Auteur Topic: compacte grootformaat  (gelezen 6470 keer)

Offline Erwin TF

• Analoog liefhebber
  • Zal ik het ooit eens leren.... Vast niet.
    • Flickr
Re: compacte grootformaat
« Reactie #15 Gepost op: 7 januari 2017, 20:21:44 »
Bij mijn (erg) goedkope chinese houten 4x5 Iston kan je de achterwand bijna tot het midden van de loopboden naar voren schuiven.
Je hebt dan bij een groothoek geen looppbodem in zicht.
No place is boring, if you've had a good night's sleep and have a pocket full of unexposed film.
-Robert Adams-

A technically perfect photograph can be the world's most boring picture -Andreas Feininger-

Offline dasca

• Vaste bezoeker
« Reactie #16 Gepost op: 7 januari 2017, 21:29:54 »
Hoi Gary,

Mijn meest extreme groothoeken zijn een 72mm Super Angulon XL en de Grandagon 65mm/4.5.
Mijn favoriete objectief is toch wel de APO-Symmar 120mm, meer een groothoekig werkend standaardobjectief.
...geaccepteerde onscherpte is nog geen scherpte...

Offline Antoinette

• Analoog liefhebber
« Reactie #17 Gepost op: 7 januari 2017, 23:10:07 »
Wat is het probleem met de Calumet ?

T groot en lomp om makkelijk mee te nemen en ik zie niet goed genoeg of iets scherp is op het matglas. Ik wil liever een camera die ik makkelijker mee kan nemen en ook bijvoorbeeld mee kan nemen op vakantie.

Offline Cliff-SP3

• Vaste bezoeker
    • Mijn Flickr pagina
« Reactie #18 Gepost op: 8 januari 2017, 12:49:32 »
Al aan een Wanderlust gedacht? Er is een forumlid met zo een camera. Ik weet zo gauw niet meer wie. Het is wel een zoeker camera. Grt. Cliff.
Mamiya C220 geladen met Fuji RDP 100

Offline HoodedOne

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
« Reactie #19 Gepost op: 8 januari 2017, 13:52:34 »
Ik heb een wanderlust. Maar omdat Antoinette al aangaf dat ze wel de camera verstellingen wil, heb ik het niet geadviseerd.
De wanderlust is een fantastische lichtgewicht camera om mee op vakantie te nemen. Maar het is een echte point-and-shoot, en je zit vast aan een 65 of 90mm lens.
Hans

“If you cannot please everyone with your deeds and your art, please a few” [Schiller]

Wahrheit ist Feuer, und Wahrheit reden heisst leuchten und brennen. [L. Schefer]

Offline Antoinette

• Analoog liefhebber
« Reactie #20 Gepost op: 8 januari 2017, 14:10:42 »
Wel even aan gedacht hoor, al is het maar om de prijs en omdat ik, eerlijk is eerlijk, bij de calumet ook maar 1 lens heb en niet kan zeggen dat ik dat nou zo'n tekortkoming vond. Maar ik denk dat wat ik wil teveel uiteen loopt. Ik wil potrretten maken, maar ook landschapjes schieten en stilleventjes en macro's schieten.
« Laatst bewerkt op: 8 januari 2017, 16:11:20 door Antoinette »

Offline TTS

• Analoog liefhebber
« Reactie #21 Gepost op: 8 januari 2017, 14:23:31 »
Ik wil poretten maken, maar ook landschapjes schieten en stilleventjes en macro's schieten.
Doe dat dan met de camera die je wel hebt.
Dan loop je vanzelf een keer die grootformaatcamera tegen het lijf die geknipt is voor jou.

Offline MacSimski

• Vaste bezoeker
« Reactie #22 Gepost op: 8 januari 2017, 14:56:57 »
Ik heb het andersom gedaan: Had eerst de lens (aero Ektar 178mm) en daarna pas een body erbij gekocht. als je voor een speed graphic gaat, neem dan niet een anniversary zoals ik heb, maar de opvolger, de Pacemaker. de Crown speed graphic kan ook, maar heeft geen doeksluiter en dan moet de sluiter dus in je lens zitten. de Anniversary heeft te weinig verstelmogelijkheden als je wilt onthoeken. alleen shift up en zijdelings. geen tilt up en down alleen als je je loopbodem laat zakken.
--
kan het uit elkaar? Mooi!

Offline L.Cavalier

• Vaste bezoeker
  • Mijn toenmalig werkbeest
« Reactie #23 Gepost op: 8 januari 2017, 15:33:16 »
Beste Antoinette, ik denk dat je ' iets ' te veel vraagt, je wil de lens kunnen verstellen, mag niet te veel wegen, gemakkelijk mee te nemen op vakantie, portretten maken enz.
Alle Technika modellen wegen zwaar en je zal steeds een degelijk statief moeten meenemen, het groothoek bereik van de Technika is beperkt tot( 65 mm) en dan moet er nog een speciaal instelapparaat worden toegevoegd.

Alhoewel ik zelf al jaren met een Technika V fotografeer, ook met een optischebank 13x18 en een Linhof 220 formaat 6x7, zou ik toch opteren voor een lichter apparaat met iets minder verstelmogelijkheid, in principe zijn de in hout gemaakte toestellen zoals boven door diverse forumleden vermeld handiger ( veel minder gewicht) te gebruiken.
Een 4x5 ' opname zal als je wil verstellen steeds van een degelijk stabiel statief moeten gebeuren, en dan komt de volgende vraag zich opdringen 'ik zoek een licht en compact statief om op reis mee te nemen ' 8( 8(
Veel succes bij het zoeken naar de voor u geschikte camera ;) ;)

Offline Antoinette

• Analoog liefhebber
« Reactie #24 Gepost op: 8 januari 2017, 15:57:40 »
Ik vind een statief niet erg hoor, ook op vakantie niet. Ik wil alleen geen steekwagen nodig hebben om mijn camera te vervoeren  ;)

Offline defotobakker

• Analoog liefhebber
    • www.arnoudbakker.com
« Reactie #25 Gepost op: 8 januari 2017, 16:38:42 »
Tja... ik weet nu niet of ik je keuze makkelijker maak door nog een optie in het spel te gooien. Wat dacht je van een mamiya super 23.. Deze wordt veel verkocht met 6x9 matglas achterwand..en rolfilm achterwand..
Hij kan tilten (niet shiften), er is een cheapo 65 mm F 6.8  maar er zijn ook prima andere lenzen van 50 tot 500 geloof ik, al is die wel weer een beetje zeldzaam.....
Hij heeft een meetzoeker, daarmee werk je lekker vlot en uit de hand (met dik handvat..) maar wil je op vakantie met je statief, laat je het handvat toch lekker thuis.. Tja... zoals ik al zei.. het heeft niets te maken met je startvraag, maar als ik je wensen rijtje langsloop, zou ik als ik jou was tot ongeveer zo'n conclusie komen..
Een body met matglas en rolcassette, een 65 en een 100 of zo.. (mag je zelf weten, wat het goedkoopst is  een 127 110 100 90 whatever...(wat is mooi compact/betaalbaar..)
Ik dacht even een voorbeeldje van het net te vissen, maar verzoop vrij snel in het aanbod..
Je laat hiermee wel het 4x5 varen, en bent veroordeeld tot het matglasstaren als je op je matglas werkt..

Offline Antoinette

• Analoog liefhebber
« Reactie #26 Gepost op: 8 januari 2017, 17:01:33 »
Tja... ik weet nu niet of ik je keuze makkelijker maak door nog een optie in het spel te gooien. Wat dacht je van een mamiya super 23.. Deze wordt veel verkocht met 6x9 matglas achterwand..en rolfilm achterwand..
Hij kan tilten (niet shiften), er is een cheapo 65 mm F 6.8  maar er zijn ook prima andere lenzen van 50 tot 500 geloof ik, al is die wel weer een beetje zeldzaam.....
Hij heeft een meetzoeker, daarmee werk je lekker vlot en uit de hand (met dik handvat..) maar wil je op vakantie met je statief, laat je het handvat toch lekker thuis.. Tja... zoals ik al zei.. het heeft niets te maken met je startvraag, maar als ik je wensen rijtje langsloop, zou ik als ik jou was tot ongeveer zo'n conclusie komen..
Een body met matglas en rolcassette, een 65 en een 100 of zo.. (mag je zelf weten, wat het goedkoopst is  een 127 110 100 90 whatever...(wat is mooi compact/betaalbaar..)
Ik dacht even een voorbeeldje van het net te vissen, maar verzoop vrij snel in het aanbod..

Je laat hiermee wel het 4x5 varen, en bent veroordeeld tot het matglasstaren als je op je matglas werkt..

Ik moest het even visueel maken voor mezelf dus een pagina opgezocht waar de formaten van de negatieven afgebeeld werden. Dan zit er toch wel een aanzienlijk verschil tussen 6x9 en 4x5 en eigenlijk niet zo heel veel tussen 6x6 en 6x9. Ik denk dat ik daar spijt van ga krijgen. Als ik niet al een goede middenformaat camera had gehad dan was ik zeker voor de bijl gegaan.

Offline Bosch

• Vaste bezoeker
« Reactie #27 Gepost op: 8 januari 2017, 17:05:44 »
Ik heb een wanderlust. Maar omdat Antoinette al aangaf dat ze wel de camera verstellingen wil, heb ik het niet geadviseerd.
De wanderlust is een fantastische lichtgewicht camera om mee op vakantie te nemen. Maar het is een echte point-and-shoot, en je zit vast aan een 65 of 90mm lens.
Een wanderlust is ook niet heel gemakkelijk aan te komen toch? Heb al een tijd niks meer vernomen van ze en sta geloof ik wel op de mailing list voor als er weer voorraad komt... Ooit.

Offline dasca

• Vaste bezoeker
« Reactie #28 Gepost op: 8 januari 2017, 17:17:33 »
Een lichte loopbodem met verstellingsmogelijkheden is er wel zeker. Mijn Ebony (1400 gram) weegt evenveel als mijn Hasselblad + 100mm Planar en mijn Chamonix legt 1600 gram op de weegschaal. De Chamonix heeft mogelijkheid tot verwisseling van balg (normaal en groothoekbalg).Die laatste heb ik echter niet maar de gewone balg kan de camera kan met 65mm uit de voeten. Voorpaneel kan tilten en shiften en heeft rise en fall, achterpaneel kan shiften en heeft tiltmogelijkheden, geen rise en fall. De 65mm op 4x5 vindt zijn gelijke in een 20mm op kleinbeeld. Voor mij en mijn meeste hobbygenoten is dat meer dan voldoende groothoek. Heeft verder een zeer hoog afwerkingsniveau ( hout, carbon) en plankjes van het Linhof formaat. Het verbaast mij enigszins dat iemand die op zoek gaat naar een lichte 4x5, door enkele forumleden richting 6x9 "gestuurd" wordt. Toegegeven, een Chamonix wordt niet dagelijks aangeboden, maar de mijne had ik voor nog geen €500,00 incl. enkele accessoires + een aantal cassettes. Antoinette, wat jij wil hebben vergt wel enig zoekwerk, maar je vraagt zeker niet het onmogelijke. Succes op je zoektocht!
wat betreft een licht statief: carbonstatieven kostten bij hun introductie een klein vermogen. Nu het nieuwe er al lang af is, zijn ze redelijk betaalbaar en ik zie ze zelfs tweedehands al voorbijkomen.
...geaccepteerde onscherpte is nog geen scherpte...

Offline HoodedOne

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
« Reactie #29 Gepost op: 8 januari 2017, 18:43:07 »
Een wanderlust is ook niet heel gemakkelijk aan te komen toch? Heb al een tijd niks meer vernomen van ze en sta geloof ik wel op de mailing list voor als er weer voorraad komt... Ooit.

Klopt helemaal.
De site is nog steeds actief. Maar ik weet niet of er nog geleverd wordt. Er doen ook wat vreemde verhalen de ronde, dat er mensen zijn die nog steeds niet hun kickstarter reward hebben ontvangen. Ik weet niet of het waar is, en het klopt niet met mijn eigen ervaring. Onlangs zijn er op eBay wel een paar verkocht voor belachelijke prijzen.

Als Antoinette persé een 4x5 wil. Dan zou ik toch kijken voor een 2e hands Chamonix. Op het LFPF (Large Format Photography Forum) worden ze wel eens aangeboden.
Als nieuw een optie is. Dan zijn Gibellini en Chamonix geloof ik de goedkoopste (serieuze) opties. Beide merken bieden een 4x5 voor onder de €1000 aan.
Ja er zijn goedkopere 'kickstarter' projecten of doe-het-zelf 4x5 camera's. Maar die vallen bij mij meestal af vanwege materiaal keuze.
En natuurlijk de gebruikelijke veilingsites in de gaten houden.
Hans

“If you cannot please everyone with your deeds and your art, please a few” [Schiller]

Wahrheit ist Feuer, und Wahrheit reden heisst leuchten und brennen. [L. Schefer]

topsecret-dna