Auteur Topic: Batterij Praktica TL2  (gelezen 393 keer)

Offline Fred

• Vaste bezoeker
Re: Batterij Praktica TL2
« Reactie #15 Gepost op: 3 september 2017, 14:22:54 »
Gossen zelf levert het niet meer maar gelukkig kan je het nog wel bij Amazon bestellen voor de prijs van een nieuwe meter :'D
https://www.amazon.co.uk/GOSSEN-Battery-Adp-Lunasix-V206A/dp/B000L9QN06

In Nederland iets goedkoper
http://hardware.nl/gossen/v206a.html

Lijkt mij dan toch goedkoper om een schakeling met een zenerdiode en weerstand in te bouwen en dan gewoon zilver-oxide batterijtjes van de horlogeboer te gebruiken al dan niet met een o-ring om het passend te maken.

Offline Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
« Reactie #16 Gepost op: 3 september 2017, 14:26:21 »
Tig jaar geleden zo'n eenmalige aktie en dan natuurlijk niet meer te krijgen tenzij je heel diep in de buidel tast. Er zit voor Eur. 0,30ct aan onderdelen in en de SR44 bij de Lidl of Action zijn ook net Eur. 0,15ct.
Роберт
"De enige beperking in je fotografie ben je zelf" ook op het FDF
http://gallery.fotohuisrovo.nl/
http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/

Offline Fred

• Vaste bezoeker
« Reactie #17 Gepost op: 3 september 2017, 14:31:31 »
Tig jaar geleden zo'n eenmalige aktie en dan natuurlijk niet meer te krijgen tenzij je heel diep in de buidel tast. Er zit voor Eur. 0,30ct aan onderdelen in en de SR44 bij de Lidl of Action zijn ook net Eur. 0,15ct.

Precies dus in dit geval heeft een beetje hobbyen wel zin.

Een lithium CR1130 knoopcel geeft 3 volt spanning is dus passend te maken in een 625 behuizing en als er in het apparaat voldoende ruimte is zou je zelfs een spanningsregelaartje (smd) kunnen inbouwen, altijd 1,35 v of 2,7 volt
« Laatst bewerkt op: 3 september 2017, 14:36:37 door Fred »

Offline cmug

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #18 Gepost op: 3 september 2017, 19:30:50 »
Dit is wel een bekend artikel als je er in wilt verdiepen. Titel spreekt voor zich
Het PX625 (etc.) kwik batterij probleem en de oplossing
http://www.buhla.de/Foto/batt-adapt-NL.pdf

Offline Fred

• Vaste bezoeker
« Reactie #19 Gepost op: 3 september 2017, 20:53:56 »
Ik heb het artikel gelezen en het kan een oplossing bieden, maar waarom ik de voorkeur geef aan een CR1130 lithiumbatterij is de batterij heeft dezelfde doorsnede als een lr44 maar is wel 2mm korter dat is nooit een probleem, kan makkelijk opgevuld worden en met een O ring past het ook in de PX625 behuizing.
De CR1130 is wel 3 volt Als er ruimte in de camera of belichtingsmeter is voor een spanningsregelaar schakeling de meest simpele spannings regelaar hoeft maar uit 3 componenten te bestaan, 1 diode, 1 transistor en 1 weerstand.
Een transistor pikt zelf meestal 0,6 volt dus is het een kwestie van een diode vinden die bij een lage stroom 0,75 volt voor zichzelf houdt.
I.p.v. 1 diode kunnen er ook twee in serie staan om aan de gezamenlijke 0,75 volt te komen.

Zo iets dus.

Offline PeterE

• Vaste bezoeker
« Reactie #20 Gepost op: 4 september 2017, 08:04:28 »
Na wat zoeken op internet kwam ik er achter dat deze batterijen voor een hoortoestel (1,4v) zouden moeten werken en gezien de prijs is het wel te proberen.
http://www.batterijtotaal.nl/hoortoestelbatterijen/hoorbatterijen-per-merk/batterijtotaalnl-hoorbatterijen/batterijtotaalnl-675-ci-batterijen-type-675-lichtblauw

Toen ik de camera kreeg, was het moeilijk om het batterijvakje te openen. De contacten waren ook wat geoxideerd. Die heb ik voorzichtig een beetje schoongeschraapt. Het gekke is dat de batterij er helemaal niet uitzag alsof deze gelekt had. Toen ik deze toch maar even ging doormeten bleek dat er 1,35v op stond. En jawel hoor, die oude kwikbatterij werkte gewoon nog. Hoe lang is natuurlijk nog de vraag.

Offline PeterE

• Vaste bezoeker
« Reactie #21 Gepost op: 4 september 2017, 08:14:24 »
Dit is wel een bekend artikel als je er in wilt verdiepen. Titel spreekt voor zich
Het PX625 (etc.) kwik batterij probleem en de oplossing
http://www.buhla.de/Foto/batt-adapt-NL.pdf
Dank, duidelijk artikel.

Offline pcr-reflects

• Regelmatige bezoeker
  • **
    • Flickr photostream
« Reactie #22 Gepost op: 4 september 2017, 09:31:12 »
Mijn Praktica Super TL2 draait al een tijd met veel succes op een Alkaline Varta 625

Verstuurd vanaf mijn SM-T113 met Tapatalk

'Verstuurd vanaf mijn Praktica'

Offline PeterE

• Vaste bezoeker
« Reactie #23 Gepost op: 4 september 2017, 09:57:35 »
Mijn Praktica Super TL2 draait al een tijd met veel succes op een Alkaline Varta 625

Da's mooi. Dus de hogere spanning van 1,5V beïnvloedt de meetresultaten niet?

Offline elvinhaak

• Analoog liefhebber
  • www.elvinshoot.net
    • ElvinShoot
« Reactie #24 Gepost op: 4 september 2017, 10:03:01 »
Dank, duidelijk artikel.
Ik heb voor mijn toestellen gewoon zelf een batterij leeggehaald en steek daar een zink-lucht batterij in.
Geen gesoldeer en geen verdere aanpassingen nodig. Na een paar maanden is de batterij leeg (gebruik evt. de batterijtest om in de gaten te houden) maar die batterijen zijn makkelijk te koop bij het kruitvat bijvoorbeeld in een setje van 6 of zo voor een paar Euro. Ik gebruik dan de maat zoals die past in de LR44, dus ook in andere toestellen direct bruikbaar.
Maar voor die Praktica's net zo makkelijk met een externe meter. Na zoveel jaar wilt de lichtmeter die erin zit ook nog wel eens wat afwijken. Ik heb er meerdere gehad en met dezelfde batterijen zat daar tot 2 stops verschil tussen waarbij het ene toestel een overbelichting zou geven en andere toestel een onderbelichting. Dus dan zou je dat weer moeten ijken of bijvoorbeeld de ASA-knop een stapje verzetten (bijvoorbeeld op 125 ASA ipv. 200 ASA). Dat kan je overigens ook toepassen als je Alkaline-batterijen gebruikt ipv. de originele en dan telkens een beetje verdraaien bij een nieuwe film vanwege de afnemende spanning van de batterij.
Een halve stop is trouwens vaak amper of niet zichtbaar op je negatief tenzij je echt gaat meten. Zelfs een hele stop verschil levert meestal geen probleem op tenzij je een echt goed en nauwkeurig belicht negatief wilt hebben - maar in dat geval ga je toch al snel met een externe meter werken  inplaats van de redelijk onnauwkeurige meter in de TL2 (die voor normaal gebruik prima is!).

Met een Alkaline-batterij heb je een afwijking die verandert met de leeftijd van de batterij in de camera (meer als met het origineel)
ME-super(s), ME, MZ-5, MZ-7, Praktica's, Flexaret's, een paar lensjes... APS, DOKA, ook wat digitaals... http://people.zeelandnet.nl/elvin/foto voor een overzicht en www.elvinshoot.nl.

Offline Fred

• Vaste bezoeker
« Reactie #25 Gepost op: 4 september 2017, 12:47:57 »
Ik heb geen idee hoe snel en hoeveel een CDS cel zijn gevoeligheid verliest in de tijd, maar de potmeter van de asa/iso/din instelling slijt natuurlijk ook (behalve bij de Zenit TTL want die heeft een lading vaste weerstanden :D) dat zijn dus ook zaken die een meter minder accuraat maken.

Maar het beste is dus om een losse moderne belichtingsmeter te gebruiken heb je gelijk de keus tussen opvallend en gereflecteerd licht meten en een moderne belichtingsmeter maakt gewoon gebruik van de gangbare Alkaline of Lithium batterijen.

Nog even ter aanvulling een zink-lucht batterij is niet hetzelfde als een zink-koolstof batterij, de laatste is de gewone huis tuin en keuken batterij vergelijkbaar met alkaline maar dan met een lagere capaciteit.
« Laatst bewerkt op: 4 september 2017, 12:53:49 door Fred »

Offline pcr-reflects

• Regelmatige bezoeker
  • **
    • Flickr photostream
« Reactie #26 Gepost op: 4 september 2017, 14:24:41 »
Da's mooi. Dus de hogere spanning van 1,5V beïnvloedt de meetresultaten niet?
Nee hoor. De meetresultaten zijn zeer nauwkeurig. Ook geen verloop gemerkt, gebruik m nu ruim een jaar ☺

'Verstuurd vanaf mijn Praktica'

topsecret-dna