Auteur Topic: Akarelle en flits  (gelezen 605 keer)

Offline ArneKuilman

• Vaste bezoeker
Akarelle en flits
« Gepost op: 20 augustus 2016, 16:27:03 »
Akarelle uit 1953 heeft een Prontor sluiter met V X en M. V is voor zelfontspanner, maar op X en M gaan mijn Nikon flitsers (SB-800 en SB-25) niet af.
PC sync kabel handmatig getest en die is goed.

Kunnen deze moderne fliters wel op de Akarelle of wat kan ik anders proberen? Aangezien het analoog is zat ik ook te bedenken, dat er dus 'iets' contact binnen de PC socket op de Akarelle. Hoe moet ik dat voor me zien? Iets mechanisch, wat dus de + en de - van de PC sync socket overbrugt?

Is de oplossing, zo'n dommer flitsblokje ertussen (oftewel, de Nikon's doen het niet, want ze sensen van alles met hun pootjes?)

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
Re: Akarelle en flits
« Reactie #1 Gepost op: 20 augustus 2016, 17:20:03 »
Ja, meestal is het een maak-contactje in het sluiter huis.  Het is goed mogelijk dat die contacten vuil of ingebrand zijn; het eerste is het meest waarschijnlijk. Een mechanisch defect kan ook, maar o daar achter te komen, moet meestal de sluiter open.
Je zou in elk geval kunnen testen of je flitsers op deze manier goed triggeren door de kabel aan te sluiten op de flitser en even de contactjes kort te sluiten met een paperclip oid.
Het elektrisch testen van het contact van de sluiter is wat lastiger omdat het maar een heel kortstondig contact is en dus een digitale multimeter van weinig nut is. Met een analoge multimeter zou je het wellicht wel kunnen meten, want die zijn sneller. Met een oscilloscoop uiteraard ook, maar die moet je maar net hebben...wellicht heeft iemand nog een goede tip om het flitscontact van die sluiter te testen.
De dag dat ik volledig tevreden ben met mijn foto's, is de dag dat ik de camera aan de wilgen hang.

topsecret-dna