Auteur Topic: compacte grootformaat  (gelezen 6469 keer)

Offline gary

• Analoog liefhebber
Re: compacte grootformaat
« Reactie #30 Gepost op: 8 januari 2017, 18:49:01 »
Vorig jaar heb ik een kleine workshop TC gegeven voor AFF leden. Misschien is er dit jaar iemand bereid in het westen van het land de handschoen op te pakken.
Mijn eigen TC gebeuren gaat steeds verder richting digitaal. Dat is op een matglas van 47x59mm wel heel ver verwijderd van het echte ding.
Kleuren vlakfilm wordt toch onbeschoft duur . 
Photografie, een rechthoekig stukje papier dat ons tegelijkertijd kan laten denken en voelen.

Offline Chromenose

• Vaste bezoeker
« Reactie #31 Gepost op: 8 januari 2017, 19:06:51 »
Peter Charpentier, inmiddels overleden, fotograaf en schrijver van diverse fotoboeken, beklom bergen met touw en klimgordel en een Sinar Tc in de rugzak.

Rob

Offline dasca

• Vaste bezoeker
« Reactie #32 Gepost op: 8 januari 2017, 19:35:55 »
Wel eens gehoord van Stachanov???
...geaccepteerde onscherpte is nog geen scherpte...

Offline Peter

• Analoog liefhebber
« Reactie #33 Gepost op: 8 januari 2017, 21:10:09 »
Een Graflex Speed Graphic (Pacemaker) wordt met enige regelmaat aangeboden, kan met standaardlens tot een relatief kleine doos worden ingeklapt, heeft enige tilt- en shiftmogelijkheden en is doorgaans betaalbaar. Als je een goed werkend compleet exemplaar vindt met Kalart meetzoeker en bijbehorende lens, kun je er zelfs uit de hand mee fotograferen (zoals in veel 50er jaren films te zien is). Hij heeft een ingebouwde gordijnsluiter, zodat je ook zg. 'barrel' lenzen (dus zonder eigen centraalsluiter) kunt gebruiken. De pas hier getoonde Busch is daar een variant op zonder gordijnsluiter, een Micro-Press 5x4 is ook een (luxere Engelse) variant, maar moeilijk te vinden en duur.

Offline Antoinette

• Analoog liefhebber
« Reactie #34 Gepost op: 9 januari 2017, 09:11:17 »
Ik krijg toyo 45A vaak te horen als ik het elders vraag en Tachihara 4x5 kreeg ik aangeraden, maar die wordt inmiddels ook niet meer nieuw gemaakt sinds een aantal jaar en is 2de hands ook niet echt goedkoop. Ik denk dat ik om te beginnen de komende fotografica maar eens ga kijken, alhoewel ik dat voor een zo prijzig item toch wel een tikje eng vind. Gaan daar nog forumleden staan met een kraam die ik dan misschien even aan hun jasje kan trekken als ik iets leuks zie als extra paar ogen?

Ik weet inmiddels dat ik shiften belangrijker vind dan rise and fall, mocht ik ergens een compromis moeten sluiten.

Offline Peter

• Analoog liefhebber
« Reactie #35 Gepost op: 9 januari 2017, 09:35:05 »
Tachihara of Toyo zijn mooi maar lopen in de papieren: voorbeeld en voorbeeld.
Bij een Pacemaker hou je met wat geluk nog wat over voor film: voorbeeld.  (En je kunt in dit voorbeeld meteen de verstelmogelijkheden zien).
« Laatst bewerkt op: 9 januari 2017, 09:39:13 door Peter »

Offline gary

• Analoog liefhebber
« Reactie #36 Gepost op: 9 januari 2017, 10:58:11 »
ik zie niet goed genoeg of iets scherp is op het matglas.

De kans dat je dit probleem gaat oplossen met een low budget veld camera is klein. Of je moet tegen een sukkel aanlopen die zijn camera met een upgrade matglas voor weinig verkoopt zonder dat hij dat beseft.
Photografie, een rechthoekig stukje papier dat ons tegelijkertijd kan laten denken en voelen.

Offline Antoinette

• Analoog liefhebber
« Reactie #37 Gepost op: 9 januari 2017, 11:00:34 »
De kans dat je dit probleem gaat oplossen met een low budget veld camera is klein. Of je moet tegen een sukkel aanlopen die zijn camera met een upgrade matglas voor weinig verkoopt zonder dat hij dat beseft.

Maar je kunt investeren in een beter matglas toch? Omdat die calumet me sowieso niet bevalt heb ik dat er bij die camera gewoon niet voor over

Offline gary

• Analoog liefhebber
« Reactie #38 Gepost op: 9 januari 2017, 11:18:04 »
Je wilt portretten maken, maar ook landschapjes schieten en stilleventjes en macro's schieten.

Voor portretten stilleventjes en macro's. Is je calumet bijna zeker  een betere camera dan een graflex. Voor macro zou het wel eens kunnen dat het helemaal niet gaat met een graflex.
Het enige waar de graflex zou winnen is  landschap.

Offline Huub

• Vaste bezoeker
  • Enthausiast fotograaf, zolang het maar zwartwit is
« Reactie #39 Gepost op: 9 januari 2017, 11:23:37 »
Citaat
Ik weet inmiddels dat ik shiften belangrijker vind dan rise and fall, mocht ik ergens een compromis moeten sluiten.

Ik vermoed dat je enkele begrippen door elkaar haalt. In principe kun je een lens- of filmvlak kantelen (tilt) en verschuiven (shift). Eenvoudig gesteld verleg je het scherptevlak door te kantelen. Door je lens voorover te kantelen of je filmvlak achterover te kantelen komt bijvoorbeeld je scherptevlak diagonaal of zelfs horizontaal te liggen, waardoor het lijkt alsof je meer scherptediepte in je landschappen krijgt. Door je lens te verschuiven verander je de beelduitsnede. Beweeg je de lens bijvoorbeeld omhoog, dan schuift je horizon naar beneden. Persoonlijk vind ik beide vormen van verstellingen tamelijk essentieel.

Wat betreft aanschaf kun je bij Ffordes in Schotland wellicht iets vinden. www.ffordes.com is hun site. De service is uitstekend en met de huidige koers van de pond zijn hun prijzen zeer concurrerend. Omdat GB nog in de EU zit, loop je verder geen risico met importheffingen en dergelijke. Er staat nu een mooie Wista Field te koop, die op het eerste oog redelijk past bij wat je zoekt.

En bedenk: mocht het niet zijn wat je zoekt, je verkoopt hem weer voor ongeveer hetzelfde bedrag.

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #40 Gepost op: 9 januari 2017, 11:39:27 »
Huub, als ik zou moeten kiezen, dan zou ik rise/fall ook belangrijker vinden dan tilt, swing en shift. Zoals ik het lees, maakt Antoinette een heel weloverwogen afweging. Overigens hebben de meeste veldcamera's zowel rise/fall als tilt en swing.
Ik heb geprobeerd te fotograveren, maar dat vond ik teveel werk. Fotograferen bleek veel gemakkelijker.

Offline Degroto

• Analoog liefhebber
  • Fotograaf
    • darkroomninja
« Reactie #41 Gepost op: 9 januari 2017, 11:48:38 »
Ik weet niet of deze al is genoemd. De Intrepid camera is een nieuwe camera die in de UK wordt gemaakt. Voordelen is het lichte gewicht en de heldere matglas. Ook is deze nieuw relatief erg goedkoop. Natuurlijk zitten er ook nadelen aan. Hij is wat minder stabiel en de gebruikte materialen zijn van wat mindere kwaliteit. Mijn advies google even op deze camera en reviews en kijk of de voordelen opwegen tegen de nadelen. Je hebt wel tilt,shift, rise, fall.
Reality is whatever stays when you stop believing in it.

Offline Huub

• Vaste bezoeker
  • Enthausiast fotograaf, zolang het maar zwartwit is
« Reactie #42 Gepost op: 9 januari 2017, 12:35:21 »
Citaat
Huub, als ik zou moeten kiezen, dan zou ik rise/fall ook belangrijker vinden dan tilt, swing en shift.

Ze vindt shift belangrijker dan rise/fall. Probleem is dat ik dan niet goed begrijp wat ze bedoelt, omdat rise/fall voor mijn gevoel het verticaal verschuiven (shiften) van je lens of achterwand is.

Veel field camera's bieden inderdaad zowel kantelen als verschuiven. Een aantal niet-opvouwbare camera's vormen een uitzondering. Bij een Toyo45A is het verschuiven beperkt tot de voorstandaard. Verticaal is geen probleem, maar horizontaal is wat lastiger door de manier waarop deze standaard vergrendeld wordt. Je kunt op deze camera je maximale verschuifmogelijkheden nog wat uitbreiden door zowel achterwand als voorstandaard op dezelfde manier te kantelen.

Mijn ervaring met de 45A is dat het een uitstekende en robuuste camera is, met voldoende, maar niet uitzonderlijk ruime instelmogelijkheden. Het matglas op het exemplaar dat ik had, was niet geweldig, maar er was goed mee te werken. Bij gebruik van verzonken lensplanken voor extreme groothoeken bieden de Toyo plankjes wat meer ruimte dan de Linhof plankjes, wat de bediening van je sluiter iets makkelijker maakt. Ik zelf had nog geen problemen met een 58mm groothoek op de 45A. Maximale balguittrek vond ik met ruim 30cm wat aan de krappe kant. Een 360 tele-xenar is zo ongeveer het langste dat je kunt gebruiken, zonder een speciale lensplank te laten maken. En de traploos draaibare achterwand vond ik onzinnig. Tenzij (vrijwel) horizontaal of verticaal ingesteld, vallen er hoekjes van je negatief.

Offline dasca

• Vaste bezoeker
« Reactie #43 Gepost op: 9 januari 2017, 12:48:42 »
Persoonlijk zou ik nooit gaan voor een lowbudget grootbeeld camera (Intrepid, Bender e.d.) Je betaalt er nieuw evenveel voor als voor een goede occasion van een beter merk en bij normaal gebruik is na 5 jaar de speling van de occasion niet of nauwelijks veranderd, terwijl die bij lowbudget camera's duidelijk minder wordt: speling op de instellingsknoppen, verlies van de -aanvankelijk toch al betrekkelijke stabiliteit-. Ongeacht welke eisen je stelt aan de instellingsmogelijkheden bij aanschaf van een grootbeeldcamera vind ik goed materiaal en stabiliteit domweg een must
...geaccepteerde onscherpte is nog geen scherpte...

Offline gary

• Analoog liefhebber
« Reactie #44 Gepost op: 9 januari 2017, 13:13:30 »
Persoonlijk zou ik nooit gaan voor een lowbudget grootbeeld camera (Intrepid, Bender e.d.) Je betaalt er nieuw evenveel voor als voor een goede occasion van een beter merk en bij normaal gebruik is na 5 jaar de speling van de occasion niet of nauwelijks veranderd, terwijl die bij lowbudget camera's duidelijk minder wordt: speling op de instellingsknoppen, verlies van de -aanvankelijk toch al betrekkelijke stabiliteit-. Ongeacht welke eisen je stelt aan de instellingsmogelijkheden bij aanschaf van een grootbeeldcamera vind ik goed materiaal en stabiliteit domweg een must

Goh wist niet dat de tweedehands prijzen van linhof,ebony,chamonix  zo ver gezakt waren. Blijkbaar koop je ze nu voor rond de 300 euro = de prijs van een nieuwe Intrepid camera.

topsecret-dna