Auteur Topic: Selenium Lichtmeter ijken  (gelezen 300 keer)

Offline Jothom

• Nieuw
  • *
Selenium Lichtmeter ijken
« Gepost op: 5 augustus 2017, 02:58:48 »
Hallo,
ik heb hier een Gossen Sixtino  lichtmetertje uit 1963 en ik vraag me af of en hoe ik deze het beste kan testen op betrouwbaarheid. Ik heb gezien dat er op de achterkant een een soort stelschroefje zit dat zowel links als rechtsom gedraaid kan worden.
Wat is nu de' manier om dat te doen. De enige referentie die ik e.v. heb is een Olympus OM-D camera. Moet ik de beide b.v op een groot wit vlak richten en dan vergelijken? De meter van de OM-D is razendsnel en bij de minste verandering van richting geeft hij aan andere meting aan in tegenstelling tot de Sixtino die veel trager is. Soms zit de Sixtino in de buurt van wat de OM-D weergeeft maar een kleine verandering is al in staat om dat weer ongedaan te maken
Nogal moeilijk. Wie kan me een hint geven?

Offline Jelmer

• Analoog liefhebber
    • Jelmer Gremmen
Re: Selenium Lichtmeter ijken
« Reactie #1 Gepost op: 5 augustus 2017, 04:48:19 »
Ik volg deze post even.

Heb hier een Zeiss Ikophot... lijkt redelijk te kloppen. Heeft eenzelfde 'stelschroef' onderop.

Maar meten is weten :)
Altijd labiel is ook stabiel.

Offline martingewis

• Vaste bezoeker
« Reactie #2 Gepost op: 5 augustus 2017, 07:14:58 »
Ik doe dat wel zo ja, met redelijke resultaten. Mijn ervaring is dat bijna alle oudere lichtmeters overbelichten. Ik weet niet of dat ouderdom is of meters gewoon anders werden afgesteld. Ik denk ook het laatste.

Wat je sowieso ook kunt doen, is eens kijken of de Sunny 16 regel klopt. Dat betekent dat hij bij stralend zomerweer op ISO 100 en bij f16 een sluitertijd van 100 aan moet geven. Van daaruit kun je alle andere combinaties afleiden.

Maar mijn ervaring is dat een moderne digitale camera of lichtmeter altijd minstens een stop krapper is afgesteld dan Sunny 16. Die zal dan eerder 1/200 aangeven of nog korter.

Offline Mschekkerman

• Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 5 augustus 2017, 08:10:37 »
Oudere Selenium belichtingsmeters meten onder een grotere hoek, de cel moet immers groter zijn om de draaispoelmeter voldoende stroom te geven. Dit is een van de redenen waarom ze vaak ruimer meten en de neiging hebben over te belichten.

Meestal test ik ze met een grijskaart in een verlichte omgeving, (dus niet met direct opvallend licht).
~ de beste foto's zijn degene, die je nog moet maken ~

Offline gary

• Analoog liefhebber
« Reactie #4 Gepost op: 5 augustus 2017, 09:31:37 »
Als je een negatief scanner met VueScan software is het een relatief makkelijk te doen. Met VueScan kun je op een plaats in de scan de densiteit meten door op die plek de cursor te plaatsen en dan een toets ingedrukt houden, welke weet ik niet meer uit het hoofd, dan veranderen de RGB waardes onder in het beeld in densiteit waardes.
Als je een opname maakt van een grijskaart met de belichting die de meter aangeeft. Het ontwikkelde negatief dient dan de densiteit van 0,70-0,75 boven de grond sluier van de film te hebben. Grond sluier = de waardes die je krijgt als je blanke film meet. De waardes van blanke film trek je af van de waardes die je meet op de plek van de grijskaart.
Elke andere manier van ijken brengt alleen maar andere fouten in je systeem. Natuurlijk kun je in plaats van VueScan een echte densitometer gebruiken.
« Laatst bewerkt op: 5 augustus 2017, 09:35:38 door gary »
Resistance is futile.

Offline Huub

• Vaste bezoeker
  • Enthausiast fotograaf, zolang het maar zwartwit is
« Reactie #5 Gepost op: 5 augustus 2017, 10:49:18 »
Dat je oude analoge meter wat trager is, zou niet het probleem moeten zijn. Wat ik vermoed is dat de lichtmeter van de digitale camera's de resultaten via een complex en onnavolgbaar systeem optimaliseert voor de sensor van de camera. Nu zijn die sensoren redelijk gevoelig voor overbelichting en mijn gevoel zegt me dat een digitale camera er snel voor zal kiezen om een foto onder te belichten om te voorkomen dat de hoge lichten verdwijnen. Het maakt dat vergelijken van de resultaten wat lastig is bij een gemiddeld fotografisch beeld.

De lichtmeter richten op een wit vlak of juist een zwart vlak zou al moeten helpen overigens, maar zet dan eerst wel de afstandinstelling van je lens op oneindig, omdat anders de balgverlengingsfactor de zaak vertekent. Op het moment dat een lens dichtbij instelt, verliest hij namelijk een beetje licht. Kom je dichterbij dan 10x brandpuntafstand dan moet je daarvoor compenseren als je met een losse meter werkt. Bij een wit A4'tje zit daar zeker onder. Verder zou ik minstens twee metingen willen hebben: een in een erg lichte situatie en een in een veel donkere omgeving. Je hebt dan twee ijkpunten.

Vergeljken met sunny 16 is ook een optie. Dit is een verwijzing naar de engelse wiki: https://en.wikipedia.org/wiki/Sunny_16_rule. Het vergt alleen enige ervaring om goed te kunnen schatten hoeveel licht er daadwerkelijk is.

Tenslotte: afhankelijk van je woonplaats kun je natuurlijk een medeforumlid vragen of hij zijn meter even naast de jouwe legt. Je bent van harte welkom in Amersfoort.

Offline Jothom

• Nieuw
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 5 augustus 2017, 15:02:16 »
Inderdaad, de laatste optie van jou lijkt me een goede: ik kan langskomen in Amersfoort want woon daar niet ver vandaan: De Bilt. Hoe kon ik aan jouw adres?

Offline martingewis

• Vaste bezoeker
« Reactie #7 Gepost op: 5 augustus 2017, 17:32:34 »
Ik denk idd ook dat moderne meters verder onderbelichten omdat digitale camera's de meeste moeite hebben met hooglichten.