Auteur Topic: Steve McCurry in Museum Helmond  (gelezen 434 keer)

Offline svr

• Vaste bezoeker
Steve McCurry in Museum Helmond
« Gepost op: 16 maart 2017, 11:33:14 »
Tot en met 11 september 2017 zijn 132 foto's te zien van Steve McCurry in het Museum Helmond.

http://www.museumhelmond.nl/te-zien/2017/steve-mccurry-photographs-from-the-east/

Steven

Offline HoodedOne

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
Re: Steve McCurry in Museum Helmond
« Reactie #1 Gepost op: 16 maart 2017, 12:05:28 »
Dank je voor de info.
Hans

“If you cannot please everyone with your deeds and your art, please a few” [Schiller]

Wahrheit ist Feuer, und Wahrheit reden heisst leuchten und brennen. [L. Schefer]

Offline svr

• Vaste bezoeker
« Reactie #2 Gepost op: 16 maart 2017, 15:17:04 »
P.S. Als Brussel dichterbij is, ook daar is een tentoonstelling met foto's van SteveMcCurry.

http://stevemccurryexpo.be/

Steven

Offline svr

• Vaste bezoeker
« Reactie #3 Gepost op: 25 juni 2017, 10:02:34 »
Gisteren heb ik de foto's van Steve McCurry gezien ik het museum in Helmond.
De eerste vijf foto's zijn in ZW daar McCurry in het begin met 400 ASA Kodak ZW films op pad ging omdat hij moeilijk aan kleurenfilms kon komen. De overige 132 foto's zijn kleurenfoto's met een voor mij, overweldigende pracht en kracht. Met de kleurenfoto's komen de gezichten, de veelkleurige kleding, de steden en natuuropnamen  prachtig uit, iets wat met ZW niet mogelijk is.
De foto's van Mccurry worden voor het eerst in NL getoond en deze tentoonstelling is tot stand gekomen in samenwerking met Steve McCurry en het fotoagentschap Magnum Photos dat dit jaar 70 jaar bestaat en waar McCurry lid van is.

De voorkeur van McCurry voor Afghanistan, India, Pakistan en andere landen in zoals dat hier wordt genoemd, het Verre Oosten, is duidelijk. Uit de beschrijvingen die bij de foto's hangen, blijkt dit ook.
Uiteraard is de iconische foto van het Afghaanse meisje en de latere foto van de volwassen vrouw, te zien.

De foto's gemaakt met Kodak films (met Nikon camera's) zijn overweldigend scherp met een overweldigende kleurenpracht. Later is McCurry (uiteraard) overgestapt op digitale camera's (ook Nikon).

Wellicht kom ik erg lyrisch over, maar zo voel ik mij ook na het zien van deze foto's. Ik zal binnenkort weer naar Helmond gaan.

Ik kan een ieder sterk aanraden naar Helmond te gaan om deze tentoonstelling te bezoeken in de Kunsthal, niet in het kasteel Helmond.
Een punt van aandacht is dat het museum om 12.00 opengaat op zaterdag en zondag, de andere dagen om 10.00 uur. Maandag gesloten.Het museum sluit om 17.00 uur.

Steven

« Laatst bewerkt op: 25 juni 2017, 18:51:34 door svr »

Offline Erwin TF

• Analoog liefhebber
  • Zal ik het ooit eens leren.... Vast niet.
    • Flickr
« Reactie #4 Gepost op: 25 juni 2017, 11:42:44 »
“I never have taken a picture I’ve intended. They’re always better or worse.”
— Diane Arbus-

“If you want to be a better photographer, stand in front of more interesting stuff.”
— Jim Richardson-

Offline svr

• Vaste bezoeker
« Reactie #5 Gepost op: 25 juni 2017, 11:49:07 »
Bij de eerste link zijn foto's te zien die ook in de Kunsthal in Helmond hangen. Op mijn scherm komen deze foto's veel minder indrukwekkend over.
Een groot formaat kleurenafdruk is niet te overtreffen

Steven

Offline Erwin TF

• Analoog liefhebber
  • Zal ik het ooit eens leren.... Vast niet.
    • Flickr
« Reactie #6 Gepost op: 25 juni 2017, 12:27:30 »
Helmond is voor mij even te ver weg, dus ik zal het hier mee moeten doen.
“I never have taken a picture I’ve intended. They’re always better or worse.”
— Diane Arbus-

“If you want to be a better photographer, stand in front of more interesting stuff.”
— Jim Richardson-

Offline svr

• Vaste bezoeker
« Reactie #7 Gepost op: 25 juni 2017, 18:54:35 »
Ik lees nu pas (wellicht is dat aan mij voorbij gegaan op de tentoonstelling) dat Steve McCurry tot 2000 - 2001 met Kodachrome films heeft gewerkt.
Zoals bekend heeft Kodak aan hem een van de laatste Kodachrome films ter beschikking gesteld voordat deze film uit productie is genomen.

Steven

Offline Matim

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 8 september 2017, 15:27:25 »
Ik ben afgelopen woensdag naar Helmond geweest en de tentoonstelling is fenomenaal! Dus als je dit weekend nog tijd en gelegenheid hebt, GAAN! Maandag is het finito!!
De camera is een verlengstuk van onze ogen, niet van onze armen.

Offline svr

• Vaste bezoeker
« Reactie #9 Gepost op: 10 september 2017, 21:37:15 »
Gelukkig dat er van dit forum nog iemand naar Steve McCurry is gegaan.
Vandaag ben ik er weer geweest, op de valreep.
Drie keer de zalen doorgelopen en weer genoten van de foto's.

Steven

topsecret-dna