Auteur Topic: M42 is helemaal niks  (gelezen 3521 keer)

Offline TTS

• Analoog liefhebber
Re: M42 is helemaal niks
« Reactie #30 Gepost op: 9 december 2016, 20:21:49 »
Iemand hier met kennis van vastzittende diafragma's????  Van beide lenzen blijft het diafragma wijd open en sluit niet....

Tomioka 55mm F1,4

And a 200mm F3,5

Nice duo  :-)

Offline martingewis

• Vaste bezoeker
« Reactie #31 Gepost op: 9 december 2016, 21:10:57 »
Die 55mm heb ik ook. Weet je zeker dat de knop niet op a staat? Heb altijd het idee dat die dingen niet kapot kunnen. Dit is een heel bekende lens. Staat er geen handleiding op internet?

Verstuurd vanaf mijn Nexus 9 met Tapatalk

Offline martingewis

• Vaste bezoeker
« Reactie #32 Gepost op: 9 december 2016, 21:16:35 »
https://www.dpreview.com/forums/thread/4052761 hier zegt iedereen dat het simpel is ;)

Offline martingewis

• Vaste bezoeker
« Reactie #33 Gepost op: 9 december 2016, 21:18:48 »
Meer uitleg hier: http://forum.manualfocus.org/viewtopic.php?id=10673

Offline TTS

• Analoog liefhebber
« Reactie #34 Gepost op: 9 december 2016, 21:41:03 »
Ja, dat is een Tomioka. I know.

Zal je linken eens volgen. En nee, M of A maakt niks uit. Diafragma blijft open bij beide lenzen. De 200 heb al van zijn vatting ontdaan, maar dan kom ik nog niet echt verder. Beetje prutsen lost nog niks op.  De 55 krijg ik nog zo maar niet open. Er zitten geen schroefjes in de vatting, maar wel aan de zijkant op de tubus bij de diafragmaring.

Beide lenzen hebben op ( Wellicht een te warme ) zolder gelegen.

Offline !karen

• Vaste bezoeker
« Reactie #35 Gepost op: 9 december 2016, 21:46:50 »
https://www.flickr.com/photos/ladenla/sets/72157623724138226/

Het achterste lensblok komt er in 1 keer uit en dan kan je meteen aan de doafragmabladen. Denk dat je de vatting zelfs niet hoeft te verwijderen. Misschien eens proberen om dat met een spanner eruit te draaien.

Offline TTS

• Analoog liefhebber
« Reactie #36 Gepost op: 9 december 2016, 21:52:31 »
Karen to the rescue :-)

Dat is een mooie fotoserie. Nu maar eens even heel goed bestuderen en morgen fris wakker eens nader koekeloeren of ik dat voor elkaar krijg.

Ben er nu eigenlijk al te moe voor. Beter een nachtje over slapen.  Wel die foto's eens gaan zien nu, dan droom ik er vast al van :-)

Offline TTS

• Analoog liefhebber
« Reactie #37 Gepost op: 9 december 2016, 21:58:41 »
Het is wel een bajonet lens en geen M42. En wat nieuwer ook, lijkt me, Karen.  Even onderzoeken of dat een beetje hetzelfde in elkaar steekt.

Oh oh, dat klopt niet helemaal, wat ik hier zei. Het is een M42 met een adapter... Dan lijkt het een bajonetlens....   Maar wel beter voor mijn gemoed...
« Laatst bewerkt op: 9 december 2016, 22:06:16 door TTS »

Offline sterremuur

• Analoog liefhebber
    • Flickr
« Reactie #38 Gepost op: 11 december 2016, 09:57:24 »
Vanuit de vatting steekt er een pook naar binnen die precies in een grijpertje moet vallen. Na geweld, of verkeerd terugsteken zit die er dan naast.
Ook de diafragmaring heeft van binnen een meeneemnok die precies goed moet zitten. Zit die ernaast dan  staat het diafragma bij M42 wijd open en valt er niks te sluiten.

Offline TTS

• Analoog liefhebber
« Reactie #39 Gepost op: 11 december 2016, 10:52:43 »
Vanuit de vatting steekt er een pook naar binnen die precies in een grijpertje moet vallen. Na geweld, of verkeerd terugsteken zit die er dan naast.
Ook de diafragmaring heeft van binnen een meeneemnok die precies goed moet zitten. Zit die ernaast dan  staat het diafragma bij M42 wijd open en valt er niks te sluiten.
Bij de 200 zal ik dat nog eens checken. De 55 nog niet open gemaakt, maar die staat er om bekend olie te verzamelen waar de diafragmabladen rusten.

Offline Ernst-Jan

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #40 Gepost op: 5 februari 2017, 19:35:20 »
Een Pentacon 50 alias Oreston is een prachtige lens als je een leuk ex hebt en kost met wat geluk een tientje.

Met Praktica LTL en een Tokina 200mm F3.5 €25 :D

Wist niet dat die Pentacon een leuk lensje was :)
« Laatst bewerkt op: 5 februari 2017, 19:44:45 door Ernst-Jan »

Offline martingewis

• Vaste bezoeker
« Reactie #41 Gepost op: 5 februari 2017, 19:52:37 »
Met Praktica LTL en een Tokina 200mm F3.5 €25 :D

Wist niet dat die Pentacon een leuk lensje was :)
Als ik me goed herinner is die Tokina ook niet beroerd.

Offline Miss Analoog

• Vaste bezoeker
    • Graphorama.nl
« Reactie #42 Gepost op: 11 mei 2017, 11:00:18 »
Ik vind M42 wel prettig werken, ik heb tenslotte een Fujica ST901. Dat is een heel fijn toestel om mee te werken! En daar heb ik de Fujinon 55mm (ik dacht dat hij 1.8 was). En de Jupiter-11, 135mm, f/4. Die moet hoogstens gesmeerd worden, maar het was de rit naar de kringloop en de kapotte body die eraan zat helemaal waard. En tenslotte heb ik nog een Sigma zoom-lensje. Ik ben geen fan van zoomlenzen, maar hij werkt best fijn.

Ik hoop nog ergens ooit wat Duits glas te scoren, een 50mm van de zebra-serie van Zeiss of zo.

Offline TTS

• Analoog liefhebber
« Reactie #43 Gepost op: 8 september 2017, 23:40:39 »
Inmiddels heb ik ontdekt dat er een veertje loshangt in de 200mm. Dat zou met een tandartshaakje terug te wippen moeten zijn.

Die ( Tomioka ) 1,4 55 is op volle opening niet zo scherp als de Auto Chinon 1,7 55mm die ik heb. En die heeft ook een heeeeeeeeele zachte softe bokeh...  En is nagenoeg nieuw.

( Heb eindelijk ook eens wat van die ringetjes gekocht voor tussen M42 en een EOS 5D  :-)  )

De EBC Fujinon 1,8 55mm werkt niet met een adapter op EOS, want dan klemt de diafragmaring tegen de adapter en is niet te verstellen, bummer...

Verder heb ik een Kenlock 2,8 28mm die verrassend goed is. ( Beter dan de Auto Chinon 2,8 28mm   En ze lijken uit dezelfde fabriek te komen, alleen is het glaswerk van Kenlock anders. De tubus is vrijwel gelijk ).

Die Auto Chinon 3,5 200mm is best goed, ook op F 3,5.

Een auto Chinon f4 70-220-mm zoom is echt niet zo fantastisch.  Dat was ook wel te verwachten. Lichtafval bij volle opening 220mm, onscherpe hoeken..  tsja...

Een Vivitar Series 1 ( Tokina ) 3,5 70-210mm is een stuk beter ( Ik heb een C/Y vatting )

Mijn favoriete M42 is inmiddels de Meyer Orestor 135 2,8 .
Dan de Auto Chinon 55mm 1,7
Dan de Super Yashinon DX 135mm 2,8 preset.
Dan die Kenlock 28mm

Maar mijn Yashica ML's kunnen nu ook met adapters op EOS, dus ja..   :-)   Overkill.  :-)
En daar zit ook een CZ Planar 50mm 1,4 bij ......

Mijn gevoel dat M42 niks is is dus deels bevestigd en deels ontkracht.
En zo zie je maar dat je niks moet aannemen, maar zelf moet ondervinden.
Een preset lens is op een adapter best fijn. Open, scherpstellen en klik dicht, knips...

Ik vind het overigens heerlijk om weer zelf scherp te stellen met lenzen die niet zo volumineus zijn.
Is voor candidfotografie wel fijn. Je bent niet zo overduidelijk een "fotograaf" ....
En ik heb weer het gevoel terug van toen ik met F4s-sen werkte met Ais Nikkors.
Leuk is dat.

Offline MacSimski

• Vaste bezoeker
« Reactie #44 Gepost op: 9 september 2017, 01:39:53 »

Mijn favoriete M42 is inmiddels de Meyer Orestor 135 2,8 .
Dan de Auto Chinon 55mm 1,7
Dan de Super Yashinon DX 135mm 2,8 preset.
Dan die Kenlock 28mm

probeer eens een tair 11a 135mm f2.8 (met 21 diafragmabladen. altijd rond dus) en een Jupiter-9. 85/f2 ook erg leuk voor het geld wat je er voor betaald.

zelf gebruik ik al een aantal jaren een tamron SP 35-80 f2.8-3.8 met close focus macro. lekker compact en het traploos scherpstellen tot op 27cm is wel erg lekker. Voor de langere brandpunten heb ik een  Tokina close focus 75-260 f4.5. wat ie mist aan licht maakt hij ruimschoots goed aan close focus tot ongeveer 30cm. beiden zijn draai-zooms. ik heb nooit goed kunnen werken met schuif zooms. naar beneden schieten is inziemen, naa boven is uitzoomen. nie handig.

en voor de 200mm f2.8 heb ik een vrij zeldzame Sigma XQ f2.8 met YS adapter naar M42. loodzwaar, maar daardoor erg stabiel om mee te schieten. die heeft twee scherpstel ringen, een langzame en een snelle die alleen het voorste element bedient.

maar zooms zijn grillig. er zit heel veel bagger tussen. gelukkig kun je mflenses.com redelijk veel info vinden
--
kan het uit elkaar? Mooi!

topsecret-dna