Auteur Topic: compacte grootformaat  (gelezen 12296 keer)

Offline Robhoek

• Nieuw
  • *
Re: compacte grootformaat
« Reactie #135 Gepost op: 28 oktober 2017, 19:44:40 »
Gaaf, hoe bevalt hij verder?

Ik heb uiteindelijk saai voor de zwarte gekozen. Arriveert als het goed is zeer binnenkort...

Offline koenrutten

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #136 Gepost op: 31 oktober 2017, 20:17:30 »
Is mijn eerste technische camera. Ik heb er nu 10 vellen ektar mee belicht en zelf ontwikkeld. en ongeveer 15 vellen FP4+.

Af en toe lukt er wel eens wat, maar ik ben nog veel aan 't leren. Dat gaat prima met deze camera. Instelmogelijkheden genoeg.
Ik ga er ook echt mee de natuur in en dan is het zeer prettig dat de camera opvouwt en zeer licht van gewicht is.
Ik heb er tot nu toe geen klachten over.

Ik weet niet meer of ik deze foto's hier ooit heb getoond, maar dit geeft goed weer hoe compact 't setje is:

Ik neem deze uitrusting in een klein schoudertasje mee.

Offline Robhoek

• Nieuw
  • *
« Reactie #137 Gepost op: 6 november 2017, 22:52:21 »
Mooi! Hoeveel filmcasettes neem je meestal mee?

Offline koenrutten

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #138 Gepost op: 7 november 2017, 07:57:45 »
Meestal 2.
Bij wat langere wandelingen 4. (Dan stop ik alles in een rugzakje)

Offline HoodedOne

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
« Reactie #139 Gepost op: 21 januari 2018, 11:46:01 »
Een bump van het topic.

Ik ben gewoon benieuwd hoe de intrepid cameras bevallen, nu we een paar maanden verder zijn.
Hans

“If you cannot please everyone with your deeds and your art, please a few” [Schiller]

Wahrheit ist Feuer, und Wahrheit reden heisst leuchten und brennen. [L. Schefer]

Offline Degroto

• Analoog liefhebber
  • Fotograaf
    • All things Analogue
« Reactie #140 Gepost op: 21 januari 2018, 11:59:46 »
Ik ook wel.
Reality is whatever stays when you stop believing in it.

Offline Willie W

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #141 Gepost op: 21 januari 2018, 12:29:33 »
Is natuurlijk wat je ervoor betaald.
Ik heb minder goeie ervaringen met het eerste model.
De statiefschroef kwam al snel los uit de bodemplaat en de instellingen voelen ook niet solide aan.
Ook het matglas vond ik niet geweldig. Vrij donker en lastig op scherp te stellen.
Maar zoals ik al zei, je kunt niet de kwaliteit van een ebony verwachten voor dit bedrag.

Offline Antoinette

• Analoog liefhebber
« Reactie #142 Gepost op: 22 januari 2018, 08:31:50 »
Ok, dat is jammer om te horen. Weet je toevallig of er inmiddels aanpassingen zijn gedaan sinds het eerste model?

Offline PrinterAttic

• Vaste bezoeker
    • Printer Attic
« Reactie #143 Gepost op: 22 januari 2018, 08:48:35 »
Ok, dat is jammer om te horen. Weet je toevallig of er inmiddels aanpassingen zijn gedaan sinds het eerste model?

De tweede versie (metalen knoppen) is een compleet andere camera in vergelijking met de eerste versie (houten knoppen).
Over het algemeen lijken mensen best tevreden over de tweede generatie, alhoewel ik ook redelijk wat verhalen lees op Twitter van mensen die uiteindelijk toch zijn doorgestroomd naar een meer solide camera.

Roy

Offline HoodedOne

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
« Reactie #144 Gepost op: 22 januari 2018, 08:53:40 »
Als ik het goed heb, was het eerste model helemaal van hout gemaakt. Bij het huidige model zijn de steunen van aluminium.

Is het trouwens mogelijk om dit hout enigzins te beschermen tegen de elementen ?
Hans

“If you cannot please everyone with your deeds and your art, please a few” [Schiller]

Wahrheit ist Feuer, und Wahrheit reden heisst leuchten und brennen. [L. Schefer]

Offline Erwin TF

• Analoog liefhebber
  • Zal ik het ooit eens leren.... Vast niet.
    • Flickr
« Reactie #145 Gepost op: 22 januari 2018, 09:10:56 »
Is het trouwens mogelijk om dit hout enigzins te beschermen tegen de elementen ?
Volgens Intrepid is het hout behandeld met een olie/was mengsel.
A technically perfect photograph can be the world's most boring picture -Andreas Feininger-

Offline Bosch

• Vaste bezoeker
« Reactie #146 Gepost op: 22 januari 2018, 22:43:46 »
Op de website zeggen ze dat ze het "weather proof" maken maar berkenplex staat niet bekend als goed plek voor buiten. Beetje water (Hollandse miezerbui ofzo) kan het wel tegen als je het water er niet te lang op laat staan. Vieze storm en andere natte avonturen zou ik ontwijken. Zo'n storm zal ook niet goed zijn voor je balg en bewegende onderdelen dus sowieso de vraag of je dat wilt.

Als je het zelf beter wilt beschermen kan je kiezen voor een stevige laklaag maar dan loop je weer het risico dat onderdelen niet meer passen... tenzij je de gaatjes en groeven niet lakt maar dan ben je de pineut als daar vocht in loopt.

Online Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #147 Gepost op: 23 januari 2018, 01:07:32 »
storm en andere natte avonturen zou ik ontwijken.

Als het te hard waait gaat je balg vanzelf teveel bewegen en met regen gaat bij mij ook alles in de tas. Ik vind grootformaat camera's  vooral mooi weer camera's.

Als je het zelf beter wilt beschermen kan je kiezen voor een stevige laklaag maar dan loop je weer het risico dat onderdelen niet meer passen... tenzij je de gaatjes en groeven niet lakt maar dan ben je de pineut als daar vocht in loopt.

Mijn Graflex heeft 1 houten zijde zonder leer en daar zitten inmiddels wel 3 laklagen op. Ziet er mooier uit en beschermt ook nog een beetje tegen van alles. Het houdt wel minder fijn vast voor zover dat relevant is.

Jon

topsecret-dna