Auteur Topic: zwarte doek  (gelezen 2056 keer)

Offline dasca

• Vaste bezoeker
zwarte doek
« Gepost op: 5 augustus 2016, 12:20:21 »
Wanneer ik met mijn 4x5 loopbodem op stap ga, gebeurt het me geregeld dat de zwarte doek van mijn hoofd en camera afglijdt, helemaal bij een beetje wind. Ik heb daar wat op gevonden en gelukkig is mijn vriendin handig met de naaimachine. Ik heb een stuk zwarte niet-lichtdoorlatende stof gekocht van 80x160 cm ( gemakshalve heb ik hier de extra stof voor de zomen weggelaten en zo nauw komt het niet met de maatvoering). De weerszijden van de stof (waar die 160cm is) worden aan elkaar genaaid  en zo ontstaat een stoffen "koker" van 80 cm lang en met een vierkante omtrek van 40cm. De koker wordt aan één kant dicht gemaakt met een stuk van het zelfde materiaal van 40x40 cm. In dat vierkant is een gat gemaakt met een zoom waarin elastiek is verwerkt. Dat elastiek is zo lang, dat het redelijk strak om de achterwand van mijn camera gespannen kan worden. De andere kant van de koker is een open gat van 40x40cm waardoor ik mijn hoofd kan steken en zo dus in het donker een helder beeld heb op mijn matglas zonder het risico van wegglijden. Ik heb al wat geëxperimenteerd en het werkt geweldig! Omdat het doek wel wind vangt, gedurende de opname wel het doek verwijderen.
...geaccepteerde onscherpte is nog geen scherpte...

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
  • Het zonesysteem van ratio naar emotie :-o)
Re: zwarte doek
« Reactie #1 Gepost op: 5 augustus 2016, 15:14:59 »
Zo zie je maar weer, er bestaan helemaal geen problemen, alleen maar oplossingen  ^^

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.

Offline dasca

• Vaste bezoeker
« Reactie #2 Gepost op: 5 augustus 2016, 15:37:23 »
Charles, als dat ècht zo zou zijn, dan zou ik graag veel dichter bij Tilburg willen wonen...Dan heb ik nog wel wat huiswerk voor je...

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 5 augustus 2016, 16:45:27 »
Charles, als dat ècht zo zou zijn, dan zou ik graag veel dichter bij Tilburg willen wonen...Dan heb ik nog wel wat huiswerk voor je...

Tja, als je niet zonder problemen kan omdat je dan het idee hebt dat je niet leeft dan ga ik ze niet voor je oplossen natuurlijk.
Dat wil ik niet op mijn geweten hebben  :D

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
« Reactie #4 Gepost op: 9 september 2016, 08:44:59 »
Hmm. goed idee. is zat ook al aan te hikken tegen zo'n doek met loodkorrels omdat het licht van onderen toch binnen kan dringen. maar eens even wat zwarte stof kopen op de markt vandaag.
--
kan het uit elkaar? Mooi!

Offline Ad van Lit

• Nieuw
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 20 december 2017, 09:21:42 »
Goedendag,
Ik heb wellicht een nog simpeler oplossing!
Ik gebruik gewoon een zwart T-shirt.
Opening voor de hals over de achterkant van de camera trekken en klaar is kees!
Werkt prima.

Offline FotovBueren

• Vaste bezoeker
    • Paul van Bueren
« Reactie #6 Gepost op: 20 december 2017, 09:39:17 »
Goed idee. Heb je er een goede foto van, graag eentje waar je de doek in gebruik hebt. Momenteel maak ik zelf gebruik van kleine marktklemmen en dan maak ik de doek vast aan één van de poten van mijn statief.
Ana loog toen ze zei dat ze de Digi taalbarrière kon doorbreken.

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #7 Gepost op: 20 december 2017, 10:03:54 »
Goedendag,
Ik heb wellicht een nog simpeler oplossing!
Ik gebruik gewoon een zwart T-shirt.
Opening voor de hals over de achterkant van de camera trekken en klaar is kees!
Werkt prima.
In de zomer doe ik dat ook soms zo. Zwart t-shirt aan en als ik achter het matglas kruip, trek ik het shirt over m'n hoofd en de hals over het matglas. Werkt goed voor 4x5, bij 8x10 hou je nogal een uitgelubberd t-shirt over  ^D En het is ook alleen aan te raden als het echt lekker warm weer is ;) De rest van de tijd gebruik ik een zwart fleecedekentje.
Ik heb geprobeerd te fotograveren, maar dat vond ik teveel werk. Fotograferen bleek veel gemakkelijker.

Offline loek schenk

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 20 december 2017, 11:16:20 »
Het minste windvang en het makkelijkste is een hoekzoeker van Cambo, kun je ook laten zitten tijdens het fotograferen, zijn best wel te vinden.

Offline PrinterAttic

• Vaste bezoeker
    • Printer Attic
« Reactie #9 Gepost op: 20 december 2017, 11:33:04 »
Ik heb deze laten maken. Werkt goed, past netjes over de camera met elastiek.
Enige nadeel is dat het vrij snel benauwd wordt onder de doek.

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
« Reactie #10 Gepost op: 20 december 2017, 13:06:35 »
Hier in Tilburg is iedere woensdag een textielmarkt. Daar heb ik twee meter zwarte stof gekocht voor twee Euro.
Mijn vriendin is ook handig met haar naaimachine en die heeft de stof dubbel geslagen en aan elkaar genaaid zodat ik nu een lichtdichte lap van 1,05m bij 1m heb. Da's groot genoeg en voldoet prima maar ik moet de lap wel vasthouden aan de onderkant.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar

Offline elvinhaak

• Analoog liefhebber
  • www.elvinshoot.net
    • ElvinShoot
« Reactie #11 Gepost op: 20 december 2017, 18:42:57 »
Hier in Tilburg is iedere woensdag een textielmarkt. Daar heb ik twee meter zwarte stof gekocht voor twee Euro.
Mijn vriendin is ook handig met haar naaimachine en die heeft de stof dubbel geslagen en aan elkaar genaaid zodat ik nu een lichtdichte lap van 1,05m bij 1m heb. Da's groot genoeg en voldoet prima maar ik moet de lap wel vasthouden aan de onderkant.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar

Koordsluiting maken: koord door zoom trekken en met sluitertje kan je aantrekken zodat strak blijft (manier zoals bij capuchon van jas)
Ipv. gewoon koord kan je ook elastisch koord gebruiken, werkt nog iets makkelijker.

Je kunt ook 'innemen' met klittenband, gewoon erop naaien en kan je zo klein stellen als je wilt, bijvoorbeeld als je een variabele opening wilt voor rond je camera.
Enne, eenvoudige naaimachines zijn vaak voor enkele 10-tjes te koop 2e hands dus hoef je je vriendin ook niet lastig te vallen of er eerst 1 te zoeken om te naaien ;-)
ME-super(s), ME, MZ-5, MZ-7, Praktica's, Flexaret's, een paar lensjes... APS, DOKA, ook wat digitaals... http://elvinhaak.xyz/elvin/foto voor een overzicht en www.elvinshoot.nl.

Offline moto

• Analoog liefhebber
  • Als je een schrijvvout vint mag je hem hebbe
« Reactie #12 Gepost op: 20 december 2017, 19:58:00 »
hoef je je vriendin ook niet lastig te vallen of er eerst 1 te zoeken om te naaien ;-)

Elvin toch  oO

Offline dasca

• Vaste bezoeker
« Reactie #13 Gepost op: 20 december 2017, 21:01:44 »
De Cambo hoekzoeker past niet op elke 4x5 camera.

topsecret-dna