Auteur Topic: Generieke USB scanners  (gelezen 157 keer)

Online ArneKuilman

• Vaste bezoeker
Generieke USB scanners
« Gepost op: 3 september 2017, 12:05:44 »
Deze zijn in vele smaken en soorten, maar komen allemaal uit een fabriekje uit China met kwalitatief uitermate treurige (KUT) software. Enkel Windows ondersteuning etc.
Je herkent ze als kleine torentjes met een negatiefhouder van plastic. Nu in de ramsj bij allerlei zaken. Ik kocht deze bij de kringloop voor €3 en meer zou ik er niet voor betalen…
Bezint eer ge begint met deze 5MP, 3600DPI USB scanners. Met een beetje wrikken en software uit 2008 (!) kreeg ik deze scan:

Generic 'chimney' USB scanner 72dpi scan by Arne Kuilman

vergeleken met downsized 600dpi Epson V600 scan:

Courtyard by Marriott by Arne Kuilman

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
Re: Generieke USB scanners
« Reactie #1 Gepost op: 3 september 2017, 12:22:05 »
Het probleem is denk ik vooral dat de "scanner" zelf er eerst nog een heleboel ruisonderdrukking op loslaat. En dan haal je ook detail weg - in de bomen is dat mooi zichtbaar. De korrel in de lucht is ook weg, maar vervangen door nogal lelijke vlekkerigheid.

Als ze die dingen nu met RAW zouden uitrusten wordt het waarschijnlijk al een stuk beter.

Deze kan je afzinken.

Jon

Offline elvinhaak

• Analoog liefhebber
  • www.elvinshoot.net
    • ElvinShoot
« Reactie #2 Gepost op: 3 september 2017, 14:13:48 »
In het grote formaat (door te klikken) lijkt het nog heel wat, totdat je dan ook die van de Epson aanklikt...
Maar eerlijk is eerlijk, voor de prijs die je er in verhouding voor betaalt is het nog best wat, zeker als je het naar de tijd vergelijkt.
Ja, je krijgt geen goede scans - nee, echt niet representatief voor je negatieven of dia's - maar je kunt wel in een sneltreinvaart door je negatieven en dia's gaan en ze digitaal weergeven op je tablet. Prima en goed genoeg voor heel veel mensen die enkel herinneringen willen ophalen. Dat is denk ik ook de eigenlijke markt voor die dingetjes.

Wil je foto-kwaliteit en er iets verder mee doen: gewoon een goede scanner of met de DSLR aan de slag.

Overigens komen veel van die dingen zelfs zonder koppeling met de PC en software voor op de PC maar gewoon scannen op het schermpje en de files overzetten naar de PC / tablet of TV. Nog makkelijker in het gebruik om je herinneringen op te halen.

Het systeem is ook heel simpel: een soort van lichtbakje (met niet al te regelmatige verlichting), iets erboven de negatief of diahouder en een soort van 'camera'/webcam achtig dingetje wat een opname maakt van het beeld van het negatief . De Dots/inch is gewoon iets wat softwarematig waarschijnlijk nog toegevoegd kan worden ook al is de sensor van een mini-cameraatje ook al behoorlijk in de pixels (maar dat zegt niets over de kwaliteit).
ME-super(s), ME, MZ-5, MZ-7, Praktica's, Flexaret's, een paar lensjes... APS, DOKA, ook wat digitaals... http://people.zeelandnet.nl/elvin/foto voor een overzicht en www.elvinshoot.nl.

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #3 Gepost op: 3 september 2017, 14:21:48 »
Die 72dpi slaan natuurlijk alleen op het outputformaat waarbij in de digitale file wordt opgeslagen dat de verhouding 72dpi is. De scan zelf zal allicht een hoger oplossend vermogen hebben, al blijft het zondermeer kwalitatief uitermate teleurstellend ;)
Lullen over foto's op een forum is doorgaans net zo interessant als een forum vol foto's van lullen.

Offline MacSimski

• Vaste bezoeker
« Reactie #4 Gepost op: 3 september 2017, 20:50:28 »
hmm. ben benieuwd of die dingen ook met xsane werken. dan kan het nog wat worden. maar het is ook geen scanner, meer een camera met opgeboude negatiefhouder.
--
kan het uit elkaar? Mooi!