Auteur Topic: M42 is helemaal niks  (gelezen 3520 keer)

Offline TTS

• Analoog liefhebber
M42 is helemaal niks
« Gepost op: 7 december 2016, 12:19:19 »
Dacht ik altijd...  tot voor kort.

Mijn broer had een MTL3, ikzelf een Zenith ( Weet niet meer welke, maar wel nog dat het ontspannen van de sluiter na drie keer al blaren op mijn vingertop gaf... :-) )

Ik vond het dus helemaal niks.  Ook dat donkere matglas van die MTL3 niet.  Dus heb ik mijn hele leven gedacht dat het onder de maat was.

Maar nu heb ik een Chinon CE Memotron. Da's andere koek.  Relatief stille sluiter, geen pijn aan het pootje meer, automatische belichting met diafragmavoorkeuze, kek uiterlijk, best heldere zoeker, mooie naald als lichtmeter in de zoeker.

Wel wordt voor M42 lenzen op www behoorlijk wat gevraagd.....

Nu ben ik eens benieuwd hoe jullie over M42 systemen denken. En hebbie nog tips aangaande glaswerk. Wat is de TOP en wat is aanvaardbaar, toch goed, en tegen schappelijke prijzen te vinden?

Ik tracht hier toch een lang ingesleten denkpatroon te doorbreken, dus heb wat compassie met me :-)

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
Re: M42 is helemaal niks
« Reactie #1 Gepost op: 7 december 2016, 13:05:43 »
Ik heb zowel een Fujica ST801 en ST901, beide met M42 schroefdraad. Deze waren voor hun tijd vrij moderne camera's - afgezien van de M42 schroefdraad dan. Fujica had wel een eigen diafragma koppeling dus kon lichtmeten met open diafragma.  Ik vind het fijne camera's en gebruik ze af en toe nog. De lenzen zijn OK maar ook niet echt bijzonder.

Wbt M42 heeft Pentax waarschijnlijk de beste lenzen gemaakt; ik heb daar alleen de 135mm 3.5 van en die vind ik vrij goed.

Jon

Offline ArneKuilman

• Vaste bezoeker
« Reactie #2 Gepost op: 7 december 2016, 13:33:43 »
Ik vind de Fujinon EBC 50mm F/1.4 een bizarre lens met swirley bokeh.

Martin Doderer & Zita by Arne Kuilman

Verder ook fan van de Meyer-Optik Görlitz Oreston 100mm

Relax by Arne Kuilman

Beide lenzen, die je helaas niet 'zomaar' tegenkomt. De Fujinon heb ik voor gelapt (±€50) en die Oreston kwam ik wel tegen.

Mocht je nog geen Helios 44-2 hebben, dat is een redelijk makkelijk te vinden objectief, die veel lijkt op de CZJ Biotar (die ze kopieerden)

Pigeon commandpost (Columba livia) by Arne Kuilman

Offline Cliff-SP3

• Vaste bezoeker
    • Mijn Flickr pagina
« Reactie #3 Gepost op: 7 december 2016, 14:56:39 »

Wel wordt voor M42 lenzen op www behoorlijk wat gevraagd.....
Dat komt vooral door gebruikers van spiegelloze systeem camera's. Daar kan vrijwel ieder objectief op met gebruik van een adapter. En op Marktplaats en Ebay denkt nu iedereen die nog een oude analoge spiegelreflex met objectieven bezit dat hij / zij "goud" in handen heeft. De meest duistere merk objectieven worden aangeboden alsof het niche producten zijn, vergezeld met de meest onzinnige teksten die je kunt bedenken ^D
Nu ben ik eens benieuwd hoe jullie over M42 systemen denken. En hebbie nog tips aangaande glaswerk. Wat is de TOP en wat is aanvaardbaar, toch goed, en tegen schappelijke prijzen te vinden?
Zoals Jon al aangeeft de M42 (Super) Takumar objectieven van Pentax, verder nog Tamron Adapt-a-matic objectieven, de zogenaamde "zebra" objectieven van Meyer-Görlitz uit de voormalige DDR. Oude merk objectieven uit West-Duitsland, bijvoorbeeld van A. Schacht Ulm, Enna of Steinheil uit München. Dan nog de objectieven van Chinon, ook uitgebracht onder de naam Revuenon door Foto Quelle. Daar zitten soms juweeltjes tussen. Bijgaand nog een link naar een database http://allphotolenses.com/lenses.html Hier is ook nog één en ander te vinden. Grt. Cliff.

« Laatst bewerkt op: 7 december 2016, 15:05:00 door Cliff-SP3 »
Mamiya C220 geladen met Fuji RDP 100

Jan Hoogeveen

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 7 december 2016, 15:06:10 »
De meeste mooie M42 lenzen denk ik ook Pentax, een aantal Takumars zijn heel goed maar wel radioactief. Je lijkt mij het type dat ook geen magnetron gebruikt.

Er zijn een paar heel gewilde Tomioka's, 55/1,2 en 55/1,4, verkocht onder verschillende merknamen, die heb ik nog nooit geprobeerd. De Vivitar 55/2.8 macro, ook verkocht als Panagor 55/3 macro wel, die is goed. Als je die nog niet hebt, een Aus Jena T (Tessar) 50/2,8. Een Industar 50/3.5 is ook een Tessar kopie. Helios 44 idd, scherp met een apart karakter.

MacSimski had laatst een mooi lijstje, een paar daarvan wil ik ook nog wil proberen.

De camera's ben ik geen fan van, ik heb een Spotmatic met een 8 element Super Takumar 50/1.4, de lens is geweldig maar ik gebruik hem liever op een Pentax K2 of MX met een M42 adapter. Of digitaal, als ik dat hier mag zeggen.

Offline Peter

• Analoog liefhebber
« Reactie #5 Gepost op: 7 december 2016, 15:30:43 »
Mijn eerste echte camera was de Asahi Pentax Spotmatic F met P(raktica/entax)-draad, en sindsdien heb ik veel m42 lenzen gebruikt, ook op digitaal. Mijn favoriete m42 camera was de Asahi Pentax ES(II). De kwaliteit van m42 als categorie benaderen is tamelijk onzinnig, omdat er tientallen verschillende (merken) camera's en duizenden verschillende lenzen met m42 schroefdraad zijn gemaakt, van bagger tot topkwaliteit. Voordeel van schroefdraad was/is de uitwisselbaarheid en het feit dat ze altijd vastzitten (een bajonet is duur en kan speling krijgen, was destijds het argument van Pentax). Ik heb voornamelijk ervaring met de Takumar schroeflenzen, die worden veel en voordelig (behalve de collector's items) aangeboden, en zijn bijna allemaal van hoge optische en mechanische kwaliteit.

Offline Cliff-SP3

• Vaste bezoeker
    • Mijn Flickr pagina
« Reactie #6 Gepost op: 7 december 2016, 15:32:00 »
De camera's ben ik geen fan van, ik heb een Spotmatic met een 8 element Super Takumar 50/1.4, de lens is geweldig maar ik gebruik hem liever op een Pentax K2 of MX met een M42 adapter.
Jan, op de Pentax K2 en MX moet je toch ook je diafragma eerst sluiten voor een correcte meting? Ik kan het wel begrijpen voor de MX omdat je sluitertijd en diafragmawaarde in de zoeker kunt aflezen. Doe ik ook met een M42 objectief er aan. De K2 weet ik alleen van dat het een halfautomaat is.
Of digitaal, als ik dat hier mag zeggen.
Van mij wel ^D Grt. Cliff.
Mamiya C220 geladen met Fuji RDP 100

Offline TTS

• Analoog liefhebber
« Reactie #7 Gepost op: 7 december 2016, 15:39:47 »
Ik heb Chinon ( CE Memotron ) en een 70 - 220 met vaste F4 en een 2,8 28mm en ook een KEnlock 2,8 28mm, volgens mij ook bij Chinon gemaakt ( aan de bouw te zien ).

Wil nog een Yashinon DX 50mm 1,7 er bij kopen. Met een TL Electro er aan vast.  Tomioka is vanuit de Yashicahoek bij me bekend. Revuenon dus ook, evenals Porst.

Orestor 100 wist ik.  De simpele Pentacon Automatic MC 50 1,8 schijnt een heel behoorlijke lens te zijn. Trof daarvan twee kapotte exemplaren aan bij de plaatselijke ouwe meuk provider ( de Kringloop ).

Enna Munchen zie je vaak met veel plastic... toch goede optieken.

Pentax is bekend...

Helios 44 - 2 ... Mwah, ik heb niks met die swirly bokeh,... Vind het maar onrustig...

Jan Hoogeveen

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 7 december 2016, 16:07:25 »
Jan, op de Pentax K2 en MX moet je toch ook je diafragma eerst sluiten voor een correcte meting? Ik kan het wel begrijpen voor de MX omdat je sluitertijd en diafragmawaarde in de zoeker kunt aflezen. Doe ik ook met een M42 objectief er aan. De K2 weet ik alleen van dat het een halfautomaat is. Van mij wel ^D Grt. Cliff.

Je hebt gelijk, als je alleen M42 gebruikt maakt het niet zo heel veel uit, alleen vind ik het prettiger gebruiken en vasthouden. Ik vind het fijnere camera's, niet van die bakbeesten. De K2 is een elektronisch gestuurde camera met AV modus, wel redelijk groot maar geen Singlex of zo. En ik heb ook nog wel wat PK lenzen. Vandaar dus eigenlijk.

Offline MacSimski

• Vaste bezoeker
« Reactie #9 Gepost op: 7 december 2016, 16:29:21 »
de Pentacon 50/1.8 is de nieuwe naam voor de Meyer Optik Goerlitz Oreston 50/1.8 de 135/2.8 van pentacon was de meyer orestor met wat minder diafragmabladen en dubbele coating. die heeft een ingebouwde zonnekap. erg handig.

let op vooral in de zooms zit veel bagger. Van de bekende 28-80 en 80-200 zooms heb ik er een aantal gehad die ronduit matig waren. zeker qua contrast. zelf was ik ook niet zo gecharmeerd van de pomp-zooms. de draaizooms vind ik fijner werken. ook komt daar veel minder stof in. die pompers werken als een blaasbalg. niet handig
--
kan het uit elkaar? Mooi!

Offline TTS

• Analoog liefhebber
« Reactie #10 Gepost op: 7 december 2016, 16:31:59 »
Pomp zooms.... Jeetje, dat klinkt wel heel erg jaren zeventig......

Gelukkig is mijn Chinon een brave nette draaiert.

Offline martingewis

• Vaste bezoeker
« Reactie #11 Gepost op: 7 december 2016, 18:55:35 »
Ik ben zo goed als helemaal gestandaardiseerd op m42 qua spiegelreflex kleinbeeld. Ik heb twee Memotron Ii camera's maar zoals ik al eens uitgebreid uit de doeken heb gedaan, vind ik dat die allebei twee stops overbelichten.

Veel van de mooie lenzen zijn al genoemd. De Meyers vind ik fantastisch, ik heb 30mm, 50mm, 135mm en 200mm. Vooral de Meyer Lydith 30mm moet je zeker kopen. Staan er momenteel weer een paar van op MP. De 100mm is duur en zelfzaam.

Nog niet genoemd: Zeiss Pancolar 1.8, radioactief maar dat is niet schadelijk. Verder heb ik een beschadigde maar vreselijk goede Schneider Kreuznach Edixa Xenar. Veeeel beter dan een Tessar. Ook heb ik een Rollei Planar in m42 maar ook die zijn zeldzaam. Zeiss Flektogon is mooi, met Russische variant Mir 1b

Dan heb ik een serie die ik ga verkopen omdat ik ze niet gebruik, sommige heel goed: Mamiya Sekor SX 28, 35, 55, 135, 200mm. Daar zit een rand aan waardoor ze niet op elke adapter of camera passen. Wel goede lenzen en heel licht qua bouw.

Als je ze kunt vinden, zijn de Sigma Wide en Super Wide 28 en 24mm ook mooi, met moderne coatings uit de '80s.

Nu kun je wel weer even vooruit ;). MP is je vriend al moet je wel een beetje geluk hebben en niet zomaar op elke vraagprijs ingaan.

Verstuurd vanaf mijn Nexus 9 met Tapatalk

Offline pcr-reflects

• Regelmatige bezoeker
  • **
    • Flickr photostream
« Reactie #12 Gepost op: 7 december 2016, 20:37:44 »
Ik fotografeer al jaren met een Praktica Super TL2, met sinds een tijdje een Carl Zeiss Jena (Pancolar) 50 F1.8 erop. Haarscherp en een fijne bouwkwaliteit! Heb eerder ook de Pentacon 50 gebruikt, een mooi exemplaar. Eigenlijk was ik daar ook erg tevreden over (tot het diafragma op 1.8 bleef hangen  ^D
Carl Zeiss heeft meer mooie objectieven voor M42 die nog in omloop zijn, zoals de Distagon (een 28mm of 35mm geloof ik). Maar ik moet erbij zeggen, de prijzen lopen uiteen.. ::)

« Laatst bewerkt op: 7 december 2016, 20:40:50 door pcr-reflects »
'Verstuurd vanaf mijn Praktica'

Offline TTS

• Analoog liefhebber
« Reactie #13 Gepost op: 7 december 2016, 21:24:11 »
JA, de prijzen liegen er niet om...

Ik heb mijn Memotron nog niet getest.

En eigenlijk wil ik er ook niet al te veel geld in steken...   Heb net een compleet Yashica systeem met ML optieken enz aangeschaft. Voor mogelijk minder dan een zelfde M42 uitrusting zou gaan kosten. Dat verbaasde me wel eigenlijk.

Maar ik ben eigenlijk ook bezig met mijn vooroordelen inzake M42 weg te nemen en een stukje te groeien wat dat aangaat.

Ik verwacht dat ik met mijn Yashica FX-3en sneller zal kunnen werken. In elk geval draaien de lenzen al soepeler...  Dat alleen al maakt het sneller werken mogelijk.

Ben lerende,......

Offline martingewis

• Vaste bezoeker
« Reactie #14 Gepost op: 7 december 2016, 23:42:18 »
De schroefvatting is een nadeel van m42. Het is veel langzamer dan bajonet. Voordeel is voor mij dat het de breedste standaard is voor betaalbare lenzen, toch, ondanks stijgende prijzen. Een Pentacon 50 alias Oreston is een prachtige lens als je een leuk ex hebt en kost met wat geluk een tientje.