Auteur Topic: Sluitertijdentester met Arduino  (gelezen 17062 keer)

Offline Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
Re: Sluitertijdentester met Arduino
« Reactie #210 Gepost op: 16 mei 2018, 22:07:41 »
Ik zal eens kijken of het verbetering brengt. Bij Ali-E zijn ze nog goedkoper maar dan weet je ook niet wat je krijgt.
Роберт
"De enige beperking in je fotografie ben je zelf"

http://gallery.fotohuisrovo.nl/
http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/

Offline dynax75

• Analoog liefhebber
  • Fotografeer voornamelijk met Minolta A-mount
    • Flickr
« Reactie #211 Gepost op: 16 mei 2018, 22:17:09 »
Werkt de Dynax ook zonder film en heeft deze handmatig in te stellen sluitertijden?
Ik heb de sluitertijden tester alleen voor camera's met een snelste tijd van 1/1000 getest ik weet niet of de opstelling een sluitertijd van 1/12000 nog zuiver kan registreren.
Zover ik weet werkt die Dynax ook zonder film en sluitertijden zijn met hand instelbaar. In halve stops instelbaar. Zal alleen mijn sluitertijden tester ff keer goed mogen opstellen.

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #212 Gepost op: 16 mei 2018, 22:22:17 »
Ik zal eens kijken of het verbetering brengt. Bij Ali-E zijn ze nog goedkoper maar dan weet je ook niet wat je krijgt.

Ze zijn wel groter ongeveer 4 cm lang en 10 mm rond maar dat maakt het bevestigen juist makkelijker en stabieler, ik heb de sensor ook met weerstand en al in een messing buisje van 10 mm rond gedaan de fototransistor past in een led houdertje en dat paste op zijn beurt weer in de messing buis.
Ik bestel verder alles in NL ik koop nooit grote aantallen als ik het niet nodig heb en de Nederlandse middenstander wil ook graag leven.

Je kan de laser van Opencircuits gewoon net als het kleine lasertje op 3,3 volt aansluiten maar behalve dat het vanaf een paar cm te focussen is is ook het lensje helderder en soepeler te draaien.

Voordeel van dichtbij kunnen focussen is dat je de laser bij het objectiefmond kan plaatsen, ik wil een keer een opstelling maken waar ik de camera tussen kan klemmen maar dit zal niet op korte termijn zijn want ik heb nu de nodige andere projecten. <:)

Offline sterremuur

• Analoog liefhebber
    • Flickr
« Reactie #213 Gepost op: 17 mei 2018, 09:18:02 »
Ik heb die van Ali E. Ziet er exact zo uit. Maar nog niet geprobeerd.  ^^
Die messing lasertjes kun je best aardig focussen met een tang of zo. Het kopje is wel degelijk verstelbaar.
Ze zitten in laserpointers en zijn daarom op oneindig ingesteld. Voor de meter moet je ze op ca. 20 a 30 cm instellen.
Ik heb ook nog een goedkoop plastic type. Lijkt gammel maar is goed in te stellen.

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #214 Gepost op: 17 mei 2018, 17:52:46 »
Dit was mijn eerste opstelling.

Hier is goed te zien dat de grotere laser vlijmscherp is te focussen, op de foto 10 cm afstand maar op 2 cm is deze ook nog vlijmscherp te focussen.

Hier het armatuurtje voor de sensor  (messing randen zijninmiddels ook mat zwart.)

Offline sterremuur

• Analoog liefhebber
    • Flickr
« Reactie #215 Gepost op: 17 mei 2018, 18:20:59 »
Jullie doen er leuke dingen mee. Klasse! :D

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #216 Gepost op: 17 mei 2018, 18:53:53 »
Jullie doen er leuke dingen mee. Klasse! :D

Dankje  :D

Maar de evolutie gaat verder, ik ben van plan om een soort van compacte klem te maken met de sensor achter het sluiter gordijn en de laser bij het objectiefmond dat is wel voor de lange termijn want ik heb nu mijn handen vol aan andere (niet fotografische) projecten.
Als het zover is dan doe ik daar als vanzelfsprekend verslag van.