Auteur Topic: Hoeveel analoge Leica M gebruikers zijn er op het forum?  (gelezen 3084 keer)

Offline beveland

• Vaste bezoeker
Re: Hoeveel analoge Leica M gebruikers zijn er op het forum?
« Reactie #30 Gepost op: 24 augustus 2017, 22:28:45 »
Ik heb een M4. Er moet nog wel een lens op dus een echte gebruiker ben ik nog niet.
Een adapter voor M39 LTM naar Leica M is onderweg uit China evenals een adapter voor Minolta MD naar Leica M. De tattoo komt misschien ook nog.
De adapters uiteraard om de camera op een goedkope wijze te kunnen gebruiken, een paar LTM lenzen heb ik nog van mijn IIIg. Mij is bekend dat de Minolta lenzen geen rangefinder koppeling bieden met een adapter, dus je kan je afvragen wat voor nut heeft het dan die lenzen op een Leica te gebruiken terwijl de Minolta spiegelreflexen daar uitstekend bruikbare camera's voor zijn. Ik heb erg mooie lenzen van Minolta en ik wil dat gewoon zelf uitproberen.
Een echte Leica M lens wil ik er graag bij hebben maar de prijzen zijn dermate hoog dat ik op mijn gemak een goede deal zoek. Ik ben er ook nog niet helemaal uit welk type lens dat dan precies zou moeten zijn. Waarschijnlijk iets voor leuke reisfoto's, een lichte groothoek misschien. De nieuwe lens van 7artisans vind ik ook erg aantrekkelijk maar de eerste batch schijnt niet goed op de M4 te passen.

Offline TTS

• Analoog liefhebber
« Reactie #31 Gepost op: 25 augustus 2017, 00:20:17 »
Je kunt de afstand schatten... Zeker met groothoeken moet dat wel te doen zijn.

Offline Fred

• Vaste bezoeker
« Laatst bewerkt op: 25 augustus 2017, 01:05:01 door Fred »

Offline cmug

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #33 Gepost op: 25 augustus 2017, 20:36:10 »
Heb ik gehad zo'n FOKOS afstandsmeter. Heel mooi gemaakt en werkt best leuk.
Maar wil je echt snel en extreem nauwkeurig, overweeg dan eens een laser afstandsmeter.
De basic modellen zijn prima voor fotografie en amper groter dan dikke vulpen.
Google maar eens op Leica Disto afstandsmeter. 

Offline Fred

• Vaste bezoeker
« Reactie #34 Gepost op: 25 augustus 2017, 20:58:03 »
Als je een analoge Leica bezit dan wil je toch geen digitale afstandsmeter  8( :'(

Offline Martijnox

• Vaste bezoeker
  • Student Regie aan de Nederlandse Filmacademie
« Reactie #35 Gepost op: 27 augustus 2017, 14:10:30 »
M4-P met 50mm summicron en Leica lichtmetertje.
120 film en espresso, what else?

Offline Theo Scholten

• Nieuw
  • *
« Reactie #36 Gepost op: 3 september 2017, 01:29:10 »
Hallo! Ben nieuw hier op het forum. Ik gebruik mijn Leica M2 en M4p met regelmaat. Ik fotografeer vanaf mijn 11e. Een doka had ik toen ik 12 was (in de kledingkast..) Ik ben nu 43 jaar en fotografeer ook professioneel. Als hobby ook nog steeds analoog (heb nu weer een doka sinds twee jaar) De M2 is een geweldige camera voor een "leica budget".

Summer vacation outfit! Leica M2 1964 with Lux 35 pre asph by Theo Scholten, on Flickr

Groet, Theo
« Laatst bewerkt op: 3 september 2017, 01:35:21 door Theo Scholten »

Offline Paul Verrips

• Analoog liefhebber
    • LeicaMoments
« Reactie #37 Gepost op: 3 september 2017, 20:37:42 »
Hoi Theo,

Bedankt voor je bijdrage en welkom hier op het forum!

Groet, Paul

Offline Joran

• Regelmatige bezoeker
  • **
    • Flickr
« Reactie #38 Gepost op: 3 september 2017, 20:59:25 »
Hoi Theo,

Waarom prefereer je de M2? Ik heb er zelf ook één. En zit te denken om er een M4-2 of M4-P naast aan te schaffen.

Offline Theo Scholten

• Nieuw
  • *
« Reactie #39 Gepost op: 3 september 2017, 22:15:17 »
Hoi Theo,

Waarom prefereer je de M2? Ik heb er zelf ook één. En zit te denken om er een M4-2 of M4-P naast aan te schaffen.

Hoi Joran,

Ik vind de M2 geweldig 'basic' vooral de zoeker is goed te overzien met drie kaders. nl. 35, 50 en 90. De M4p heeft drie sets van elk twee kaders ingespiegeld, 28+90, 50+75 en 35+135 wat e.e.a. wat minder overzichtelijk maakt, hoewel zo erg is het niet...ik meen dat de M4-2 ook een zwik kaders heeft, maar niet de 28 of de 75. Weet ik even niet zeker..

Persoonlijk vind ik de M2 zelf strakker vormgegeven, ook het terugwikkelknopje is mooi weggewerkt. (ik heb toch geen haast met terugwikkelen, als ik haast heb fotografeer ik wel digitaal...) als met al een degelijke uitstraling zonder al te veel "branding" (de M4p heeft werkelijk op alle zijden 'Leica" staan...en dan zo'n enorme rode stip!). Voor wat betreft de werking: Een M4p doet er niet voor onder, sterker, hij is ergonomischer met z'n terugwikkelslinger en transporthendel. Is gewoon kwestie van persoonlijke voorkeur, waarbij ik merk dat ik de M2 vaker pak dan mijn zwarte M4p...maar ze vullen elkaar mooi aan, de M4p met kleur, de andere zwart-wit...

groet! Theo
« Laatst bewerkt op: 3 september 2017, 22:20:00 door Theo Scholten »

Offline Joran

• Regelmatige bezoeker
  • **
    • Flickr
« Reactie #40 Gepost op: 4 september 2017, 09:12:59 »
Dank voor je uitgebreide reactie. Ik vind de M2 ook geweldig. En esthetisch gezien idd een mooiere camera dan de M4 vanwege de rewind knop. Maar zwart zijn ze haast onbetaalbaar. Of je moet hem zelf laten omspuiten, maar dat is ook weer zoiets.

Ja die rode stip is ook lekker aanwezig op de M4-P. Ik ga er nog eens rustig over nadenken  ::)

Offline defotobakker

• Analoog liefhebber
    • www.arnoudbakker.com
« Reactie #41 Gepost op: 4 september 2017, 12:53:43 »
zwarte M5's zijn lekker goedkoop, en de CL'letjes natuurlijk..

Offline SV

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #42 Gepost op: 4 september 2017, 21:11:06 »
Ik heb een tijdje lang geleden met een M4 gewerkt, maar kon niet aan het meetzoeker principe wennen. Toen ben ik snel weer teruggekeerd naar Nikon.
Echter een camera is slechts een gereedschap om de opname te maken. Of het nu Leica, Nikon of welk ander merk dan ook is.

Offline Theo Scholten

• Nieuw
  • *
« Reactie #43 Gepost op: 4 september 2017, 21:49:51 »
Veruit het grootste deel van mijn beste foto's is gemaakt met een camera die ik zelf heel erg lelijk vind. Je hebt camera's die mooi zijn in een vitrine. Andere zijn "dienst fietsen" gemaakt om mooie foto's te maken niet om zelf naar te kijken. Van mijn M leica's heb ik al heel lang geleden afscheid genomen.

Hoi Gary,

Topic gaat over wie er nog fotografeert met een analoge Leica. Niet mooi of lelijk...als wij dit fotografie breed gaan zien, dan denk ik dat het geen bal uitmaakt wat voor camera /merk/type reflex/mirrorless /compact/weetikveel  je hebt of gebruikt, omdat het gaat om "kijken en schrijven met licht" in de fotografie. In die zin kun je met een schoenendoos met een gat erin nog fantastische platen schieten. Kortom: ik ben het met je eens, maar dat was niet de vraag zeg maar....overigens zijn Leica's natuurlijk vaak in handen van liefhebbers van camera's, mijzelf incluis.

Groet! Theo

Offline Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
« Reactie #44 Gepost op: 4 september 2017, 21:53:26 »
Zo zie je maar: Ik barst van de meetzoekers, het fijnste systeem in de fotografie voor mij.
Роберт
"De enige beperking in je fotografie ben je zelf"

http://gallery.fotohuisrovo.nl/
http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/