Auteur Topic: Krassen en stof op kleur negatieven  (gelezen 133 keer)

Offline JanT

• Nieuw
  • *
Krassen en stof op kleur negatieven
« Gepost op: 19 augustus 2017, 17:03:29 »
Hallo allemaal,

Alweer een tijdje geleden dat ik op het forum online ben geweest.

Ik heb een aantal kleuren rolletjes laten ontwikkelen bij de Hema, helaas zitten er veel krassen en stof op de negatieven.(zie foto’s) Zijn er meer met dezelfde ervaring? Of kunnen de krassen ook door mijn camera(Om-1n) worden veroorzaakt? Momenteel heb ik een Tri-x in de camera zitten maar durf deze niet meer te laten ontwikkelen via de Hema. Ik scan de negatieven in met een Opticflim 7200.

Mocht iemand een ander adresje hebben voor het ontwikkelen van kleur en zwart-wit in Friesland dan hou ik mij aanbevolen!

Alvast bedankt!

Voorbeeld by Jan de T
« Laatst bewerkt op: 19 augustus 2017, 17:10:17 door JanT »

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
Re: Krassen en stof op kleur negatieven
« Reactie #1 Gepost op: 19 augustus 2017, 17:25:24 »
Soms gaat er iets fout in de centrale, dus dat is niet uit te sluiten. Maar het kan ook fout gaan doordat er bv zand in de body of in het vilt van de opening van de filmcassette zit. Eerlijkgezegd heb ik het op deze manier met de Hema nooit gehad. Ooit een enkele kras waarvan de herkomst onduidelijk is, maar zeker niet in deze mate.
Ik heb geprobeerd te fotograveren, maar dat vond ik teveel werk. Fotograferen bleek veel gemakkelijker.

Offline FX-26-PN

• Regelmatige bezoeker
  • **
  • Liefhebber van Minolta en Praktica Bajonet...
    • Dutch Wine Lover
Re: Krassen en stof op kleur negatieven
« Reactie #2 Gepost op: 19 augustus 2017, 19:16:32 »
Ik heb ook geen slechte ervaringen met de Hema. Paar vlekjes die ik terugzag op het negatief bleken viezigheid in de camera te zijn en dat vind je dan terug op het negatief. Zijn je seals niet aan het vergaan? Ze kunnen heel makkelijk hele kleine stukjes viezigheid achterlaten. Check de afdichtingen extra goed en ik zou ook even het traject dat de film open en bloot aflegt goed nakijken..
Groeten, Roel