Auteur Topic: Sluitertijdentester met Arduino  (gelezen 18570 keer)

Offline sterremuur

• Analoog liefhebber
    • Flickr
Re: Sluitertijdentester met Arduino
« Reactie #195 Gepost op: 15 mei 2018, 22:36:04 »
Er is ook nog een denkertje met centraalsluiters. Met name bij snelle tijden is het een soort van open en dichtgaand "diafragma".
Het midden opent het eerst en sluit het laatst. Dus door daar te meten krijg je te lange openingstijden. Los van het feit dat het lastig mikken is bij toestellen met een vaste lens.

Online Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #196 Gepost op: 15 mei 2018, 22:42:18 »
Een centraalsluiter heeft hetzelfde effect als een diafragma, het is niet zo dat het beeld in het centrum langer belicht wordt.
Ik heb maar twee camera's met vaste lens en centraal sluiter en dan zet ik geen laser voor het objectief maar een heldere witte led (wel met  afgevlakte gelijkstroom gevoed).
de censor zit dan op een plaat die verder het hele filmvlak afdicht.
Ik doe zelf niets met centraal sluiters dus was het voor mij slechts een test om te kijken of de sluitertijden klopten. ^^

Offline sterremuur

• Analoog liefhebber
    • Flickr
« Reactie #197 Gepost op: 15 mei 2018, 23:37:15 »
Dat maakt de sensor niet uit (niet: censor ;) ) die bundel is zo smal dat hij denkt dat de sluiter meteen helemaal open staat als alleen het centrum nog maar open is. Dus hij meet een langere tijd dan de effectieve sluitertijd. Een echte meter zou de hoeveelheid licht moeten integreren.
Dus zelf dacht ik om de laser uit het centrum te plaatsen, en bv. op 1/3 vanaf de rand te meten. Uiteraard met het echte diafragma geheel open.

Online Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #198 Gepost op: 15 mei 2018, 23:57:11 »
Is het Nederlandse woord tegenwoordig sensor? en ik maar denken dat het van het Latijnse Censor kwam  :(

Maar voor centraal sluiters met een vaste lens meet ik geen smalle bundel maar de duur van het moment dat de sluiter opent tot dat deze sluit.

Ik heb daar een heldere witte Led voor in een reflector van een oude lantaarn, dus op het moment dat de sluiter opent is er op het filmvlak al licht en de sensor pikt dit licht op tot het moment dat de sluiter weer sluit.
In dit geval moet de sensor wel wat gevoeliger worden gemaakt en bij het filmvlak houden en niet vlak achter de lens.

Ik heb alleen een Seagull met centraal sluiter en de snelste tijd is 1/300 en een Lubitel 2 met als snelste tijd 1/250 en dan werkt het meten van het totaal licht nog wel.

Offline dynax75

• Analoog liefhebber
  • Fotografeer voornamelijk met Minolta A-mount
    • Flickr
« Reactie #199 Gepost op: 16 mei 2018, 06:52:29 »
Heb hier nog Minolta Dynax 9xi (heeft snelste tijd van 1/12000 als ik goed heb). Mag nog steeds is goede opstelling maken, maar kan dan de snellere tijden is testen met sluitertester.

Offline sterremuur

• Analoog liefhebber
    • Flickr
« Reactie #200 Gepost op: 16 mei 2018, 09:24:06 »
Een sensor is een voeler, afgeleid van het latijnse sentire,
een censor is iemand die censuur pleegt, afgeleid van het latijnse censeo, van mening zijn.
 :D Tja, gymnasium gehad...

Online Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #201 Gepost op: 16 mei 2018, 10:34:06 »
Een sensor is een voeler, afgeleid van het latijnse sentire,
een censor is iemand die censuur pleegt, afgeleid van het latijnse censeo, van mening zijn.
 :D Tja, gymnasium gehad...
Ik heb geen Gymnasium gehad, mijn Latijn heb ik gedaan via de Domus Latina van Hans Ørberg.
Maar er is daar niet veel van blijven hangen.

Heb hier nog Minolta Dynax 9xi (heeft snelste tijd van 1/12000 als ik goed heb). Mag nog steeds is goede opstelling maken, maar kan dan de snellere tijden is testen met sluitertester.

Werkt de Dynax ook zonder film en heeft deze handmatig in te stellen sluitertijden?
Ik heb de sluitertijden tester alleen voor camera's met een snelste tijd van 1/1000 getest ik weet niet of de opstelling een sluitertijd van 1/12000 nog zuiver kan registreren.
« Laatst bewerkt op: 16 mei 2018, 10:48:56 door Fred »

Offline Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
« Reactie #202 Gepost op: 16 mei 2018, 13:27:24 »
1/2000s gaat nog. Verder heb ik ook niet getest. (Helaas geen Latijn gehad, maar ik weet wel het verschil tussen sensor of censor).  0:)
Ik houd het voorlopig bij Nederlands, Frans, Duits, Engels en Russisch.
Роберт
"De enige beperking in je fotografie ben je zelf"

http://gallery.fotohuisrovo.nl/
http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/

Offline sterremuur

• Analoog liefhebber
    • Flickr
« Reactie #203 Gepost op: 16 mei 2018, 14:04:56 »
Knap werk he,die brug. Oeps... offtopic. :|

Offline Mschekkerman

• Analoog liefhebber
« Reactie #204 Gepost op: 16 mei 2018, 18:42:03 »
In de huidige opstelling zijn mijn metingen wel consistent, maar niet precies. De relatieve fout is klein, maar de absolute is vrij groot. Ik ga eerst lekker rommelen met de pulldown weerstand, maar een betere laser is ook geen overbodige luxe.

Vreemd genoeg lijken de metingen hier weinig gevoelig te zijn voor omgevingslicht en reflecties. De sensor zit wel verzonken in een blokje aluminium, dus strijklicht komt er nauwelijks bij. Theoretisch gezien zou de sensor (of de lichtbundel) ideaal gezien oneindig klein moeten zijn.
~ vergeet nooit je camera mee te nemen ~

Online Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #205 Gepost op: 16 mei 2018, 18:57:42 »
In de huidige opstelling zijn mijn metingen wel consistent, maar niet precies. De relatieve fout is klein, maar de absolute is vrij groot. Ik ga eerst lekker rommelen met de pulldown weerstand, maar een betere laser is ook geen overbodige luxe.

Vreemd genoeg lijken de metingen hier weinig gevoelig te zijn voor omgevingslicht en reflecties. De sensor zit wel verzonken in een blokje aluminium, dus strijklicht komt er nauwelijks bij. Theoretisch gezien zou de sensor (of de lichtbundel) ideaal gezien oneindig klein moeten zijn.

Zo heb ik ook de nodige pulldown weerstanden uit moeten proberen fototransistors verschillen onderling altijd een heel klein beetje en ook het gebruikte laserlicht heeft een groot effect, de meeste lasertjes zijn 5 mW hoe beter je de laser kan focussen hoe hoger de lichtintensiteit op dat gefocuste punt.
De eerste weerstand die ik gebruikte had een waarde van 470K nou dan telt de tester ook het geknipper van de spaarlampen.

Een oneindig smalle lichtbundel is niet echt nodig (en fysiek ook onmogelijk  :)) de bundel moet net iets smaller zijn dan de kleinste opening tussen de gordijnen.

Offline sterremuur

• Analoog liefhebber
    • Flickr
« Reactie #206 Gepost op: 16 mei 2018, 19:02:03 »
Lasers zijn er ook in meerdere soorten. De dit is soms een rondje, maar je hebt er ook die een streep maken indien goed gefocust.
Dat is de vorm van het lichtgevende materiaal.
Heb je één met een streepje, dan moet je die evenwijdig aan de spleet van de sluiter zetten.
Dus vertikaal bij een Spotmatic en horizontaal bij een ME.

Online Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #207 Gepost op: 16 mei 2018, 20:43:40 »
Ik zou voor de laser met een puntje gaan, met een streep gaat toch een groot deel van het licht verloren omdat dat boven of onder de sensor uitkomt (verticale streep).

De laser die ik gebruik heeft een punt van minder dan 0,5 mm en dat is ruim voldoende en ze zijn te focussen van enkele centimeters tot oneindig bovendien niet eens zo duur (€ 4,= bij een Nederlandse webshop)

Voor het geval je een sluitertester wil ontwerpen met meerder sensors over het beeldveld verdeelt is een laser met streep dan weer praktischer  ^^.

Offline Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
« Reactie #208 Gepost op: 16 mei 2018, 21:08:14 »
€1,50 Tinytronics in Eindhoven He-Neon 650nm, 5V.
Роберт
"De enige beperking in je fotografie ben je zelf"

http://gallery.fotohuisrovo.nl/
http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/

Online Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #209 Gepost op: 16 mei 2018, 21:25:31 »
Dat lasertje van Tinytronics is niet zo geschikt, de kwaliteit van die dingetjes is zeer matig en zijn niet korter dan een cm of 20 te focussen.
En vaak is het stipje dan nog erg vlekkerig (ik heb 5 van die dingen geprobeerd dus ik weet waar ik het over heb.)

Het lasertje wat ik gebruik is hier te koop: https://opencircuit.nl/Product/11501/Laser-module-650nm-5mw