Auteur Topic: Alternatieve printworkshop  (gelezen 2750 keer)

Flipperkoning

• Gast
Alternatieve printworkshop
« Gepost op: 2 juni 2012, 20:37:14 »
Al weer een tijdje geleden, nml in januari 2011 heb ik een cursus digitaal negatief gevolgd in Middelburg bij Polychrome en het leek mij leuk jullie hier de resultaten van de prints te laten zien.
De cursus wordt twee maal per jaar gegeven als ik mij niet vergis en de ene keer wordt hij met Kallitypie gedaan welke ik gevolgd heb en de andere keer wordt het met Cyanotypie gedaan. Je begint met het opsturen van de afbeeldingen die je wilt gebruiken en als deze niet goed genoeg zijn krijg je dit te horen van Kees Brandenburg, die de cursus bij hem in zijn atelier/doka geeft. Zelf heb ik twee infrarood afbeeldingen gebruikt die ik met mijn GSW690 gemaakt had op Efke 820Aura film, de tuin van mijn moeder en de tuin van mijn vader in Frankrijk, en eentje die ik tijdens mijn bezoek in Parijs met mijn F3 met 50mm 1.2 in de tuin van het Rodin Museum had gemaakt!

Overigens geeft het Nederlands Foto Museum geregeld ook workshops en lezingen en die zijn interessant om ook eens te volgen, heb daar Albumine druk gedaan en als ik die gescand heb zal ik hem ook posten als update.

Het proces van het maken van het negatief is vrij simpel je moet een zwart wit(monochrome) afbeelding omzetten naar een negatief en deze printen op een transparant plastic en je kan beginnen. Echter om het beste resultaat eruit te halen print je eerst een grafiek met kleuren uit en waar de print het beste contrast heeft, die kleur gebruik je. Bij Kallitypie is dit een groene kleur.

Vervolgens gebruik je een Photoshop action die de juiste curve in het negatief zet om de beste print eruit te halen, maar je kan ook zelf wat spelen en zo iets vinden. Natuurlijk zullen de meeste hier op het forum dit met een groot negatief doen, denk dat 4x5 eigenlijk het minimum is voor een mooie afdruk en bij een diptych of triptych kan je ook een kleiner formaat nemen. Maar kleinbeeld negatieven vind ik eigenlijk zonde om met deze techniek te gebruiken, tenzij je een afdruk maakt op papier en hier een contact afdruk van maakt en dan het negatief dat je hiermee verkregen hebt gebruiken. Dit kan je doen door van zowel de print als het negatieve contact afdruk de emulsie laag van het papier los te maken, zoek dit via Google voor de juiste manier!

De volgende stap is je papier met de emulsie te bestrijken en deze laten drogen, je kan dit versnellen met een föhn. De emulsie was door Kees al gemaakt, net als de verdere chemicaliën die voor de workshop nodig zijn. Fixeer en voor Cyanotypie kan je ook nog waterstofperoxide gebruiken om het blauw te benadrukken.
Nadat het papier met de emulsie erop gedroogd is leg je het negatief erop en in dit geval waren het gewoon klem wissellijsten van de Hema en werd dit onder een UV bron gelegd. Hier werd gebruik gemaakt van een Zonnebank lampen set waar een mooie kast van was gemaakt met schakelaar en je kan ook gewoon van Marktplaats een gezichtsbruiner kopen en natuurlijk de zon gebruiken. Maar een UV lamp bron gaat makkelijker en is constanter in de duur van belichting, die hier ongeveer 5min. bedroeg.
Na het belichten werden de afdrukken gespoeld in water om de ontwikkeling te stoppen en alle chemicaliën uit het papier te spoelen en hierna werd het in een fixeerbad gelegd en daarna in de fotoflow om de fixeer resten eruit te halen. Hierna was het tijd om de föhn weer ter hand te nemen om de afdrukken te drogen.

Het was een leuke, maar wel vermoeiende dag voor mij en ik ging naar mijn Hotel met drie mooie prints.

Réfléchir sur Le Penseur_ by flipperkoning, on Flickr

Dreaming on Kallitype by flipperkoning, on Flickr

Liessies et Kallitype by flipperkoning, on Flickr

Later heb ik ze alledrie in laten lijsten en hangt Réfléchir sur Le Penseur bij mij aan de muur, Dreaming on Kallitype bij mijn moeder aan de muur en Liessies et Kallitype bij mijn vader in Frankrijk aan de muur onder een andere foto die ik hem cadeau heb gedaan!

Hoop binnenkort weer met die procédé aan de slag te gaan en dan met de 4x5 negatieven die ik nog wil gaan maken! Volgens mij kan je van Moersch de chemie kant en klaar kopen, misschien dat Robert 'Fotohuis' zoiets in zijn arsenaal aan chemie verkoopt!

Bedankt voor het lezen!

Lomo-art

• Gast
Re: Alternatieve printworkshop
« Reactie #1 Gepost op: 2 juni 2012, 20:42:22 »
Leuk zeg...
Leuk effect..lijkt mij leuk om te doen. :)

Offline henkvanzuylen

• Analoog liefhebber
« Reactie #2 Gepost op: 2 juni 2012, 20:42:58 »
Leuk om te lezen hoe jij met jouw soort van fotografie bezig bent FK.

Henk
Ik klooi maar wat aan joh!

Offline moto

• Analoog liefhebber
  • Als je een schrijvvout vint mag je hem hebbe
« Reactie #3 Gepost op: 2 juni 2012, 21:21:15 »
Weer wat geleerd hier. Had nog nooit van dit procede gehoord.
Gr. MoTo

Flipperkoning

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 2 juni 2012, 21:32:12 »
Henk ik heb nu eindelijk de mogelijkheid om alles te proberen waar ik vroeger het geld niet voor had of ook niet van het bestaan af wist!
Wat dat betreft is het internet 20 jaar te laat voor mij gekomen en ben ik blij at ik nu de vruchten er van kan plukken!

Offline Alex Timmermans

• Vaste bezoeker
  • "You don't take a picture, it's given to you"
    • Collodion Weblog
« Reactie #5 Gepost op: 3 juni 2012, 21:15:44 »
Ziet er mooi uit!
Bezoek aan Kees staat al een tijdje op het verlanglijstje.....
www.collodion-art.blogspot.com
www.alextimmermans.com

"You don't take a picture, it's given to you"

Flipperkoning

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 3 juni 2012, 22:34:33 »
Misschien kan je iets met hem regelen voor een weekend, eerst de collodium negatieven maken en de volgende dag de afdrukken doen?

Offline DirkVreugdenhil

• Vaste bezoeker
    • www.dirkvreugdenhil.nl
« Reactie #7 Gepost op: 4 juni 2012, 19:16:02 »
Schitterend werk, vooral de eerste 2 vind ik erg fraai.

In 2006 ook een workshop gevolgd in zeeland. Erg interessante technieken.
"Nonsense, Bond-san. That Leica is for a child. Here, use my Fujica instead!"
_Tiger Tanaka

Offline cmug

• Vaste bezoeker
« Reactie #8 Gepost op: 11 september 2018, 18:51:40 »
Mooi werk ! Ik ga er a.s. zaterdag naar Middelburg voor deze cursus. Ik las in de nieuwsbrief dat last-minute boekers nog kans hebben plekje te krijgen. Wie heeft er zin om te gaan ?

Offline Miller

• Vaste bezoeker
« Reactie #9 Gepost op: 11 september 2018, 20:00:30 »
Ik ben al geweest, maar veel plezier gewenst!
Groet, Frans

Altijd uitontwikkelen …

Offline dahsahweh

• Nieuw
  • *
    • Lomo-home
« Reactie #10 Gepost op: 19 september 2018, 20:43:23 »
Hele mooie foto's! Als je dit verder wilt ontdekken, Bram van ASA in Arnhem biedt deze techniek ook aan in zijn cursus :)

topsecret-dna