Dag beste fotoliefhebbers,

Ik heb een tijdje geleden een mooie Canon AE-1 bemachtigd. Deze heeft het een tijdje goed gedaan, ik heb er anderhalf rolletje mee kunnen schieten (en ook laten ontwikkelen, alles was prima), totdat ik op een dag de sluiter indrukte en ik een onbekend geluid hoorde. De sluiter vuurde niet helemaal en werkte hierna ook niet meer. Deze indrukken heeft nu geen effect meer.
De film hendel is ook nog steeds opgewonden en kan dus niet verder.

De lichtmeter doet het nog gewoon, het batterijcheck knopje laat ook zien dat deze functioneel is. Toch heb ik de batterij vervangen, helaas zonder effect.
Het filmrolletje heb ik al teruggespoeld en verwijderd, de frameteller staat ook weer op 'S' maar nog steeds vuurt de sluiter niet.

Ik heb de onderkant verwijderd maar niets raars viel mij op. Ik ben dan ook maar een amateur (dit is mijn eerste analoge camera), en daarom kom ik bij jullie. Heeft iemand een idee wat er mis kan zijn? Ik kan natuurlijk foto's uploaden als dit nodig is.

Bedankt voor het lezen,
pocket_titan

Offline sterremuur

• Analoog liefhebber
    • Flickr
Re: Probleem met sluiter Canon AE-1
« Reactie #1 Gepost op: 3 september 2017, 17:13:05 »
Een plakkende release magneet.
Bodem eraf , kapje van de magneet voorzichtig verwijderen en het trapeziumvormige blokje van de magneet trekken.
Nu ontspant de sluiter. Dan met een papiertje met iets alcohol tussen magneet en blokje het blokje aandrukken en enkele malen heen en weer halen.

Zoek op "Canon sticky release magnet".

Offline Fred

• Vaste bezoeker
« Reactie #2 Gepost op: 3 september 2017, 17:43:17 »
Volgens mij had jij ook ooit eens zo iets met een Canon AE-1 Eric, die had je toch weer aan de gang gekregen.
Ik hoor vaak over de AE-1 dat ze last krijgen van een kuchend mechanisme en als ze dat niet krijgen dan is het geen Canon AE-1.
Of is dat een ander probleem.

Offline Zijspoor

• Regelmatige bezoeker
  • **
  • Pentaxian
« Reactie #3 Gepost op: 3 september 2017, 17:45:16 »
Een plakkende release magneet.
Bodem eraf , kapje van de magneet voorzichtig verwijderen en het trapeziumvormige blokje van de magneet trekken.
Nu ontspant de sluiter. Dan met een papiertje met iets alcohol tussen magneet en blokje het blokje aandrukken en enkele malen heen en weer halen.

Zoek op "Canon sticky release magnet".

En hier voor een filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=PzjW9Y0WcuI

Offline sterremuur

• Analoog liefhebber
    • Flickr
« Reactie #4 Gepost op: 3 september 2017, 20:04:26 »
Volgens mij had jij ook ooit eens zo iets met een Canon AE-1 Eric, die had je toch weer aan de gang gekregen.
Ik hoor vaak over de AE-1 dat ze last krijgen van een kuchend mechanisme en als ze dat niet krijgen dan is het geen Canon AE-1.
Of is dat een ander probleem.
Ja, ik heb dat met 2 Canons gedaan.
En de kuchprocedure op minstens 3.

Offline Brian Lesoto

• Vaste bezoeker
« Reactie #5 Gepost op: 23 september 2017, 18:47:20 »
Ja, ik heb dat met 2 Canons gedaan.
En de kuchprocedure op minstens 3.

Ik heb een AE-Program met een kuch, hoe heeft u dat gedaan?
Net zoals in die YT filmpje met een injectienaald langs de onderkant?
Canon A-1 || Canon AE-1 || Canon AE-1 Program || Canon AV-1 || Canon AT-1 || Canon AL-1 QF || FD 24mm 1:2.8 || FD 28mm 1:2.8 || FD 35mm 1:2.0 || FD 50mm 1:1.4 || FD 50mm 1:1.8 || FD 135mm 1:2.5 || FD 200mm 1:4,0 || FD 35 ~ 105mm 1:3.5 Macro || Speedlite 199A

Offline sterremuur

• Analoog liefhebber
    • Flickr
« Reactie #6 Gepost op: 23 september 2017, 20:38:54 »
Eerste wel, maar later via de linksbovenste mount schroef. Staat ergens op dit forum.

Verstuurd vanaf mijn X6pro met Tapatalk

topsecret-dna