Auteur Topic: Ervaringen met de Leica IIIg ?  (gelezen 1585 keer)

Offline Mister_Jelly

• Analoog liefhebber
Ervaringen met de Leica IIIg ?
« Gepost op: 14 augustus 2016, 09:48:33 »
Thans fotografeer ik met een Canon P. Heerlijke camera, maar ik ben ook van plan een meetzoeker van Duitse makelij aan de fototas toe te voegen.

Daarbij dacht ik altijd aan een M3 of eventueel M2. Dit omdat ik graag een grote zoeker heb met parallax correctie. On deze reden heb ik ook nooit serieus nagedacht over een M39 Leica.

Totdat ik op internet las over de IIIIg, als ik het goed begrijp is de zoeker van die camera groter dan die van andere III's, bovendien is er parallax correctie! Qua prijs is het niet veel anders dan de M3, maar ik zie wel wat mogelijke voordelen ten opzichte van de M serie:
- kleiner
- lichter
- M39 lenzen gebruiken zonder adapter

Een nadeel lijkt me dat de meetzoeker gescheiden is van de zoeker, maar ik lees hier en daar dat de meetzoeker van de III's wel preciezer is dan die van M's. Is dat echt zo?

Daarnaast is er natuurlijk het lastige film laden. Hoe lastig is dat nu echt?

Ben benieuwd naar ervaringen en tips. Wie heeft ervaring met deze camera die hij/zij wil delen? Alvast zeer bedankt!

Offline Mschekkerman

• Analoog liefhebber
Re: Ervaringen met de Leica IIIg ?
« Reactie #1 Gepost op: 14 augustus 2016, 10:03:39 »
Citaat
Een nadeel lijkt me dat de meetzoeker gescheiden is van de zoeker, maar ik lees hier en daar dat de meetzoeker van de III's wel preciezer is dan die van M's. Is dat echt zo?

Nee, bovendien is de meetzoekerbasis van de Leica M serie groter waardoor hij in theorie nauwkeuriger zou moeten zijn. In de praktijk zul je het verschil nauwelijks merken.

Citaat
Daarnaast is er natuurlijk het lastige film laden. Hoe lastig is dat nu echt?

Niet lastig als je de aanloopstrook van de  film op de juiste manier knipt en het een aantal keer hebt geoefend.

De Leica IIIg is in mijn ogen de 'vlees noch vis' Leica. Het is allemaal mooi klein en compact, maar ook een beetje krap allemaal (op de zoeker na). Dan liever een échte IIIa tm f of een echte M3.

Je zou ook kunnen kijken naar de Canon IIs, die een even grote gecombineerde zoeker/meetzoeker heeft. (maar geen parallax correctie heeft) Ik heb altijd zonder automatische correctie gefotografeerd, mijn ervaring is dat ik het zelden nodig heb. Als het echt nodig is gebruik ik de correctie op de externe zoeker.
~ vergeet nooit je camera mee te nemen ~

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #2 Gepost op: 14 augustus 2016, 10:32:03 »
Geen ervaring met een IIIg maar wel met een IIf.

Film inleggen vond ik het grootste probleem. Als je thuis de aanloopstrook alvast op maat knipt dan gaat het nog wel maar dan nog vond ik het lastig.

Die meetzoekerbasis zou ik me niet druk over maken. Dubbele zoeker vond ik ook niet echt handig.

Als de prijs gelijk is zou ik voor een M3 gaan. Ik zie geen voordelen voor een IIIg.

Ik heb mijn IIf omgeruild voor een Bessa R. Bevalt me veel beter.

Jon

Offline Mister_Jelly

• Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 14 augustus 2016, 11:35:47 »
Dank voor jullie reacties! Het grote voordeel van de III series dat ik nu zie, is voor mij toch ook wel het formaat. Eigenlijk vind ik dat ook het enige nadeel van de Canon P (die verder perfect is voor mij, met de grote gecombineerde zoeker/meetzoeker en parallax correctie). Met de M3 ga ik er wat formaat en gewicht betreft niet echt op vooruit. Misschien is de   Canon IIs inderdaad wat voor me, of is die niet veel kleiner dan de P?

Of misschien toch eens kijken naar een IIIf, dan blijft er ook budget over voor een echt goede lens.

Het liefst zou ik ze allemaal eens aan het oog houden, dan weet je het pas echt natuurlijk...

Offline Coosc

• Vaste bezoeker
« Reactie #4 Gepost op: 14 augustus 2016, 11:53:22 »
Ik twee III's en een M3. Als je ze een keer voor je oog wilt houden en met elkaar vergelijken, ben je van harte uitgenodigd.

Groeten,

Coos

Offline Mister_Jelly

• Analoog liefhebber
« Reactie #5 Gepost op: 14 augustus 2016, 12:07:14 »
Ik twee III's en een M3. Als je ze een keer voor je oog wilt houden en met elkaar vergelijken, ben je van harte uitgenodigd.

Groeten,

Coos

Dat is natuurlijk een kans die ik niet onbenut wil laten! Ik stuur je een PM

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #6 Gepost op: 14 augustus 2016, 12:20:36 »
Als je het formaat belangrijk vindt koop er dan een inklapbare Elmar 50 mm en ofwel de Elmar  35 mm of de Summaron 35 mm 3.5 bij. Die zijn ook erg compact.

Jon

Offline Mschekkerman

• Analoog liefhebber
« Reactie #7 Gepost op: 14 augustus 2016, 12:40:22 »
Citaat
Misschien is de   Canon IIs inderdaad wat voor me, of is die niet veel kleiner dan de P

Even groot als een normale schroefleica.  :)
~ vergeet nooit je camera mee te nemen ~

Offline Mister_Jelly

• Analoog liefhebber
« Reactie #8 Gepost op: 14 augustus 2016, 15:34:48 »
Even groot als een normale schroefleica.  :)

Hmmm, interessant! Eerst eens bij CoosC langs

Offline L.Cavalier

• Vaste bezoeker
  • Mijn toenmalig werkbeest
« Reactie #9 Gepost op: 14 augustus 2016, 19:21:03 »
Ik zou opteren voor een M2 M3 of M4  de filminleg is bij de M modellen veel gemakkelijker, daar je een luikje omhoog kan kiepen zodat je duidelijk ziet dat de film op de twee tandwielen zit.

Offline leevmeister

• Analoog liefhebber
  • Canon verzamelaar, alles-gebruiker
« Reactie #10 Gepost op: 14 augustus 2016, 20:16:22 »
Ik heb een IIIg en een M3. De zoeker van de IIIg is best wel goed vind ik. Echter is de niet gecombineerde zoeker toch wel een stuk anders werken dan een M. Mocht je in de buurt van Rotterdam wonen mag je ook wel langskomen om te testen :)
Levi

Canon FD: F-1 t/m T90, 7.5mm t/m 500mm
Canon RF: 7s met 50 f0.95
Gebruiker van 110, 135, 127, 120 en 4x5 film

Offline Mister_Jelly

• Analoog liefhebber
« Reactie #11 Gepost op: 14 augustus 2016, 22:26:53 »
Ik heb een IIIg en een M3. De zoeker van de IIIg is best wel goed vind ik. Echter is de niet gecombineerde zoeker toch wel een stuk anders werken dan een M. Mocht je in de buurt van Rotterdam wonen mag je ook wel langskomen om te testen :)

Dank voor je antwoord! Wel een fijne camera verder, veel mee geschoten?
Ben best vaak in de buurt van Rotterdam dus als je tijd hebt... Ik ga ook nog bij Coosc langs dus dat is pas een uitgebreid warenonderzoek!

Offline Mr_Flibble

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
  • In Tabulas Argenteas Refero
    • Flibweb.nl
« Reactie #12 Gepost op: 15 augustus 2016, 08:09:20 »
Inleggen van film behoeft enige handigheid.
Het voorknippen van de film leader is het gemakkelijkst.
Zorg wel voor een glade kurve, een scherp hoekje of een scheurtje kan leiden tot gespleten film (en uiteindelijk een vastloper) wanneer deze achter de zijkant van de film gate blijft hangen

Als je de film zonder knippen in de camera probeert te steken blijft de bovenkant van de film hangen achter de bovenrand van de film gate.

Zal niet de eerste keer zijn dat ik film snippers uit een Leica vis ;)

Andere optie is de lens verwijderen en door de open sluiter de film op zijn plaats geleiden, maar daar zijn de meeste mensen nogal huiverig voor...ik heb daar niet  zo'n probleem mee. Kost iets meer tijd maar dan heb je geen schaartje/mesje nodig 

De Creditcard methode is ook een mogelijkheid maar wordt meestal door de experts toch afgeraden. ;)

Zelf mis ik de IIIg nog in mijn uitbundige collectie van de Leica III-serie
Rick - Mijn Moderator stem is ROOD
Geladen met film: Certo Super Sport Dolly
Laatste speeltjes: Kinax II
Laatste activiteit: Brocante markt Heusden

Offline Mister_Jelly

• Analoog liefhebber
« Reactie #13 Gepost op: 15 augustus 2016, 22:20:10 »
Dank voor al jullie reacties, maar onder het genot van koffie heb ik bij Coos eens door de verschillende zoekers mogen turen, en wat bleek: er kan wat zoekerbeeld betreft toch weinig op tegen een M3... De zoektocht is gestart! Veel dank Coos, en ook Levi volr je aanbod maar voorlopig hoef ik de IIIG niet te bekijken, ik ben om!

Offline Josma Vir

• Nieuw
  • *
  • An apple a day keeps the doctor away
« Reactie #14 Gepost op: 25 september 2016, 13:58:43 »
Hoewel ik me pas registreerde, toch al een reactie.
Ik heb langs de beurs Catawicky een Leica IIIG aangekocht, een romantische bevlieging. Ik had in Gent de tentoonstelling "Leica" bezocht, een NIET commerciële tentoonstelling, die de historische rol van de vroege Leicas illustreert. Het apparaat dat aanvankelijk bij me binnen kwam was niet ok, maar de Franse leverancier heeft het uitgewisseld voor een "goed" apparaat en me nog 10€ gezonden voor verzendingskosten...! Dan nog even het apparaat laten controleren door een expert en, ja hoor, het werkt perfect en ziet er dan ook nog goed uit. Het is natuurlijk een "collectors" item: bij een Duitse Leica winkel staan ze aangeboden gemiddeld €1.000 voor een apparaat dat meer dan 5O jaar oud is. Als je wars bent van digitaal "kijk en druk af", alles automatisch, dan is het een feest met Leica IIIG aan de slag te gaan. Het is een ware "operatie" waarbij vooraf alles piekfijn moet ingesteld worden, de te fotograferen personen graag even stil staan om te poseren (als ze bewegen zijn ze uit de scherpte-diepte"), maar dan krijg je ook een haarscherp beeld, zowel met de 50 als de 90 lens. Het produkt is "af". Geen lightroom waarbij allerlei fratsen met je opname uitgehaald worden, het is gewoon "his masters image", je bent de enige unieke papa van het beeld.
Film opladen is, zonder sjabloon, een hel! Begin er niet aan, een stuk van je film gaat om zeep. Die sjablonen om de "kop" van de film bij te snijden worden verkocht aan woekerprijzen, maar je kan evengoed een sjabloon maken in een stevig karton. De vorm van het sjabloon kan je vinden op het internet, ook bij you-tube.
Wereldberoemde fotografen hebben gewerkt met Leica IIIG (Cartier Bresson was één van de eersten die aantoont wat mogelijk is), maar zijn succes is wel meer "hoe hij de dingen observeert" dan de werking van de camera.
Fotografie met Leic IIIG is als bergbeklimmen: elke stap afwegen, nogmaals checken, beslissen en "klik". Stap voor stap. Met een zucht van verlichting. Een mooi avontuur...
Josma Vir
Hoewel levenseinde nabij, voel ik me als een boorling: verwonderd, leergierig, happy na mijn papje...