Auteur Topic: Een keertje flitsen  (gelezen 2734 keer)

Offline Jelmer

• Analoog liefhebber
  • Korrel
    • Jelmer Gremmen
Een keertje flitsen
« Gepost op: 2 augustus 2016, 00:08:56 »
Ik zie dat het laatste bericht in dit forum van april 2016 is. Flitsen is blijkbaar niet zo populair :)

En om eerlijk te zijn, ik vermijd het ook liever maar ik wil me er toch eens aan wagen. Digitaal heb je het gemak van TTL en met name bij Nikon gaat dat prima met het CLS.

Aanstaande zaterdag ga ik weer eens met de band mee naar een festival waar ik al een jaar of 3-4 de vaste fotograaf voor ben. Er is al een flinke lading aan foto-archief dus mocht er aankomende keer het e.e.a. mislukken dan is er geen man overboord.

Ik heb een Praktica 321a flitser en die wil ik gaan gebruiken op m'n Mamiya Nc1000s. De sync is 1/60 en er staat een schaalverdeling achterop de flitser en met een schuif kan ik de ISO instellen, daarmee kan ik ook gelijk de f-waarde aflezen icm de afstand.

Het lijkt me dat ik me daar maar gewoon aan moet houden maar er zijn vast zaken waar ik nog niet aan heb gedacht?

Ik heb nog 1 rol Ilford 3200 liggen en verder alleen Tri x 400.

Tips hoor ik graag!
Altijd labiel is ook stabiel.

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
Re: Een keertje flitsen
« Reactie #1 Gepost op: 2 augustus 2016, 00:27:41 »
Citaat
Het lijkt me dat ik me daar maar gewoon aan moet houden maar er zijn vast zaken waar ik nog niet aan heb gedacht?
Klopt. Aangenomen dat je direct flitst en niet bouncet tegen een plafond ofzo, maar dat zal op een podium toch wat minder aan de orde zijn.

Ik zou voor de sfeer proberen wel wat achtergrond mee te krijgen, dus sluitertijd niet te kort kiezen (en/of diafragma niet te klein). Scheelt ook weer als het flitsexperiment een beetje tegenvalt; heb je nog wat omgevingslicht weten te vangen ;)

Die rode '60' op je toestel geeft aan wat de maximale sync is; op alle tragere tijden zou de sync ook gewoon goed moeten zijn.

Je hebt nog een paar dagen de tijd nog, gewoon een keertje uitproberen? Die Tri-X is er perfect voor; lekker flexibele film.
De dag dat ik volledig tevreden ben met mijn foto's, is de dag dat ik de camera aan de wilgen hang.

Offline Nikoner

• Analoog liefhebber
  • www.flautenbag.nl
« Reactie #2 Gepost op: 2 augustus 2016, 00:36:49 »
Ik kan volledig in dit commentaar meegaan. Jammer dat het geen automatische flitser is. Dan kun je de F-waarde laten staan en past de flitser zich met z'n hoeveelheid licht wel aan. Tja, en TTL met de Olympus OM-2 lukt ook :) Moet je wel de juiste flitser hebben , dus eigenlijk een volstrekt zinloze opmerking. Maar dat geeft wel aan hoe oud TTL eigenlijk al wel niet is.........

Offline Photomp

• Vaste bezoeker
  • קצת מוזר
    • Photomp (Miklos) op Flickr
« Reactie #3 Gepost op: 2 augustus 2016, 01:19:05 »
tri-x is een goede keuze, je kan deze evt. nog pushen als het vermogen van de flitser te laag is
(ik ken de genoemde flitser niet).

misschien is het juist wel goed dat het geen automatische flitser is, metingen kunnen verstoord raken door de spotlights van het podium, vooral als het tegenlicht is. Is het alleen meelicht, dan zou een automatische flitser juist wel weer prettig zijn. Kortom, het hangt helemaal af hoe het podium verlicht wordt.

En wellicht is er zelfs voldoende licht om het zonder flits af te kunnen.

Maak niet de fout die ik nog steeds regelmatig maak, te ongeduldig zijn, en wacht met maken van de foto totdat de flitser is opgeladen.

Ik denk dat het overbodig is om iets te zeggen over goede batterijen en extra batterijen.

Verder denk ik dat je de sluitertijd op 1/60 moet houden, en niet trager om bewegingsonscherpte te voorkomen

Succes.
Grtz Miklos

Het zou zo maar eens kunnen zijn dat ik niet gehinderd wordt door enige kennis van zaken.

https://www.flickr.com/photos/photomp-nl/

Offline Analoog82

• Vaste bezoeker
« Reactie #4 Gepost op: 2 augustus 2016, 09:53:44 »
Photomp,

Wanneer de belichting voor 100% uit flitslicht (hoofdlicht) bestaat, dan kun je de sluitertijd zonder problemen laten zakken, zonder dat er bewegingsonscherpte ontstaat. Het flitslicht, bevriest dan de beweging.

Bovenstaande gaat mis, als daglicht zich meer gaat mengen en je flitslicht dus niet meer het enige licht is. Dan krijg je wél bewegingsonscherpte.

Wanneer flitslicht wel je hoofdlicht is en dus voor 100% van de belichting zorgt, dan durf ik de sluitertijd wel te laten zakken naar 1 seconde, mocht dat nodig zijn. Maar in dergelijke situaties, moet 1/30ste, 1/15de of 1/8ste geen enkel probleem zijn. Mits, juist, je flitslicht het (100%) hoofdlicht is.

Bij invulflits werkt het dus niet, omdat het flitspercentage dan maar 20% a 30% zal zijn...

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #5 Gepost op: 2 augustus 2016, 09:58:13 »
Het hangt natuurlijk ook erg af van de lens. Met een 50mm zou ik zonder aarzelen sowieso op 1/30 schieten, met een 28mm op 1/15. Nog langzamer kan inderdaad als de flits de primaire lichtbron is voor de bewegende delen (dus de bandleden).
De dag dat ik volledig tevreden ben met mijn foto's, is de dag dat ik de camera aan de wilgen hang.

Offline Analoog82

• Vaste bezoeker
« Reactie #6 Gepost op: 2 augustus 2016, 10:25:46 »
Koraks,

Twijfel ik helemaal niet aan. :)

Zelfs, met een 200mm brandpunt heb ik weleens met een sluitertijd van 1 seconde geschoten, zonder enige vorm van bewegingsonscherpte. Maar dan moet uiteraard je flits wel de hoofdverlichting (100%) zijn.

Zonder flits, is meestal de (kleinbeeld) stelregel: 200mm brandpunt = minimale sluitertijd van 1/200ste als je vanuit de hand fotografeert, dit als voorbeeld. Echter, heb ik zelf ervaren, dat het dan nog wel een stukje sneller mag, aangezien ik niet zo'n vaste hand heb. Ik pak dan liever als sluitertijd 1/400ste a 1/500ste... Met groothoek is een ander verhaal, kan dan een stuk langer, mits je geen beweging hoeft te bevriezen.

Meer tele-objectief, vraagt vaak ook om hogere ISO-waarden, om nog aan een bepaalde sluitertijd te kunnen komen, om vanuit de hand te kunnen fotograferen. Ik vind dat geen probleem!

Met flitslicht kun je echt heel veel doen! Mensen zouden zich daar eens meer in moeten verdiepen.

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #7 Gepost op: 2 augustus 2016, 10:29:27 »
Ja absoluut, overigens bedoelde ik mijn post van die 1/30 en 1/15 wel met flits. Met continu licht vind ik die tijden wel erg aan de langzame kant, vooral die 1/30 voor 50mm. Met een 50mm en beschikbar licht ga ik liever niet onder de 1/125 en alleen als het niet anders kan tot 1/60. Zodra er een beetje invulflits is, wordt de rek al wat groter, omdat de flits de bewegingsonscherpte al wat maskeert, maar dat hangt dus sterk af van de verhouding beschikbaar licht : flitslicht.

Offline Photomp

• Vaste bezoeker
  • קצת מוזר
« Reactie #8 Gepost op: 2 augustus 2016, 13:35:36 »
Beweging van objecten kan juist een creatieve keuze zijn.

Helaas ben ik bij analoge camera's de mogelijkheid van flitsen op het 2e gordijn nog niet tegen gekomen (tips zijn welkom), echter met een op en neer (of heen en weer) gaande beweging zoals gitaar, drums, schuiftrompet, etc. maakt dat optisch niet zo veel uit. Bij bijvoorbeeld een zanger die het publiek in duikt om te gaan crowdsurfen is dit wel iets om rekening mee te houden.

voorbeeld:
1e gordijn, flits gaat af zodra de sluiter geopend is
2e gordijn, flits gaat af vlak voordat de sluiter sluit
als ik bijvoorbeeld een vooruit rijdende auto invulflits op het 1e gordijn lijkt het optisch of deze achteruit rijdt, gebruik ik 2e gordijn dan lijkt het optisch of deze vooruit rijdt wat correct is
Grtz Miklos

Het zou zo maar eens kunnen zijn dat ik niet gehinderd wordt door enige kennis van zaken.

Offline Analoog82

• Vaste bezoeker
« Reactie #9 Gepost op: 2 augustus 2016, 13:42:52 »
Koraks,

Citaat
Ja absoluut, overigens bedoelde ik mijn post van die 1/30 en 1/15 wel met flits.

Had ik door, hoor. ;) Werkend met bestaandlicht, is dat inderdaad wel wat aan de trage kant; de kans op bewegingsonscherpte neemt dan toe. Met 50mm, ga ik liever ook niet onder 1/125ste als het vanuit de hand moet.

Klopt, alles heeft te maken met de verhouding flitslicht - bestaandlicht. Ook bepaal je daarmee de sfeer van je beeld! Wil je bijvoorbeeld een portret met een extreme dramatische lucht erachter, dan "moet" je foto uit 100% flitslicht bestaan, of in ieder geval de 100% zo dicht mogelijk benaderen. Zou je de foto dan met uitgeschakelde flits maken, dan is de foto zwart... Ik kan het percentage flitslicht zien op mijn Sekonic lichtmeter; echt een handige functie.

Photomp,

Volgens mij, is het 2de gordijn bij analoge fotografie ook wel mogelijk. Ik kan dat in ieder geval wel instellen op mijn reportageflitser van Canon (580EX II). Zelf echter, gebruik ik het 2de gordijn bijna nooit. Gewoonweg niet van toepassing voor mijn fotografie. Ik gebruik het alleen, wanneer ik juist beweging wil benadrukken en ik wil dat bijvoorbeeld de achterlichten van de auto de juiste kant opgaan voor een natuurlijkere weergave. Waar geen beweging hoeft benadrukt te worden, vind ik het 2de gordijn niet nodig.

Voor concertfotografie, kan het 2de gordijn zeker wellicht wat toevoegen. Eén opmerking: Wees er wel attent op, dat niet alle artiesten willen hebben dat je flitst! Het merendeel wil dit niet.

Offline Photomp

• Vaste bezoeker
  • קצת מוזר
« Reactie #10 Gepost op: 2 augustus 2016, 14:22:10 »
Analoog 82,

Ik heb de 580 EX II ook in huis, ik heb er nu even niet aan gedacht dat deze functie er op zit.
Ik was op het verkeerde been gezet, omdat in mijn digitale Canon EOS-sen deze functie ook in het menu zit, en bij mijn analoge Canon EOS-sen niet.
(Dit vraagt om een testje binnenkort)

Thanks
Grtz Miklos

Offline Jelmer

• Analoog liefhebber
  • Korrel
    • Jelmer Gremmen
« Reactie #11 Gepost op: 2 augustus 2016, 15:10:27 »
Dank allemaal voor de tips. Kan ik wat mee!

Ik zal het optreden schieten met een 28mm. Dus m'n sluitertijd zal ook rond die waarden liggen wanneer ik ga flitsen. Bewegingsonscherpte vind ik in dit geval niet erg, aangezien ik meestal met langere sluitertijden en flits concerten fotografeer, wanneer de artiest dat ok vindt.

Scherpstellen zal ook wel een ding worden aangezien het een nogal beweeglijke band is. Maar de focus op 'oneindig' zetten zal vast helpen.

renevz

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 2 augustus 2016, 15:40:04 »
Ik heb nog 1 rol Ilford 3200 liggen en verder alleen Tri x 400.
Tips hoor ik graag!

Met een Ilford 3200 hoef je niet perse te flitsen.

Offline Photomp

• Vaste bezoeker
  • קצת מוזר
« Reactie #13 Gepost op: 2 augustus 2016, 15:52:12 »
Ok meer info dus

Ik weet niet wat de beeldhoek van de flitser is, eventueel kan je er iets voor zetten, dat je wat meer strooilicht.

Ik weet niet wat de afstand is, 28mm klinkt niet dat je erg ver staat.
Beter is het om de verste afstand in te schatten, en het dichtsbijzijnde.
Zeg dat dat 12m is en 3m, dan zou je scherp kunnen stellen op 3+⅓(12-3) = ca 6m.
(⅓ is een vast getal)
Het diafragma bepaalt hoe ver het er voor en achter scherp is
(DOF = Dept of Field)
Grtz Miklos

Offline Jelmer

• Analoog liefhebber
  • Korrel
    • Jelmer Gremmen
« Reactie #14 Gepost op: 2 augustus 2016, 19:56:50 »
Ik schat dat ik zo'n meter 2 of 3 van de band af zal staan en mss wel dichterbij. Het zijn meestal kleine festivalletjes waar ze spelen dus dan is het fotograferen vaak ook wat makkelijker.

Extra setjes batterijen mee.

Schaalverdeling aanhouden achterop de flitser

Sluitertijd/ f-waarde goed in de gaten houden.

Knallen maar! Zondagavond met gezonde spanning de rolletjes soppen  :)

Dank allen!