Auteur Topic: Sluitertijdentester met Arduino  (gelezen 19785 keer)

Offline Fred

• Analoog liefhebber
Re: Sluitertijdentester met Arduino
« Reactie #225 Gepost op: 1 december 2018, 18:52:32 »
Ja dat is te doen met 2 sensors de eerste laat de teller lopen als het gordijn opent en het tweede aan het einde zet de teller weer stil een omkeer schakeling kan je dan gebruiken voor het tweede gordijn.

Maar het blijft een feit dat het gordijn aan het einde van de loop sneller wordt, de gordijnen lopen niet vanaf stilstand gelijk op volle snelheid dat is natuurkundig gezien ook onmogelijk.

De opening tussen beide gordijnen is aan het einde ook groter om het verschil in snelheid te compenseren.

In mijn voorbeeld gebruik ik steeds de vol mechanische gordijnsluiters en niet de elektronisch gestuurde lamellensluiters.

Sorry maar tijdens mijn werk bij Olympus stelden we altijd netjes de gordijnsnelheid af om een zo gelijk mogelijk verloop en een zo goed mogelijke sluitertijd te krijgen.

Maar wij zijn hier hobbyisten die niet gaan investeren in dergelijke apparatuur.
« Laatst bewerkt op: 1 december 2018, 18:56:28 door Fred »

Offline Marcel

• Regelmatige bezoeker
  • **
  • Hoe bedoel je lelijk
« Reactie #226 Gepost op: 1 december 2018, 19:07:15 »
Als het met een Arduino gaat hoef je geen dure sluiterijden tester te kopen  ^^
Jammer genoeg bennik niet instaat om een en ander aan programma's te schrijven voor de Arduino.

Overigens als de veerspanning van een gordijn te hoog of te laag staat kan er worden ingehaald of uitgelopen en dat geeft dus weer fouten om nog maar niet te spreken van het bounsen van gordijnen.

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #227 Gepost op: 1 december 2018, 20:03:01 »
Ik hou mij alleen nog bezig met de Zorki en Zenits en daar is het allemaal veel eenvoudiger af te stellen met de middelen die ik heb.

De uiteindelijke test is een film er in en de camera testen, teveel cijfers kunnen op je zenuwen werken terwijl je daar nooit iets van in de opnames terug ziet.

Als ik i.p.v. een zuivere 1/1000 een 1/950 meet dan is dat al een hele mooie waarde, iedere sluiterafwijking binnen de 10% is acceptabel.

Die oude Soviet camera's zijn zo robuust gebouwd dat die bijna altijd weer te herstellen zijn terwijl ik de nodig Pentaxen van de S en M serie al snel had afgeschreven, te fragiel en geen reserve onderdelen meer.
De latere meer plastic dan metaal camera's waren zondemeer al wegwerptoestellen.

Ik hou alleen nog de Pentax KX, MX en LX al is die laatste niet zo eeuwigheid bestendig als de eerste twee.

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #228 Gepost op: 1 december 2018, 21:23:35 »
Al deze FSU schoonheden weer perfect afgesteld met de Arduino sluitertester.

Van de Lubitel 2 heb ik alleen een foto van vóór de schoonmaak.

Offline dynax75

• Analoog liefhebber
  • Fotografeer voornamelijk met Minolta A-mount
    • Flickr
« Reactie #229 Gepost op: 1 december 2018, 21:33:07 »
Al deze FSU schoonheden weer perfect afgesteld met de Arduino sluitertester.

Daar heb je al leuk aantal meetzoekers staan.

Offline Marcel

• Regelmatige bezoeker
  • **
  • Hoe bedoel je lelijk
« Reactie #230 Gepost op: 1 december 2018, 21:35:25 »
Leuk, ik heb alleen een stapel Olympus spul, een en ander van Pentax en dan nog wat boxjes en klapkamera's en ook nog iets met twee lensen maar niet stereo enz.
Oh en natuurlijk de Click en Clak  :D

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #231 Gepost op: 1 december 2018, 21:43:40 »
Mijn Pentax verzameling op de eerste drie genoemde na dan heb ik ingepakt en gaan in de verkoop.
Mijn Click en Clack houdt ik ook evenals de Seagull en de Nikon F65 van mijn vader.

Rolleiflex is voor mij even niet haalbaar dus voor Middenformaat houd ik de Seagull.

Maar een goed afgestelde FSU is een prima robuuste camera.

Daar heb je al leuk aantal meetzoekers staan.

Zorki (1c), Zorki (1e), Zorki 3M, Zorki 4 (uit mijn geboortejaar 1957 met randjes om de zoekervensters) Zorki-4 uit 1963, Zorki-6 en een FED 2.

Spiegelreflexen Zenit 3M, Zenit B, Zenit E en Zenit 11. ^^

Bijna al deze camera's kreeg ik in erbarmelijke toestand en deze heb ik kunnen reviseren en dankzij Eric's ontwerp van de sluitertester heb ik ook alle sluitertijden weer gekregen waar ik ze hebben wilde.
« Laatst bewerkt op: 1 december 2018, 22:05:23 door Fred »