Auteur Topic: Het gevecht met de kleurbalans - Versailles met Ektar 100  (gelezen 1587 keer)

Offline martingewis

• Analoog liefhebber
Re: Het gevecht met de kleurbalans - Versailles met Ektar 100
« Reactie #15 Gepost op: 19 augustus 2017, 08:53:20 »
En als je op de eerste foto een grijskaart meefotografeerd dan moet het toch vrij makkelijk zijn om de kleuren goed te krijgen?
Ik weet het, maar daar is het tot heden nooit van gekomen.

Offline martingewis

• Analoog liefhebber
« Reactie #16 Gepost op: 19 augustus 2017, 08:54:23 »
RA-4 afdrukken met een Ektar 100 is vaak een drama doordat deze film snel neigt naar Magenta. Ik pak wel een Fuji Pro 400H of één van mijn laatste Fuji Reala 100.
Ik heb verder voornamelijk Fuji C200 en Superia. We gaan het zien.

Offline martingewis

• Analoog liefhebber
« Reactie #17 Gepost op: 19 augustus 2017, 09:03:38 »

Martin, waarom begin je niet in schalen op kamertemperatuur? Gaat prima om uit te proberen, geen dure equipment nodig en misschien wil je wel niet anders meer...

Ik heb nooit anders van plan geweest, zij het dat ik een schaalverwarmer van Kaiser heb gekocht om het eerste bad op een constante temperatuur te houden.

Ik ben er bijna, op papier en ra4-kit na. Ik heb wel de indruk dat ik nog iets aan de verduistering moet doen. Ook produceert de lamp van de cls 80 zo'n kwak licht dat ik me afvraag of de reflecties daarvan op een schuin plafond er vlak naast, geen sluier veroorzaken. Die kwak licht lekt daardoor namelijk nogal bij de negatiefhouder. Maar ik heb wel ideeën voor een oplossing daarvan.

Offline Degroto

• Analoog liefhebber
  • Fotograaf
    • All things Analogue
« Reactie #18 Gepost op: 19 augustus 2017, 09:19:55 »
Ik weet het, maar daar is het tot heden nooit van gekomen.
Ahah ja ik doe het meestal ook niet hoor  :'D .
Reality is whatever stays when you stop believing in it.

Offline Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
« Reactie #19 Gepost op: 19 augustus 2017, 10:11:35 »
Het moet echt helemaal donker zijn. Het luistert meer nauw dan z/w.
Ik werk met een FEM-Kunze CFL-4012 met positief densitometer en die laatste leg ik op de meegefotografeerde Grijskaart in het negatief. De calibratie naar neutrale filtering gaat dan automatisch. Tot nu toe 100% meteen goed  behalve met ...... Ektar 100. Ik had een mooie partij voor Eur. 2,15 gekocht (DM Drogerie Duitsland), maar gauw weer doorverkocht.
Роберт
"De enige beperking in je fotografie ben je zelf"

http://gallery.fotohuisrovo.nl/
http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/

Offline martingewis

• Analoog liefhebber
« Reactie #20 Gepost op: 19 augustus 2017, 10:19:35 »
Ik werk met een FEM-Kunze CFL-4012 met positief densitometer en die laatste leg ik op de meegefotografeerde Grijskaart in het negatief. De calibratie naar neutrale filtering gaat dan automatisch. Tot nu toe 100% meteen goed  behalve met ...... Ektar 100. Ik had een mooie partij voor Eur. 2,15 gekocht (DM Drogerie Duitsland), maar gauw weer doorverkocht.
Ik snap hoe je het doet. Dan ben je inderdaad in principe in één keer van al het geklier af. Gek dat dat dan niet werkt met Ektar. Dat suggereert dat er tijdens het belichten en ontwikkelen met sommige delen van de film iets anders gebeurt dan met andere en het magenta zweem dus niet alleen zit in de basiskleur, maar in de reactie van de film.

Offline martingewis

• Analoog liefhebber
« Reactie #21 Gepost op: 19 augustus 2017, 10:22:55 »

Was dat vroeger anders? De draaiknoppen van de cls 80 zijn bijvoorbeeld al flink verlicht en moeilijk te verduisteren.

Offline Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
« Reactie #22 Gepost op: 19 augustus 2017, 10:24:34 »
Klopt, of de aanvangswaarde van de kleuren parameters zijn niet correct. Uiteindelijk krijg ik het wel goed door met de hand de filterwaardes aan te passen maar vaak met een hele lichte Magenta zweem.
Роберт

Offline Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
« Reactie #23 Gepost op: 19 augustus 2017, 10:26:30 »
Mijn Dunco II 67 120 pro heeft weinig strooilicht en de schaal is spaarzaam verlicht. Op de FEM-Kunze kun je net zoals op de Heiland Split Grade console de sterkte van de verlichting aanpassen.
Роберт

Offline Tom Van de Peer

• Vaste bezoeker
  • Als het wel lukt, kalft de os.
« Reactie #24 Gepost op: 27 september 2017, 18:47:05 »
Zelfde sfeer als de dia's die ik in 1987 gebruikte bij mijn spreekbeurt over de tuinen van Versailles... mooi toch?

Verstuurd vanaf mijn ONE E1003 met Tapatalk

Offline Mschekkerman

• Analoog liefhebber
« Reactie #25 Gepost op: 11 oktober 2018, 16:39:58 »
Citaat
In de laatste is duidelijk nog een magenta zweem te zien. In de eerste twee volgens mij ook, met name in de grijze wolken. Je ziet het ook goed in donkergrijze steen. Dat is ineens paarsrood. Het lastige is om precies dat punt te vinden waar het omslaat naar de andere kant. Inderdaad ben ik bij 4 en 5 teveel naar de andere kant gegaan. Soms is een zweempje ook niet zo erg, maar magenta is echt net een bromvlieg...

Mijn reactie is hier wat aan de late kant, maar ik wilde toch erg graag mijn ervaringen met Ektar met jullie delen.  De kleurbalans van de film is maar met heel veel moeite acceptabel te krijgen. De film presteert totaal anders dan ik gewend ben of verwacht had. (een ISO 100 film met meer kleurverzadiging en wellicht wat meer nadruk op rood)

Op het moment dat je de kleurbalans voor grijs goed hebt in de middentonen of hoge lichten, klopt deze weer niet in de schaduw en vice versa. M.a.w. dezelfde tint onder of overbelicht is als snel te rood of te blauw. In een Kiev 19M  heb ik nog een film Ektar 100 zitten en daarmee ga ik nog een grijskaart en een testkaart fotograferen met verschillende belichtingen. Rood is inderdaad sterk geaccentueerd, maar andere kleuren komen er slecht uit. Bij een aantal opnames waar ik erg mooi licht en kleuren had zijn de resultaten uiteindelijk vaak teleurstellend te noemen. Heel anders dan de resultaten die ik vaak tegenkom en zou verwachten van Ektar.

~ vergeet nooit je camera mee te nemen ~

Offline ErwinNes

• Regelmatige bezoeker
  • **
    • Erwin van den Bosch
« Reactie #26 Gepost op: 12 oktober 2018, 11:21:38 »
Mijn ervaring met Ektar is dat het inderdaad een lastige film is. Met name als de film een klein beetje onderbelicht is. De verzadiging is dan wel maximaal. De meeste probleem heb ik met rood. Omdat ik toch ga inscannen en daarna in Photoshop verder ga is het makkelijker om bijvoorbeeld Portra 160 of 400 als film te gebruiken en dan de verzadiging naar wens aan te passen. Ektar gebruik ik dan ook niet zo veel meer. Maar wat ik heb liggen moet nog wel op. Ik heb ook nog Ektar op 4x5" liggen. Binnenkort eens wat herfst foto's maken.  :)

Maar soms knallen de foto's op Ektar er wel uit. Ik heb eigenlijk een haat / liefde verhouding met deze film. Soms komt het er niet uit en denk ik "had ik maar Portra gebruikt", soms kijk je naar iets schitterends en denk je "zo blij met Ektar!".  In mijn Flickr album kun je mijn Ektar resultaten tot nu toe zien.
« Laatst bewerkt op: 12 oktober 2018, 11:32:53 door ErwinNes »

Offline Mschekkerman

• Analoog liefhebber
« Reactie #27 Gepost op: 12 oktober 2018, 12:19:18 »
Bedankt voor je reactie Erwin. Er zitten inderdaad schitterende opnames bij. Nu begin ik me af te vragen in welke gevallen de film goed matched. We gaan het zien. Nog 1 rol Ektar te gaan, voor de rest weer even over op Provia.
~ vergeet nooit je camera mee te nemen ~

Online Mard0

• Vaste bezoeker
« Reactie #28 Gepost op: 12 oktober 2018, 12:59:16 »
Mijn reactie is hier wat aan de late kant, maar ik wilde toch erg graag mijn ervaringen met Ektar met jullie delen.  De kleurbalans van de film is maar met heel veel moeite acceptabel te krijgen. De film presteert totaal anders dan ik gewend ben of verwacht had. (een ISO 100 film met meer kleurverzadiging en wellicht wat meer nadruk op rood)

Op het moment dat je de kleurbalans voor grijs goed hebt in de middentonen of hoge lichten, klopt deze weer niet in de schaduw en vice versa. M.a.w. dezelfde tint onder of overbelicht is als snel te rood of te blauw.
.........

Dit is precies mijn ervaring wanneer ik Ektar scan. RA4 afdrukken van dezelfde negatieven gaan dan weer wel goed.
Voor nu houd ik het bij Portra en goedkope fuji films.
Groeten,

Martijn

Offline martingewis

• Analoog liefhebber
« Reactie #29 Gepost op: 12 oktober 2018, 13:21:14 »
.
Bedankt voor je reactie Erwin. Er zitten inderdaad schitterende opnames bij. Nu begin ik me af te vragen in welke gevallen de film goed matched. We gaan het zien. Nog 1 rol Ektar te gaan, voor de rest weer even over op Provia.
In zonnige omstandigheden, dat is wel duidelijk. Ik heb er ook nog één liggen maar aarzel om hem op te maken... In RA4 kwam ik er ook niet ver mee.