Auteur Topic: Loslatend leer.  (gelezen 2126 keer)

ferverweg

• Gast
Loslatend leer.
« Gepost op: 1 maart 2014, 10:20:56 »
Beste allemaal.

Misschien een open deur, maar ik heb met mijn Mamiya M645 dat het 'leer' los laat. Ik zie dat eerder al e.e.a. met een soort Bison-kit achtige iets is vast geplakt maar dat is niet echt mooi.

Wie heeft een idee waar je dit het beste en netste en veiligste mee kunt doen. Ik weet bijvoorbeeld dat op sommige 'superlijmen' bepaalse materialen niet zo tof reageren.

Wie een tip heeft....ik hoor het graag!!

Groeten, Ferry

ferverweg

• Gast
Re: Loslatend leer.
« Reactie #1 Gepost op: 1 maart 2014, 11:21:09 »
Beste Peter,

Jij adviseert dus echt helemaal loshalen?? Ik hoopte op de loslatende hoekjes vastmaken. Ben bang als ik alles er af ga halen de bekleding stuk gaat?

Ja...thinner ken ik, hahaha 16 jaar in een drukkerij gewerkt en dat onderandere heeeel veelvuldig gebruikt. Pre OPS bekendheid zeg maar...

Ik heb in het spiegelhuis idd een hoekje wat loslaat...niet zelf doen zeg jij?

Groet, Ferry

Offline eMWee

• Analoog liefhebber
« Reactie #2 Gepost op: 3 maart 2014, 15:46:07 »
Zelf  zou ik dat terug vastmaken met  " TEC 7 "   en eerst   de  ganse bus op temperatuur brengen ( +/- 30 à 40 ° ) ; aanbrengen  op  ontvette ondergrond  met spatel .

Grts
Maurits W

ferverweg

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 3 maart 2014, 17:21:33 »
Beste Maurits

Dat is een alleslijm zag ik. Het verwarmen doe je om het vloeibaarder te maken??

Ik las zelfs over iemand die bandenplaklijm gebruikt, hahaha. Dus een hoop meningen :-)

Dank en groet, Ferry

Offline Mschekkerman

• Analoog liefhebber
« Reactie #4 Gepost op: 3 maart 2014, 19:33:23 »
Transparante contactlijm heeft bij mij de voorkeur. Deze lijm is ook mooi dun. Tweezijdig aanbrengen, laten drogen en vastplakken. Loszittende resten zoveel mogelijk droog proberen te verwijderen, spaart thinner of andere oplosser. 
~ vergeet nooit je camera mee te nemen ~

Offline eMWee

• Analoog liefhebber
« Reactie #5 Gepost op: 3 maart 2014, 20:30:12 »
Hallo Ferry, als je TEC 7 op temperatuur brengt  wordt die  veel soepeler  en gemakkelijker te verwerken ; het heeft ook  geen  invloed op het materiaal  ( rekken / smelten) Het is wel aan te raden  een proefje te maken( dat  doe je in de  doka toch ook!! :P

Groetjes
Maurits W

Offline willemse

• Analoog liefhebber
  • de beste foto,s maak je zelf
« Reactie #6 Gepost op: 26 april 2014, 12:30:50 »
transparante montagekit daar ben ik nogal weg van wel eerst een proefje maken.
Mijn ervaring met contactlijm dat het niet glad genoeg op te brengen is en dat puntjes loslaten.
aan de lijm fabrikant heb ik toen het probleem voor gelegd en het advies was de transparante montagekit.
Wim

Offline Diptote

• Nieuw
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 6 juni 2018, 23:16:14 »
Ik denk dat je iets nuttigs kunt vinden op
Link verwijderd
« Laatst bewerkt op: 7 juni 2018, 00:48:37 door HoodedOne »

Offline Rien120

• Vaste bezoeker
« Reactie #8 Gepost op: 7 juni 2018, 18:52:34 »
Bison Polymax zwart, zie je niets van, plakt prima, eventuele restjes ed. weghalen met terpentine of wasbenzine. Werkt veel
Fijner dan bisonkit/ tix- solutie of wat ze ook roepen!!!
Succes, Rien

Online Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #9 Gepost op: 7 juni 2018, 19:05:30 »
De reden waarom Bisonkit/tix en andere contact lijmen gebruikt worden is dat soms de bekleding bij reparatie of service verwijderd moet worden en dan wil je de bekleding graag weer hergebruiken.

Lijmsoorten die alleen mechanisch verwijderd kunnen worden na droging zijn dus niet geschikt.
Seconden lijm werkt perfect maar moet met aceton worden verwijderd en dat lost meestal ook het kunstleer op.

Vandaar dat nog altijd contact lijmen worden aangeraden en eventuele restjes kan je zonder oplosmiddelen verwijderen.